همانطور که در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده، تمام صندوق‌های بیمه‌ای باید در بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل ‌شود. اما اتفاقی که اکنون افتاده تنها تابلوی سازمان بیمه خدمات درمانی پایین آورده شده و به جای آن نوشته‌ شده سازمان بیمه سلامت. در حالی كه در عمل اتفاق ویژه‌ای رخ نداده و جدایی سازمان‌های بیمه‌ای ادامه دارد.

بن‌بست در بیمه فراگیر سلامت ایرانیان
سلامت نیوز : نامه‌نگاری «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی كه رسانه‌ها از آن به عنوان شلیك اول برای تشكیل این سازمان نام می‌بردند هم جواب نداد و سازمان تامین اجتماعی همچنان از ورود به سازمان بیمه سلامت امتناع می‌كند تا این سازمان به گفته «دکتر سیدشهاب‌الدین صدر» رئیس کل سازمان نظام پزشکی تنها در حد تغییر نام و یك تابلو باقی بماند. تشكیل این سازمان قرار است به تجمیع و خدمات درمانی یكسانی برای تمامی بیمه شدگان منجرشود اما با وجود اینكه هنوز سازمان بسیار بزرگی چون تامین اجتماعی وارد ماجرا نشده، نگرانی‌هایی از سوی برخی از بیماران خاص از جمله «تالاسمی‌ها» به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته «مجید آراسته» رئیس انجمن تالاسمی ایران و اكنون بزرگ‌ترین مشکل، تامین داروها و خدماتی است که سازمان‌های بیمه‌گر باید ارائه دهند که تشکیل بیمه سلامت ایرانیان و ادغام سازمان‌های بیمه‌گر نگرانی‌هایی را برای بیماران تالاسمی ایجاد کرده است. او می‌گوید: «وقتی شورای عالی بیمه تشکیل می‌شود، دستورالعملی به وزارت بهداشت داده می‌شود که باید آن را اجرایی کند اما اگر وزارت رفاه با این طرح همراهی نکرده و سازمان‌های بیمه‌گر کوتاهی کنند، این مصوبه اثر خود را از دست خواهد داد.» به اعتقاد آراسته، با توجه به اینکه 90 درصد مردم از بیمه‌های پایه استفاده می‌کنند و فقط 10 درصد مردم از بیمه‌های دیگر مانند نیروهای مسلح استفاده می‌کنند، بیشتر مردم در تهیه داروها دچار مشکل خواهند شد.

او با بیان اینکه در تاریخ 14 مرداد امسال طبق دستورالعمل شورای عالی بیمه و وزارت رفاه سازمان‌های بیمه‌گر باید در زمینه پذیرش داروهای بیمه‌گر اقدام می‌کردند، می‌گوید: تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که مهم‌ترین اثر یک تبصره این است که نتیجه آن را مردم ببینند و زمانی که قسمتی از آن اجرا شده و قسمتی مغفول بماند، عملا آن قانون اجرا نشده و در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌بینند. با این وجود دکتر سیدشهاب‌الدین صدر اعتقاد دارد تشکیل سازمان بیمه سلامت یکی از اتفاقات خوب در قانون برنامه پنجم توسعه است و در قانون برنامه از جایگاه رفیعی برخوردار است.

تابلو‌ها جا به جا شدند!

همانطور که در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده، تمام صندوق‌های بیمه‌ای باید در بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل ‌شود. اما اتفاقی که اکنون افتاده تنها تابلوی سازمان بیمه خدمات درمانی پایین آورده شده و به جای آن نوشته‌ شده سازمان بیمه سلامت. هر چند این تغییر نام و تابلو برای آغاز کار خوب است اما نباید هر کدام از صندوق‌های بیمه‌ای بگویند ما مستثنا هستیم و بروند برای خود کار دیگری انجام دهند. صدر می‌گوید: «تکلیف تامین اجتماعی هم باید روشن شود؛ این موضوع متن قانون است. اگر این اتفاق نیفتد و برخی بیمه‌ها خود را از ادغام مستثنا تلقی کنند به معنی آن است که همان سازمان بیمه خدمات درمانی با همان ناکارآمدی قبلی تنها با یک تغییر نام باقی خواهد ماند.
عبدالرحمان رستمیان و حسینعلی شهریاری دو عضوكمیسیون وزارت بهداشت درمجلس شورای اسلامی هم تاكید می‌كنند كه تامین اجتماعی باید در سایه سازمان بیمه سلامت قرا رگیرد.صدر می‌گوید: «بخش عمده‌ای از سازمان تامین اجتماعی نیز باید به سازمان بیمه سلامت منتقل شود و باید سرانه‌ مربوطه نیز در حساب سازمان بیمه سلامت قرار گیرد. قانون برنامه اشاره‌ای به ادغام نشدن سازمان تامین اجتماعی ندارد. بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم این سازمان تفکیک شده و مشخص است که کدام قسمت باید ادغام شود. تنها مراکز بهداشتی - درمانی ملکی تامین اجتماعی باید در اختیارش باقی بماند و ارایه خدمت این سازمان باید طبق قراردادی باشد که با سازمان بیمه سلامت منعقد می‌کند.»

مخالفت مدیران تامین اجتماعی با ادغام

مدیران سازمان تامین اجتماعی با صدور بیانیه ای اعلام کردند: تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی از قبیل بیمه درمانی، مستمری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با یکدیگر وابستگی و پیوند ذاتی دارند از این‌رو هر اقدامی که بخشی از تعهدات ما را از بدنه سازمان جدا کند، مغایر با نص صریح قانون برنامه پنجم و بر خلاف مسئولیت‌‌های سازمان است. بنابراین ضمن حمایت از تدابیر و تلاش های مدیر عامل سازمان برای حفظ یکپارچگی سازمان، مخالفت خود را با انتزاع بخش درمان سازمان و الحاق آن به سازمان بیمه ایرانیان اعلام می کنیم.

ارزیابی مثبتی از فعالیت سازمان بیمه سلامت نداریم

سردار اسماعیلی دقیقی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بیان اینکه اكنون ارزیابی مثبتی از فعالیت سازمان بیمه سلامت نداریم، می‌گوید: قرار شده است، پس از گذشت 2 سال از فعالیت این سازمان و در صورت مثبت بودن فعالیت‌های سازمان بیمه سلامت، «ساتا» به این سازمان ملحق شود. البته او برگزاری طرح‌های کلان همچون نظام ارجاع و سازمان بیمه سلامت را اقداماتی مفید برای نظام سلامت کشور می‌داند و می‌افزاید: «نامه‌ای در زمینه ادغام ساتا با سازمان بیمه سلامت از سوی سازمان بیمه سلامت به حضور رهبری ارسال شده است و بر اساس تدابیر ایشان مقرر شده است که ادغام و یا عدم ادغام تامین اجتماعی نیروهای مسلح با سازمان بیمه سلامت پس از گذشت 2 سال از فعالیت این سازمان و ارزیابی روند این فعالیت انجام شود.»

معایب و مزایای بیمه سلامت

رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت، تحمیل بخش عمده‌ای از بار مالی ناشی از بیماری بر دوش مردم، افسار گسیختگی تعرفه خدمات، تداخل وظایف بیمه‌های پایه و تکمیلی و نپرداختن به اولویت‌های نظام سلامت را نشانگر اختلال در کارکرد نظام سلامت می‌داند كه تشكیل سازمان بیمه سلامت قرار است پایانی بر این اختلال‌ها باشد.

دکتر علی حسن‌زاده، کارآیی تجمیع منابع، امکان کنترل جدی هزینه‌ها به لحاظ جلوگیری از موازی‌کاری و صرفه‌جویی به علت نیاز نداشتن به جمع‌آوری اطلاعات افراد یا گروه‌ها برای تنظیم حق بیمه را از جمله مزایای بیمه سلامت می‌داند و می‌گوید: «در حوزه خرید خدمات نیز با مزیت قدرت انحصاری خرید، قدرت بالای تنظیم خدمات سلامت و محصولات آن، توزیع بار مالی بین افراد، آزادی در دسترسی به سلامت و افزایش همبستگی بین فقیر و غنی مواجه هستیم.»

ناتوانی در پاسخگویی

رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت درباره معایب نظام واحد بیمه درمان نیز می‌گوید: «در حوزه منابع این سازمان با چالش‌هایی همچون بی‌توجهی به ترجیحات افراد در پوشش بیمه‌ای مواجه هستیم.»به گفته حسن‌زاده، تنوع نداشتن در محصولات بیمه‌ای و خدمات نامناسب برای گروه‌های پرمخاطره در صورت دریافت نکردن حق بیمه مناسب از این جمله است.

وی، چالش پیش‌روی سازمان بیمه سلامت در حوزه خرید خدمت را نداشتن قدرت انتخاب محصولات بیمه‌ای از سوی مردم و ناتوانی در پاسخگویی در مقابل ترجیحات بیمه‌شدگان می‌داند. به گفته حسن زاده، در حوزه همبستگی اجتماعی نیز احتمال کاهش امکان ایجاد سرمایه اجتماعی و مشارکت وجود دارد. او در نهایت می‌گوید: با توجه به موارد فوق، می‌توان نتیجه گرفت، شاخصه اصلی نظام واحد، ایجاد عدالت نسبی در خدمات بیمه‌ای است. بنابراین راه‌اندازی سازمان بیمه سلامت، نیازمند تحلیل وضع موجود است تا با شناسایی فرصت‌ها و جلوگیری از بروز سختی‌ها، معایب این سازمان به حداقل برسد.

مسئله‌ای كه عبدالرحمان رستمیان، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تهران‌امروز روی آن تاكید می‌كند: «باید نظام بیمه‌ای به گونه‌ای عمل کند که بار مالی ناشی از بیماری بر دوش مردم نیفتد. به این معنا که مشکلات مالی مانع از دسترسی مردم به خدمات سلامت نشود و در صورت دسترسی، مواجه با هزینه‌های پرداخت از جیب نشود و هزینه‌های کمرشکن درمان آنها را به ورطه فقر نیندازد.»

به گفته حسن زاده، اختلال در هر کدام از اجزای مربوط به کارکردها و پیامدهای نظام سلامت، منجر به هم ریختگی این نظام شده و آن را در رسیدن به اهداف دچار مشکل می‌کند. مواردی همچون باز بودن بخش عرضه و خدمات، تحمیل بخش عمده‌ای از بار مالی ناشی از بیماری بر دوش مردم، افسار گسیختگی تعرفه خدمات، تداخل وظایف بیمه‌های پایه و تکمیلی و نپرداختن به اولویت‌های نظام سلامت، نشانگر اختلال در کارکرد این نظام است، بنابراین ضروری است همه اجزای نظام به طور سالم کار کنند تا این نظام به هدف خود که سلامت آحاد جامعه است دست یابد.

سازمان بیمه سلامت جانشین بیمه خدمات درمانی شد. بیمه خدماتی درمانی در نگاه عموم ناكارآمدترین بیمه موجود است. اكنون هم زمزمه‌ای درمیان جامعه شنیده می‌شود كه تجمیع بیمه‌ها، به سرگردانی بیمه شده منجر خواهد شد ودرنهایت هیچ بیمه‌ای پاسخگوی آنها نخواهد بود. مسئله‌ای كه نشانه‌های آن درمیان معایب عنوان شده از سوی حسن‌زاده هم دیده می‌شوند. با این وجود آیا سازمان بیمه سلامت خواهد توانست هزینه‌ای كه از جیب مردم می‌رود، كاهش دهد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha