سلامت نیوز :رمضان محسن پور در گفت‌وگو با فارس، افزود: با توجه به گرانی‌ها و افزایش هزینه‌های زندگی، مراجعه مردم نیازمند برای دریافت کمک هزینه مالی برای درمان بیشتر شده است و بخش عمده‌ای از تلاش وزارت بهداشت به این سمت معطوف است که تا جای ممکن هزینه‌های درمان مردم افزایش نیابد.

وی گفت: بیماران زیادی هستند که از روستاها برای درمان و عمل جراحی به تهران می‌آیند و درخواست کمک دارند، برخی از این بیماران بیمه دارند و برخی هم بیمه ندارند، برای آنها که بیمه دارند تلاش می‌کنیم، بخشی از هزینه‌های پرداختی را از محل اعتبارات وزارت بهداشت کمک کنیم و برای آن دسته از بیمارانی که بیمه ندارند، آنها را به سمت بیمه شدن هدایت می‌کنیم و به این ترتیب بخش مهمی از هزینه های درمان آنها کاهش پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با این وجود اعتبارات مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت نسبت به گذشته کمتر شده و حتی ردیف اعتباری آن که حدود 50 میلیارد تومان بود به طور کامل وصول نشده است. تلاش وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی این است که با جا به جایی منابع تا جای ممکن به مردم نیازمند کمک کنیم.

محسن پور افزود: با این حال بیماران زیادی هستند که بی سرپرست هستند و هیچ منبع درآمدی ندارند، حتی بیمارانی هستند که از توی خیابان آنها را پیدا می‌کنیم، در مواقعی یک بیمار ماهها روی تخت ICU می‌ماند و کسی را ندارد که سراغش را بگیرد اما وزارت بهداشت خودش را مسئول می‌داند که در هر شرایطی ارائه خدمات درمانی به مردم متوقف نشود و گر چه ردیف اعتباری کمک به بیماران خاص و صعب العلاج به میزان کافی تأمین نشده است اما تا جای ممکن اجازه نمی‌دهیم که گرانی‌ها به مردم فشار بیشتری وارد کند.

وی گفت: با این وجود گران شدن داروها و تجهیزات پزشکی مراکز درمانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. سیاست دولت در این شرایط این است که تا جای ممکن، داروها و تجهیزات پزشکی گرانقیمت در داخل تولید شود و اگر در شرایط تولید 15 سال پیش بودیم و توان تولید دارویی کشور این قدر افزایش نیافته بود، فشار تحریم‌ها و گرانی‌ها شکننده بود.

محسن پور افزود: اما در شرایط فعلی حدود 96 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود با این حال 4درصد داروهای وارداتی به کشور شامل داروهای گرانقیمتی است که بیش از 35 درصد هزینه دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت:‌114 داروی گرانقیمت وارداتی هستند که این هزینه سنگینی را به کشور تحمیل می‌کنند البته از زمان دولت نهم تاکنون حدود 18قلم از این داروهای گرانقیمت در داخل کشور تولید شده است که سهم مهمی در کاهش این هزینه‌ها داشته است و تعداد دیگری از این داروها نیز تا پایان امسال و در دهه فجر به تولید انبوه می‌رسند.

معاون وزیر بهداشت افزود: با این حال برخی داروها هستند که به علت مصرف پایین آنها برای اغلب کشورهای جهان تولید آن صرف نمی‌کند و یک کشور خاص این داروها را برای چند ده کشور دیگر تولید می‌کنند و متأسفانه کمپانی‌های تولید کننده این داروها به پیروی از سران زورگوی خود که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و بر خلاف تمام اصول علمی، اخلاقی و عرفی بین‌المللی این داروها را ناجوانمردانه برای بیماران ما تحریم کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha