سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزایش ساخت وسازها در حاشیه شهرها و نزدیکی به لانه‌های جوندگان را از علل بروز بیماری سالک عنوان کرد و گفت: جونده‌کشی باید تا دهه‌ها ادامه یابد تا بیماری سالک کنترل شود.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، مخزن بیماری سالک را مربوط به جوندگان عنوان کرد و گفت: بیماری سالک در ایران در مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی وجود دارد. بروز این بیماری در شمال و غرب کشور نادر است.

وی افزایش جمعیت و ساخت و سازها در حاشیه شهرها به دلیل نزدیکی به لانه‌های جوندگان را از دلایل بروز سالک عنوان کرد و افزود: به دلیل افزایش ساخت و سازها در حاشیه شهرها و نزدیکی به لانه‌های جوندگان افزایش موارد بروز سالک به طور نسبی دیده شده است.

نبوی ادامه داد: در مناطق و مراکزی که بروز سالک زیاد است، اقداماتی مانند جونده کشی، لانه کوبی و سم گذاری انجام می‌شود تا به دنبال انجام این اقدامات از میزان جونده‌ها در حاشیه زندگی انسانی کاسته شود.

وی افزود: مبارزه با عوامل بروز بیماری سالک نظیر جونده کشی، لانه کوبی و ... اقدامات پرهزینه‌ای است که مرتبا انجام می‌شود. چنین اقداماتی در استان‌های اصفهان و شیراز سبب شد تا از میزان بروز این بیماری کاسته شده و تقریبا ثابت نگاه داشته شود.

نبوی با بیان این که اقداماتی که برای کنترل بیماری سالک انجام می‌شود مربوط به مبارزه محیطی است، تاکید کرد: کاهش موارد بروز سالک نیازمند اقدامات مستمر است. در مجموع با وجود افزایش ساخت و سازها، به دلیل اقدامات انجام شده، تقریبا موارد بروز سالک در کشور ثابت نگاه داشته شده است.

وی تاکید کرد: کنترل بیماری سالک نیازمند اقدامات طولانی مدت است چرا که باید مرتبا جوندگان را از بین برد. به این ترتیب با کاهش جوندگان آلوده، کاهش موارد بروز این بیماری را خواهیم داشت. از طرف دیگر جونده‌کشی و مبارزه با جوندگان در حاشیه چند کیلومتری ساخت و سازها هزینه‌بر بوده و نیازمند نیروی انسانی است. جونده کشی باید تا دهه‌ها ادامه یابد تا بیماری سالک کنترل شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان بیماری سالک در کشور، گفت: برای درمان بیماران، مراکزی در هر شهرستان تعریف شده‌اند که با پمپ نیتروژن محل زخم بیمار را فریز کنند تا سریع‌تر درمان شود چرا که درمان آن با تزریق دارو زمان‌بر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha