مسئولان و مدیران آزمایشگاه های کشور از وضعیت اورژانسی و بحرانی آزمایشگاه های کشور سخن می گویند. از افزایش 30 درصدی تعرفه های آزمایشگاهی تا افزایش 250 درصدی تجهیزات آزمایشگاهی در حالی که وزارت بهداشت می گوید همه چی آرومه!!

وضعیت اورژانسی آزمایشگاه های کشور
سلامت نیوز : مسئولان و مدیران آزمایشگاه های کشور از وضعیت اورژانسی و بحرانی آزمایشگاه های کشور سخن می گویند. از افزایش 30 درصدی تعرفه های آزمایشگاهی تا افزایش 250 درصدی تجهیزات آزمایشگاهی در حالی که وزارت بهداشت می گوید همه چی آرومه!!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ انگار داستان نوسانات ارزی و تاثیرات آن بر صنعت، تجارت، اقتصاد و حتی بهداشت و درمان تمامی ندارد. از صنعت خودرو، مواد غذایی، تلفن همراه، لوازم خانگی تا دارو و درمان و حالا آزمایشگاه های کشور که در آستانه بحران قرار گرفته اند.متاسفانه وابستگی آزمایشگاه های کشور به واردات کلی و جزیی مواد مورد نیاز موجب شده نوسان ارزی و همزمانی آن با تحریم ها وضعیت را برای صاحبان آزمایشگاه ها بحرانی کند. حالا دیگر کمتر کسی هوس می کند برای تضمین سلامتش دست به یک چکاپ کلی بزند. گزارش های میدانی نشان می دهند که مشتریان آزمایشگاه ها کاهش چشمگیری داشته است.

افزایش 3 برابری قیمت کیت های آزمایشگاهی
دکتر مجید مصلایی نایب رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی در پیشخوان خبر از وضعیت بحرانی آزمایشگاه ها پرده برداشته و می گوید: وضعیت قیمت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، بحرانی و غیرقابل قبول است. به طوری که شرکت های وارد کننده که قبلا به صورت مدت دار با آزمایشگاه ها معامله می کردند، حالا فقط به شرطی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را در اختیار ما می گذارند که پول آن را نقد بپردازیم.

بیمه 7 ماه است پول نداده!
وی می گوید: سرعت دریافت پول از سوی شرکت های وارد کننده مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و تاخیر در پرداخت مطالبات آزمایشگاه ها از سوی بیمه ها، به هیچ وجه با همدیگر همخوانی ندارد و تبدیل به یک معضل شده و بهتر است برای روشن شدن موضوع این گونه بگویم که آخرین پرداختی بیمه تامین اجتماعی مربوط به فروردین امسال است.

جعبه کیت های آزمایشگاهی خالی شد
ولی اوضاع و احوال آزمایشگاه ها به همین جا ختم نمی شود. این بار شرکت های وارد کننده کاسه داغ تر از آش شده اند و به آزمایشگاه ها می گویند: تا زمانی که تکلیف بازار روشن نشود جنس نمی فروشیم! همین امر موجب شده تا جعبه کیت های آزمایشگاهی آزمایشگاه ها خالی شود.

افزایش 30 درصدی تعرفه و افزایش 250 درصدی کیت ها
نایب رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی می گوید: یکی دیگر از مشکلات آزمایشگاه های تشخیص طبی در شهرستان ها نحوه قرارداد با
بیمه ها ست. به دنبال اجرای برنامه نظام ارجاع در برخی از استان ها، به آزمایشگاه ها فشار می آورند که با بیمه ها بر اساس تعرفه دولتی قرارداد ببندند. این در حالی است که تعرفه های آزمایشگاهی افزایش 30 درصدی داشته و این میزان افزایش اصلا جوابگوی هزینه ها نیست زیرا در حال حاضر قیمت کیت های مصرفی از 50 تا 240 درصد افزایش یافته است.

دخل و خرج آزمایشگاه ها به هم نمی خورد
مصلایی، ادامه روند فعلی را برای آزمایشگاه ها غیرممکن دانسته و گفته: تعرفه ای که برای انجام برخی آزمایش ها مثل ویتامین د. ث، آی جی اف 1 و... از مردم دریافت می کنیم بین 11 تا 15 هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده ماده مورد استفاده برای انجام این آزمایش ها 15 هزار تومان است. بنابراین خیلی از آزمایشگاه ها، تعرفه این آزمایش ها را به 30 هزار تومان رسانده اند تا بتوانند جوابگوی هزینه های خودشان باشند. دکتر حسین غلامی معاون درمان بیمارستان شهید باهنر هم با انتقاد از حمایت نشدن از آزمایشگاه های کشور می گوید: به معنای واقعی آزمایشگاه‌های کشور از جمله مراکز دولتی به صورت کامل ورشکسته شده‌اند و از ابتدای مرداد تا پایان مهر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ۷۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.این مقام مسئول تصریح کرد: اوضاع کنونی مردم جامعه را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است .به گونه‌ای که از مراجعان به آزمایشگاه‌ها تا حد زیادی کاسته شده و مردم قادر به پرداخت هزینه‌های موجود نیستند.

سکوت وزارت بهداشت
دکتر غلامی با بیان اینکه هیچ گونه اقدام عملی از سوی وزارت بهداشت و مسئولان مشاهده نشده است گفت: اعتراض ها به سازمان نظام پزشکی و همچنین دکتر سعید مهدوی، رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت منتقل شده اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده است.

مشکلی در آزمایشگاه ها نداریم!
این در حالی است که دكتر سعید مهدوی مدیركل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت می گوید که طی سال های اخیر، توانمندی داخلی برای تولید ابزار پایه تجهیزات آزمایشگاهی ایجاد شده و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در داخل تولید می شود.وی گفته: تولید تمام تجهیزات آزمایشگاهی در كشور نیاز به زمان دارد اما هم اكنون مشكل حادی در زمینه كمبود تجهیزات آزمایشگاهی وجود ندارد!گزارش ها از سطح آزمایشگاه های کشور حاکی از آن است که هزینه نگه داری از تجهیزات آزمایشگاهی رو به افزایش است. به نحوی که به عنوان نمونه یک دوره سرویس یک دستگاه حدود 2 میلیون تومان است که این تعمیرات باید هر 6 ماه یک بار انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha