سلامت نیوز : آلزایمر یکی از بیماری های شایع  قرن حاضر است.بیماری که نه فقط در کشورهای توسعه یافته بلکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز رو به گسترش است. نکته این جاست که هنوز علت اصلی این بیماری شناخته نشده است اما می توان روش هایی را برای پیشگیری یا کنترل بیماری پیشنهاد کرد. یکی از عوارض آلزایمر، گیجی و سرگردانی و سپس گم شدن است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بیماری آلزایمر در برخی موارد باعث پاک شدن حافظه کوتاه مدت فرد می شود به نحوی که وی نمی تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کند. به همین دلیل بسیاری از مبتلایان به آلزایمر خانه خود را گم می کنند و در منطقه ای که سال ها زندگی کرده اند، گم می شوند. به نوشته «مایو کلینیک» اگر فردی از نزدیکان شما به آلزایمر مبتلاست و دارای علایمی است که در ذیل می آید، باید نگران گم شدن او از محل سکونتش باشید.

*دایم به دنبال چیزی می گردد. به ویژه اگر به محل جدیدی نقل مکان کرده باشید فرد مبتلا به آلزایمر دایم به دنبال اشیا و افراد آشنا می گردد. زیرا این فرد در مرحله ای است که به تدریج حافظه اش نقصان پیدا می کند. البته در بیشتر موارد مبتلایان می خواهند یکی از نیازهای خود را برآورده کنند. اما پس از حرکت کردن فراموش می کنند قصد انجام چه کاری را دارند.

*فرار از چیزی. گاهی اوقات سرگردانی در محل سکونت از استرس و اضطراب فراوان به علت تحریک پذیری بالاست. گاهی گفت وگوی جمعی، صدای بلند و حتی سروصدای ناشی از آشپزی، باعث فرار آن ها از محیط می شود. *مرور خاطرات گذشته اگر سرگردانی و گم گشتگی هر روز در ساعت خاصی تکرار شود ممکن است به برنامه روتین گذشته او مربوط باشد. به عنوان مثال فردی که هر روز ساعت ۵ می خواهد از منزل خارج شود، طی سال های کاری راس ساعت ۵ از اداره به منزل خود می رفته است.

اگر یکی از نزدیکان شما آلزایمر دارد این نکات را به خاطر بسپارید و به آن عمل کنید. * با دادن آب میوه، آب و تنقلات و تشویق او به فعالیت فیزیکی تلاش کنید بیقراری او را مهار کنید.

* مبتلایان به آلزایمر حتی در محل سکونت خود گم می شوند. بهتر است تصاویر و علایم آشنایی برای پیدا کردن مسیر در اختیار آن ها قرار دهید. هر از گاهی بگذارید بدون راهنمایی مسیر خود را پیدا کند و هر جا لازم است او را هدایت کنید.

*اگر راس ساعت معینی در روز دچار سرگشتگی و سردرگمی می شود یک برنامه منظم برای آن ساعت او در نظر بگیرید. همچنین کلید، لباس و کفش او را در جای مطمئنی قرار دهید تا نتواند به تنهایی از منزل خارج شود. * سعی کنید فضای منزل را به گونه ای بچینید که کمترین خطر را برای وی به هنگام پرسه زنی در منزل داشته باشد. قالیچه ها را روی زمین محکم کنید و اشیا و میزهای اضافی را طوری بچینید که وی دچارمشکل نشود. می توانید از ابزارهایی که هم اکنون در بازار وجود دارد و حرکت مبتلا به آلزایمر را هشدار می دهد، استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha