دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 61179
سلامت نیوز : سومین ماه فصل پاییز در حال سپری شدن است اما هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس نیست. اگر چه وزارت آموزش و پرورش وعده داده بود كه از اول آذرماه شیر در مدارس توزیع می‌شود اما روز اول آذر هم گذشت و تنها تغییری كه در این‌باره انجام شد جابه‌جایی مسئول توزیع شیر مدارس بود و هیچ خبری از توزیع شیر در مدارس كشور نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ علیرضا كریمیان، دبیر كمیته شیر مدارس كه وعده توزیع شیر در اول آذرماه در مدارس را داده بود با صدور حكمی مدیركل آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری شد و در غیاب وزیر آموزش و پرورش كه به فرانسه رفته است نه تنها شیر در مدارس توزیع نشد بلكه هنوز مشخص نیست مسئولیت توزیع شیر در مدارس به عهده چه كسی است.

12 سال از نخستین باری كه شیر در مدارس كشور توزیع شد می‌گذرد اما به جز سال‌های اول همواره حرف و حدیث‌های زیادی در این باره وجود دارد.از شیر‌های رایگانی كه گاهی اوقات فاسدند و باعث بروز مشكل برای دانش‌آموزان می‌شود تا پاكت‌های شیری كه به جای شیر در آنها آب وجود دارد، توزیع دیرهنگام شیر در مدارس، نداشتن اعتبار برای خرید شیر و بدهی به كارخانه‌های توزیع شیر همه و همه از دردسرهای توزیع شیر در مدارس هستند. این در حالی است كه به گفته حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس «توزیع شیر در مدارس باید بر اساس برنامه و از مهر ماه آغاز می‌شد و دانش‌آموزان می‌بایست در 70 نوبت از مدارس شیر دریافت كنند.»

به گفته شهریاری تاخیر در توزیع شیر به صلاح كودكان نیست چرا كه كودكان به دلیل این كه در سنین رشد هستندنیازمند منابع لبنی و پروتئین هستند و تامین نشدن نیاز آنها مشكلاتی را برای سلامتی‌شان به وجود می‌آورد.» وی با بیان این نكته كه دولت باید بیشتر به فكر دانش‌آموزان و سلامتی آنها باشد، دلیل تاخیرهای پیش آمده در توزیع شیر مدارس را نبود بودجه كافی می‌داند و می‌گوید: «تا زمانی كه مشكل بودجه حل نشود این تاخیر در توزیع شیر مدارس اتفاق می‌افتد.»

توزیع شیر در بیشتر كشورهای جهان در حال اجراست كه به 3 صورت یارانه ای، آزاد و رایگان صورت می‌گیرد. سیاست توزیع شیر در مدارس می‌تواند علاوه بر بهبود فرهنگ مصرف شیر در دانش‌آموزان مصرف و فروش این ماده غذایی را تقویت كند. شیر به عنوان کامل‌ترین غذایی که از ابتدای تولد مصرف می‌شود همواره می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کرده و سلامت جسم و جان را تضمین کند. شیر مقدار آب مورد نیاز بدن دانش‌آموزان را به خوبی جبران می‌کند و مصرف آن در دوران کودکی و نوجوانی در درازمدت، در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان به‌ویژه در خانم‌ها تاثیر مثبتی دارد به‌طوری که کودکانی که از کودکی عادت به خوردن شیر به طور روزانه دارند مقدار کلسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت کرده و در سنین بزرگسالی کمتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند و تراکم استخوانی بالاتری نسبت به هم سن‌و‌سالانشان خواهند داشت. احتمال خطر شکستگی و مشکلات استخوانی در این دسته افراد نیز بسیار کمتر دیده می‌شود. از این‌رو، کودکان و نوجوانان بخصوص دختران روزانه باید یک لیوان یا بیشتر شیر بنوشند تا نیاز روزانه آنها به ویتامین‌های D و کلسیم مرتفع شود.

اما یکی از مسائلی که مشکلات جسمی بسیاری برای کودکان به همراه می‌آورد، سوء‌تغذیه ناشی از مصرف نکردن غذاهای مناسب و مقوی است. همین موضوع ممکن است در آینده باعث بروز برخی اختلالات در زمینه رشد کودکان شود.

با توجه به اجرای طرح توزیع شیر دانش‌آموزی، وضعیت تغذیه کودکان و از طرفی وضعیت رشد آنها پیشرفت چشمگیری داشته است. سرانه مصرف سالانه شیر برای هر دانش‌آموز 14 کیلوگرم و روزانه 200 سی سی است. شیر مدارس تا آنجا از اهمیت برخوردار است که بر اساس توافق صورت گرفته میان اعضای سازمان بین‌المللی خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) از سال 2000 میلادی آخرین چهارشنبه سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی شیر مدارس در نظر گرفته شده که هدف آن گسترش فرهنگ مصرف شیر در مدارس است. این طرح از همان سال در ایران به اجرا درآمد و طرح توزیع شیر رایگان در مدارس آغاز شد. این طرح که به‌دنبال تحقیقات صورت گرفته روی دانش‌آموزان به اجرا درآمد، حاکی از آن بود که تعداد کودکانی که دچار کاهش وزن و کوتاه‌قدی هستند بسیار افزایش یافته است، به‌طوری که از هر 7 کودک، یک نفر کاهش وزن داشته و 2/ 15 درصد از کودکان هم دچار کوتاه‌قدی هستند. کارشناسان علت اصلی این مسئله را الگوی نادرست تغذیه در خانواده‌ها و مصرف انواع نوشابه‌های گازدار و همچنین کاهش مصرف غذاهای مقوی‌ای چون شیر و تخم‌مرغ می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha