سلامت نیوز :شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس در مورد علل کمبود آهن در کودکان خاطرنشان کرد: کمبود آهن در کودکان اکنون یکی از شایعترین اختلالاتی است که پیش از سن دبستان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روند رشد کودکان تا دوسالگی بسیار سریع است،‌افزود: همین امر باعث می‌شود تا نیاز کودک به آهن بیشتر شده و برخی مواقع به دلیل رعایت نشدن زنجیره غذایی کمبود آهن به وجود بیاید به ویژه اینکه برخی مادران در دادن قطره آهن در سنین زیر دوسالگی کوتاهی می‌کنند.

عضو انجمن تغذیه ایران تأکید کرد: از طرفی برخی بچه‌ها آن طور که باید مواد غذایی مانند گوشت را خوب مصرف نمی‌کنند. مادران باید سعی کنند با استفاده از تنوع غذایی مانند استفاده از گوشت چرخکرده و مواردی شبیه به این کودک را به خوردن گوشت ترغیب کنند.

کم‌خونی مادرزادی نکته دیگری است که این متخصص تغذیه به آن اشاره کرد وگفت: صرف نظر از اینکه مادر باردار ممکن است بیماری زمینه‌ای مانند کم‌خونی داشته باشد، برخی مادران در دوران بارداری با رعایت نکردن زنجیره غذایی دچار کم‌خونی می‌شوند که این کم‌خونی را نیز به جنین منتقل می‌کنند.

فرجی به علائمی که والدین باید نسبت به آن در کودکان خود حساس شوند اشاره کرد و گفت: رنگ‌پریدگی صورت، نازک شدن مو و ریزش آن، پرخاشگری، بدخلقی، کم‌تحملی، عدم تمرکز در کودکان سنین دبستان و کم‌اشتهایی از علائم شایع کم‌خونی در کودکان است.

وی ادامه داد: اگر والدین دو سه مورد از این علائم را در کودکان خود مشاهده کردند تنها با یک آزمایش ساده خون می‌توانند شرایط کم‌خونی کودک خود را بسنجند.

به گفته این متخصص تغذیه تغییر نوع رژیم غذایی و ترک عادات بد غذایی در کودکان می‌تواند در تغییر وضعیت کودک مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: نباید توقع داشته باشیم بچه‌ای که گوشت قرمز را با ماست می‌خورد آهن گوشت را بتواند جذب کند. چرا که مصرف همزمان کلسیم و آهن میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد و باید سعی کرد تا در کنار گوشت قرمز سبزیهای حاوی ویتامینC را برای افزایش جذب آهن قرار داد.

فرجی ابتلای کودک به انگل، اسهال و استفراغ‌های مکرر را از دیگر دلایل فقر آهن یا کم‌خونی برشمرد و افزود والدین باید سعی کنند تا ابتدا مطمئن شوند که فرزند آنها انگل یا مشکل گوارشی ندارد و پس از درمان اسهال و استفراغ هم باید سعی کنند تا آهن از دست رفته بدن را جبران کنند.

وی در پاسخ به اینکه به جز منشأ حیوانی چه مواردی حاوی آهن و تأمین‌کننده خون بدن است، افزود: نباید فراموش کرد که جذب آهن حیوانی در بدن 10درصد و آهن گیاهی فقط 3درصد است. بنابراین توصیه می‌کنیم که مواد غذایی حیوانی و گیاهی در کنار هم مصرف شود.

فرجی افزود: اما می‌توان پسته، عدس، برگه زردآلو را غنی از آهن دانست.همچنین جگر،دل، قلوه و زرده تخم مرغ نیز از منابع دارای آهن حیوانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha