دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 61230
سلامت نیوز :نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و بخش کیار مشکل کمبود دارو را در گرو ریشه‌یابی مسایل دانست و گفت: مسایل موجود باید به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود و ما باید در چارچوب نظام بین‌الملل حرف خود را در زمینه تحریم دارو مطرح کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما با کمبود دارو مواجه است اما این مشکل به‌صورت حاد در جامعه مطرح نیست که امید است با برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته‌شده این مشکل برطرف شود.وی با اشاره به شرایط سایر استان‌های کشور در مورد دسترسی به دارو، تصریح كرد: در شهرستان‌ها به دلیل تامین دارو از طریق هلال‌احمر، معاونت دارو و غیره این مشکل بسیار کم‌رنگ‌تر از استان تهران است.

بازار سیاه متهم ردیف اول کمبود دارو

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ با توجه به شرایط کنونی وجود بازار آزاد دارو در تهران را زمینه مناسب برای سوء‌استفاده افراد سودجو برای گستردگی این مشکل دانست و افزود: در تهران فعالیت ناصر خسرو، بازار سیاه دارو و سایر باند‌بازی‌ها زمینه را برای فعالیت دلالان دارو فراهم آورده‌است و این افراد با توجه به مشکل کمبود دارو در کشور از این موقعیت سوء‌استفاده می‌کنند و دارو، کمتر در دسترس افراد قرار می‌گیرد که این شرایط برای شهرستان‌ها وجود ندارد.

۴۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وجود دارد

دکتر حمیدرضا عزیزی فارسانی با بیان اینکه ۹۷ درصد دارو در کشور تولید می‌شود و در این میان تنها ۶۰ درصد مواد اولیه وارداتی است، اظهارداشت: متاسفانه خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر، دارو بر کشور ما تحریم شده ‌است و مشکلات ارزی، تبادل ارز و خرید دارو را در برخی از موارد با مشکل مواجه کرده‌است اما باید گفت ۴۰ درصد مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد و در حال تولید است و در برخی موارد که مشکل واردات وجود دارد دولت تدابیری اندیشیده ‌است.

به گفته وی، تنها سه درصد از دارو‌ها به ‌طور کامل وارداتی است اما می‌توان گفت ما قادر به ارایه ۱۰۰ درصد این دارو‌ها هستیم.عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: مشکلات تنها به تبادل ارز و تحریم مرتبط نیست بلکه باید به ‌صورت ریشه‌ای این مشکلات در کشور برطرف شود بر این اساس یا باید خود تولید کننده دارو باشیم و وابسته سایر کشور‌ها نباشیم و یا در چهارچوب نظام بین‌الملل مشکلات موجود در زمینه تحریم دارو را با سازمان بین‌الملل برطرف کنیم.

اصلاح فرهنگ نسخه‌نویسی

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ با اشاره به سرانه مصرف دارو و نسخه نویسی در کشور، اظهارداشت: فرهنگ نسخه‌نویسی در کشور باید اصلاح شود تا از این طریق در سرانه مصرف دارو نیز تاثیرگذار بود. بر این اساس، می‌توان واردات دارو به کشور را کاهش‌داد و تنها دارو‌های ضروری را وارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha