دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
سلامت نیوز :خبرهای بد همواره باعث ناراحتی افراد می‌شود بخصوص اگر این اخبار ناشی از استفاده از وسایل غیراستاندارد گازسوز باشد. عدم ایمنی در نصب این وسایل می‌تواند جان بسیاری از شهروندان را به خاطر یک سهل انگاری برگشت ناپذیر بگیرد. به همین منظور در پایان هر سال و با نزدیک شدن به فصل‌سرما ماموران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌تهران با حضور و بازدید رایگان در خانه‌ها و مراکز عمومی شهر تهران از بسیاری از این مخاطرات شهری جلوگیری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ محمود قدیری، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی با بیان‌اینکه بیش از 80 درصد حوادث گازگرفتگی مربوط به گاز CO2 و ناشی از عدم استاندارد نصب لوله و مسیر است، گفت: «بخاری و آبگرمکن‌هایی که سوخت آنها از طریق گاز یا نفت‌ تامین می‌شود و با سوخت فسیلی کار می‌کنند، اگر در فضای بسته قرار گیرند قاعدتا نیازمند به دودکش بوده، پس بایستی تمامی موارد ایمنی در خصوص آنها رعایت شود.»

او با اشاره به اینکه بایستی هر واحد مسکونی یک دودکش مستقل داشته باشد، افزود: «استفاده از دودکش مشترک در آپارتمان‌های مسکونی با واحد زیاد ممنوع است، زیرا ممکن است به هر دلیلی مسیر خروج گاز منوکسیدکربن بسته شود. از سوی دیگر دودکش‌ها باید به صورت یکپارچه و بدون درز نصب شوند به عنوان مثال اگر یک واحد مسکونی از شوفاژ استفاده می‌کند، ممکن است دودکش موتورخانه‌ها و دیوار دودکش در درز دیوار باشد که از طریق ترک‌خوردگی دیوار گاز منوکسیدکربن وارد محیط می شود و در نهایت گازگرفتگی به وجود می آید. در این مواقع باید با تماس با ماموران 125 از بروز حادثه جلوگیری کرد.»

قنبری در خصوص استفاده از کلاهک‌های H در پشت بام‌ها خاطرنشان کرد: «به طور کلی کلاهک‌های وسایل گازسوز باید H باشد زیرا این کلاهک‌ها از مقاومت لازم و کافی برخوردار هستند. از طرفی این کلاهک‌ها پایداری لازم را در برابر باد و توفان دارا هستند ولی توصیه ما در نهایت این است که شهروندان بازدیدهای دوره‌ای از این کلاهک‌ها را فراموش نکنند.»

قدیری با اشاره به آموزش عمومی به مردم در بحث گاز CO2 بیان كرد: «آموزش عمومی و نزدیک توسط ماموران 125 از طریق رسانه‌ها و ایستگاه‌ها و همچنین آموزشی که در مدارس داشته‌ایم تاکنون بازخوردهای خوبی داشته است. در این آموزش‌های هشداری به شهروندان گوشزد کرده‌ایم تا در زمانی که احساس سر درد و سرگیجه در موقع خواب پیدا کردند، با تماس شماره تلفن 125 مامواران آتش‌نشانی را با خبر کرده تا در اسرع وقت در محل حادثه حضور یابند.» او با بیان اینکه حضور ماموران آتش‌نشانی بر سر صحنه‌ و بازدیدها کاملا رایگان است، ادامه داد: «همچنین شهروندان می‌توانند با تماس با شماره تلفن

15-88051011 یا سایت WWW.125.IR با ماموران سازمان آتش‌نشانی در تماس باشند.» معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌تهران درباره آموزش‌های این سازمان در خصوص آگاهی در مقابل گاز منوکسیدکربن در فصل سرما گفت: «تهیه تیزرهای آموزشی انیمیشن به منظور آگاهی‌دادن در زمینه جلوگیری از حوادث گاز CO، آموزش به مهندسان ناظر، آموزش به نصاب و سرویس و نگهداری شرکت‌های تولیدکننده محصولات گازی، تهیه پکیج آموزشی (آموزش عمومی) برای عموم مردم با اولویت در اماکن تجمعی مثل فرهنگسراها، مدارس، مساجد و... است.»او در خصوص استفاده از لوله‌های آکاردئونی در بخاری‌های گازسوز تصریح کرد: «از این لوله‌ها نبایستی استفاده کرد، زیرا بدنه این نوع دودكش‌ها از استحکام کافی برخوردار نیستند و با گذشت زمان بر اثر حرارت و رطوبت احتمال سوراخ شدن آنها وجود دارد. همچنین به علت نبود اتصال نر و مادگی در این نوع دودکش‌ها، آب‌بندی كامل در محل اتصال صورت نمی‌گیرد و احتمال بازگشت احتراق به محیط زیاد است.»

به گفته قدیری همچنین با توجه به جنس لوله، این نوع دودکش‌ها با گذشت زمان شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و به حالت آویزان در آمده و احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودكش نیز وجود دارد.او درباره عبور دادن لوله‌های دودکش از پنجره یا دیواره‌های جانبی ساختمان بیان كرد: «به طور کلی استفاده از دودکش‌هایی که از پنجره‌ها و دیواره‌های جانبی ساختمان‌ها خارج می‌شود، غیراصولی و غیراستاندارد بوده و کارایی لازم را در تهویه ندارد ولی در صورت لزوم و به طور موقت با رعایت شرایطی امکان‌پذیر است. باید برای هر یک‌متر افزایش طول افقی لوله‌های دودکش، حدود سه‌متر لوله دودکش به‌صورت عمودی در نظر گرفته شود. همچنین عایق‌بندی لوله‌ها، در صورت روشن بودن وسیله گازسوز دودکش باید داغ باشد تا از خروج گاز اطمینان حاصل شود.»

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌تهران اشاره نیز به دودکش‌‌های شومینه‌ها کرد و افزود: در صورتی که دودکش شومینه تا پشت بام هدایت شده باشد یعنی دودکش به صورت اصولی طراحی و اجرا شده باشد، بایستی محل ورود دودکش بخاری به شومینه کاملا آب‌بندی شود و رعایت حداقل اتصال و زانویی و شیب رو به بالا، الزامی است. به علت آنکه عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد، تولید گاز در مقایسه با سایر وسایل گاز سوز با محفظه، بسیار بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha