سلامت نیوز : متخصصان علوم رفتاری و روانشناسی بر این عقیده اند که سبک زندگی بر سلامت روان و جسم افراد تاثیر زیادی می گذارد و هرچه فرد نسبت به انجام آموزه های دینی متعهد تر باشد آرامش بیشتری پیدا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از آن جا که اسلام به عنوان کامل ترین دین در نزد خداوند برای همه ابعاد زندگی انسان دستورات جامعی دارد، پیامبر اسلام (ص) خود را پیامبر مبعوث شده برای تکمیل مکارم اخلاقی معرفی می کند.در واقع فرد دین دار با پذیرش و عمل به دستورات و آموزه های دینی سبک زندگی را می پذیرد که تامین کننده سلامت جسم و روان اوست. از این رو آموزه های دینی به عنوان اساسی ترین مولفه موثر بر رفتار مورد توجه بسیاری از جمله روانشناسان قرار گرفته است. براساس یافته های پژوهش های مختلف، پایبندی افراد جامعه به دین نقش مهمی در تحقق جامعه سالم و سلامت جسم و روان افراد جامعه دارد.این یافته ها نشان می دهد که هرچه دین داری در زندگی افراد نقش بیشتری داشته باشد، مشکلات جسمی، اضطراب، افسردگی و ناسازگاری اجتماعی کاهش می یابد.آن چه مشخص شده این است که از بین مولفه های دینداری، التزام دینی بالاترین نقش را در تامین سلامت روان افراد بر عهده دارد.

التزام به وظایف دینی یعنی فرد دیندار در پی کسب معرفت نسبت به پروردگار، انبیا و اولیای دین، انجام تکالیف و احکام دینی را در حیطه رفتارهای شخصی، اجتماعی و اقتصادی خود بایسته بداند و به آن ها عمل کند. دکتر رئوفه قیومی متخصص اعصاب و روان و کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت درباره تاثیر دینداری بر سلامت روان چنین می گوید: سلامت روان موضوعی فراتر از نداشتن بیماری روانی است. فردی که از سلامت روان برخوردار است عملکرد مناسب، تفکر، خلق و خو و رفتار طبیعی دارد و می تواند در جامعه فعالیت ثمربخشی داشته باشد، روابطش با دیگران مناسب است ومی تواند با مشکلات و ناملایمات کنار بیاید و از طرفی به دیگران نیز کمک کند.

واقعیت این است که در چند دهه اخیر، نقش دین و معنویت در زندگی مورد توجه روان شناسان و محققان قرار گرفته است.پیچیدگی جامعه مدرن امروزی، مشکلات روزافزون و تغییر شیوه های زندگی باعث شده است نیاز به معنویت بیشتر شود، حتی در جوامع مادی نیز واقعیت ها حاکی از آن است که مردم به دین گرایش پیدا کرده اند. متخصصان هم بر این نکته اذعان دارند که شیوه های درمانی برای بهبود سلامت جسم و روان به تنهایی جوابگو نیست بلکه باورهای دینی و گرایش به دین به نحو چشم گیری بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال گرایش به معنویت، به دلیل تعدیل افکار منفی و تقویت انگیزه های مثبت در افراد، فشار خون را کاهش می دهد اما در پاسخ به این سوال که رشد معنوی چگونه باعث تقویت جسم و روان می شود، باید گفت دینداری باعث گزینش سبک خاص زندگی می شود که این سبک زندگی بر جسم و روح فرد تاثیرگذار است. فرد مومن مشروب نمی خورد، قمار نمی کند، از مواد مخدر استفاده نمی کند، رفتارهای نامشروع و مجرمانه انجام نمی دهد و دیگران را آزار نمی دهد و به طور کلی از هرچه گناه است و رنگ زشتی دارد پرهیز می کند. در مقابل کسانی که از آموزه های دینی بی بهره اند و توجهی به دستورات الهی ندارند، زشتی گناه را نمی بینند و از انجام هر عملی که منافع خودخواهانه آن ها را تامین می کند، چشم پوشی نمی کنند.

متاسفانه باید گفت در خانواده هایی که به  آموزه های دینی عمل نمی شود آشفتگی جسم و روان بیشتر دیده می شود، در واقع علت بخش عمده ای از خشونت های خانوادگی، عمل نکردن به آموزه های فرهنگی و اسلامی است.

وی می افزاید: بسیاری از صاحب نظران غربی معتقدند دین از جنبه های مختلفی به افراد کمک می کند. به عنوان مثال افراد دیندار در مقابل فشارها و مشکلات زندگی مقاوم ترند. عقاید دینی و به خصوص دعا کردن که در واقع باور به وجود ارزش های والا و قدرت برتر است، با ایجاد امیدواری و انگیزه به افراد بیمار کمک می کند. حتی در مطالعه جدید مشخص شده است که بیماران مبتلا به ایدز که در مراسم دینی شرکت می کنند، عمر بیشتری می کنند و از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند.

دعا و راز و نیاز کردن و شرکت در مجالس مذهبی علاوه بر افزایش انگیزه در افراد، باعث ارتقای روابط اجتماعی آنان می شود و افسردگی را کاهش می دهد و از انزوای بیماران جلوگیری می کند. همچنین اقامه نماز جمعه و نماز جماعت، گزاردن حج، برگزاری مراسم مذهبی، اعیاد، عزاداری، زیارت مکان های مقدس، انجام کار خیر و ... باعث تحکیم پیوند اجتماعی افراد می شود.

در این جا باید یادآور شد که اسلام به معنای تسلیم شدن در برابر حق است. به بیان دیگر مسلمان باید از هر چیزی که به جسم و روح او آفت و زیان می رساند بپرهیزد.در این معنا اسلام سلامت بخشی، سالم سازی فردی، خانوادگی و اجتماعی را دربر می گیرد. قرآن کریم نیز شفای جسم و جان معرفی شده است و تمثیل طبیب که برای پیامبران خدا به کار می رود، بیانگر رسالت آن بزرگواران در تحقق سلامت و شفای جسم و روان بشر است.

امروزه به دلیل تحولات علمی، صنعتی و پیشرفت های فناوری متاسفانه استرس جوامع بشری افزایش یافته است. دکتر قیومی با اشاره به این که معضلاتی مانند اعتیاد، طلاق، ناسازگاری های فردی و ... بیشتر شده است، می افزاید: در این شرایط توجه به سلامت روان از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا جسم و روان مانند تار و پود به هم تنیده شده است و اگر یکی از آن ها آسیب ببیند دیگری نیز آسیب خواهد دید. در این میان سبک زندگی دین مدار به ارتقای هر دو بعد از سلامت کمک می کند.تحقق سلامت روان نیاز به پشتکار صبر و صرف وقت زیادی دارد، در این راستا ما باید به این نکته توجه کنیم که ارتباط با خدا در سختی ها آرامش بخش است. انسانی که به خدا ایمان دارد و به او توکل می کند در برابر ناملایمات به او پناه می برد و با توکل به خداوند بهتر و راحت تر مسیر زندگی خود را می یابد و مشکلات را حل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha