پژوهشگران می‌گویند افرادی كه در كودكی علایم "سندروم متابولیك" دارند، با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بالای ‪ ۳۰‬سال رو به رو خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرویترز هلث، سندروم متابولیك به دسته‌ای از عوامل خطرزا مانند فشار خون بالا، چاقی و سطح بالای قند خون گفته می‌شود كه در مجموع احتمال بروز مشكلات قلبی یا بیماری قند (دیابت) را افزایش می‌دهند.

دكتر "جان ای.موریسون" و همكارانش در مقاله‌ای در نشریه پزشكی "پدیاتریكس" توضیح دادند: هر چند مشخص است كه عناصر مجزای سندروم متابولیك از كودكی تا بزرگسالی افراد را همراهی می‌كنند اما هنوز ارتباط بین سندروم متابولیك با خطر بیماری قلبی - عروقی همراه با بالا رفتن سن افراد به طور قطعی مشخص نشده است.

پژوهشگران اطلاعاتی را كه بین سال‌های ‪ ۱۹۷۳‬تا ‪ ۱۹۷۶‬از ‪ ۷۷۱‬كودك و نوجوان بین ‪ ۵‬تا ‪ ۱۹‬در مورد سطح گلوكز خون، تری گلیسیرید، وزن بدن و فشار خون آنان گردآوری شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

‪ ۳۱‬نفر از این افراد دستكم سه عامل غیرعادی داشتند و در دسته افراد مبتلا به سندروم متابولیك جای گرفتند.

این افراد در فاصله زمانی بین ‪ ۲۲‬تا ‪ ۳۱‬سال بعد نیز مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد ‪ ۲۱‬نفر از آنان در بزرگسالی نیز همین شرایط را داشتند.

در تمام افراد مورد بررسی ‪ ۱۷‬مورد ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی وجود داشت كه شش تن از آنان از جمله ‪ ۳۱‬نفری بودند كه در كودكی مبتلا به سندروم متابولیك بودند.

به این ترتیب مشخص شد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در این دسته از افراد تقریبا ‪ ۱۵‬برابر افرادی است كه در كودكی علائم سندروم متابولیك نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، افزایش وزن عامل اصلی ایجادكننده سندروم متابولیك شناخته شده و این مسئله نشان‌دهنده "لزوم كنترل وزن در اوایل و اواسط دوران بزرگسالی افراد است. "

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha