دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 61232

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته ۳۸ مورد ابتلا به جذام در ایران گزارش شده ‌است اما در حال حاضر در مرحله حذف این بیماری قرار داریم.دکتر مهشید ناصحی با توجه به برنامه‌های کشور در خصوص بیماری جذام، گفت: در حال حاضر کشور ما در مرحله حذف این بیماری قرار دارد و در سال کمتر از ۵۰ مورد ابتلا در کل کشور داشته‌ایم.

38مورد ابتلا به جذام در ایران


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ وی با اشاره به باور غلط مردم در خصوص شیوع بیماری جذام، افزود: حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد از انسان‌ها هرگز به بیماری جذام مبتلا نمی‌شوند و خلاف تصور مردم، سیستم دفاعی بدن دارای ایمنی ذاتی است.دکتر ناصحی اضافه کرد: حدود پنج الی ۱۰ درصد افراد در صورت تماس با فرد مبتلا به جذام که تحت درمان نبوده ‌است به این بیماری مبتلا می‌شوند.
 

جذام یک بیماری ژنتیکی نیست

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با بیان اینکه جذام یک بیماری میکروبی است نه ژنتیکی، اظهارداشت: جذام یک بیماری میکروبی است اما نمی‌توان آن را یک بیماری بومی و مختص یک استان دانست زیرا برنامه حذف بیماری در سطح کشور، استان و شهرستان به‌صورت برابر در حال اجراست.به گفته وی، احتمال شیوع بیماری جذام در تمام گروه سنی وجود دارد، اما در صورت کنترل بیماری شیوع آن در بین افراد سنین پایین کمتر است.

شیوع یک در ۱۰ هزار جذام در سطح بین‌الملل

ناصحی، پایین‌ بودن شیوع جذام را یکی از دلایل تاخیر در تشخیص برخی از موارد دانست و افزود: شیوع این بیماری طبق گزارش‌های بین‌المللی حدود یک در ۱۰ هزار نفر است بنابراین پزشکان در دوره تحصیل و کار، کمتر با اینگونه موارد مواجه شده‌اند و در ‌نهایت تجربه کافی در زمینه تشخیص را کسب نکرده‌اند. به همین دلیل در برخی از موارد با تاخیر در تشخیص مواجه‌ایم.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره به قابل پیشگیری بودن این بیماری، تصریح کرد: جذام قابل درمان است و در برخی موارد که با تاخیر در تشخیص مواجه می‌شود، این احتمال وجود دارد که بیمار پس از درمان دچار معلولیت شود. داروهای این بیماری به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و بیمار به محض مصرف اولین دارو ظرف مدت ۲۴ ساعت اول سرایت مختصر موجود نیز از بین می‌رود.

بیشتر بدانید:  همه چیز درباره جذام بیماری مخصوص انسان
رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر نوسان ارز در تهیه دارو مبتلایان به جذام، افزود: این داروها به‌صورت رایگان از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشور ارسال می‌شود و افراد تنها می‌توانند این دارو را از مراکز بهداشتی و درمانی کشور و نه دارخانه‌ها تهیه کنند و نوسانات ارز تاثیری در دسترسی و ارسال این دارو نداشته‌است.

وی در خصوص طول درمان بیماری جذام اظهارداشت: طول درمان حدود شش ماه تا یک ‌سال است و فرد به‌طور کامل درمان می‌شود. بیماری جذام از فرد تحت درمان به فرد سالم منتقل نمی‌شود بنابراین دیگر نیازی نیست مانند گذشته بر اساس باور غلط مردم این افراد را قرنطینه و در فضای ایزوله قرار داد.

به گفته ناصحی، زنان و مردان از لحاظ ایمونولوژیک و استعداد ابتلا به بیماری جذام با یکدیگر برابرند.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: معمولا این بیماری با یک لکه کم‌رنگ و یا پررنگ‌تر از پوست اطراف و همراه با اختلال حس آغاز ‌می‌شود اما با بررسی‌های صورت گرفته و انجام آزمایش‌های بالینی و آزمایشگاهی می‌توان صحت و یا عدم صحت بیماری را تایید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha