پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6121

محققان استرالیایی اعلام كردند برای نخستین بار در جهان درمانی را ارائه كرده‌اند كه می‌تواند صدها هزار بیمار سیگاری و دیابتی را از قطع پا نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه محققان می‌گویند این روش شامل پمپ كردن پرفشار خون به درون پاهایی است كه به خاطر بیماری عروقی در حال مرگ هستند و از این طریق، پا را به رشد رگهای خونی جدید تحریك می‌كنند.

پزشكان با استفاده از این روش پای نخستین بیمار را از قطع شدن نجات دادند.

"رادنی لین" ابداع‌كننده این درمان و جراح عروق گفت این پیشرفت چشمگیری برای شمار بسیار زیادی از مردم است كه به خاطر مشكلات عروقی ‪۳۴۰‬ هزار بیمار در دنیای غرب است كه هر ساله به خاطر بیماری عروقی اعضای انتهایی، ناگزیر به قطع پا از طریق جراحی می‌شوند.

لین از بیمارستان "رویال نورث شور" سیدنی گفت، آزمایش بالینی این درمان بر روی یك بیمار ‪ ۵۲‬ساله استرالیایی انجام شد. سه جراح وی گفته بودند باید قسمت پایین پای این بیمار قطع شود.

وجود یك لخته خون در نزدیكی زانوی "مالكوم براون"، به شدت مانع از خون‌رسانی به قسمت‌های پایینی پای وی می‌شد.

پای این بیمار حس خود را از دست داده و سفید و سرد شده بود. زخم‌های قانقاریا بر روی پا و انگشتان وی نقش بسته و گوشت پا نیز در حال فاسد شدن شد.

در این روش یك وسیله در سرخرگ استخوان ران این بیمار كار گذاشته شد كه با پمپ خون در خارج از بدن وی ارتباط داشت.

خون بدن خود بیمار با فشار زیاد به پا پمپ شد كه این اقدام افزایش ‪ ۲۵۰‬درصدی جریان خون به پا را در پی داشت و از این رو رشد رگهای خونی جدید نیز تحریك شد.

پای مالكوم پس از ‪ ۵۰‬ساعت از پمپ زنی خون در طول یك دوره پنج روزه، گرم و صورتی رنگ شد و حس در آن بهبود یافت، زخم‌های موجود بر روی پا و انگشتان نیز بطور چشمگیری بهبود یافت.

پای مالكوم با تحریك رشد رگهای خونی خودش كه سرانجام جریان خون را به پای او از سرگرفت، نجات یافت.

اكنون كه یك سال از این درمان می‌گذرد براون پای خود را حفظ شده می‌بیند و می‌تواند راه برود.

"راجر" استادیار مهندسی هم‌زیستی در دانشگاه سیدنی ابراز امیدواری كرد آزمایش‌های بالینی بیشتر تا پایان سال جاری به اتمام برسد و این شیوه برای استفاده عمومی در دسترس قرار گیرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha