دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
سلامت نیوز :معاون درمان بیمارستان شهید باهنر گفت: ۸۵ الی ۹۵ درصد فعالیت آزمایشگاه‌های کشور به صورت کامل استاندارد شده است اما متاسفانه هیچ‎گونه حمایتی از آنها نمی‌شود و به معنای واقعی کاملا ورشکسته شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ رییس سابق اداره مدیریت آزمایشگاه‌های کشور با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن دارخانه‌ها در سایه تحریم‌ها، گفت: مواد مورد نیاز آزمایشگاه‌ها یا به صورت کلی و آماده و یا تمام مواد اولیه برای تولید به کشور وارد می‌شود که متاسفانه نوسانات ارز و افزایش تحریم‌های وارد واردات مواد را به کشور با مشکل مواجه کرده است.

وی تعرفه‌های تعیین شده آزمایشگاه‌ها را یکی از مهم‌تریم عوامل تاثیر گذار بر کاهش فعالیت آنها در شرایط کنونی کشور دانست و افزود: دفترچه تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها در ابتدای هر سال به آزمایشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و این مراکز در طی فعالیت باید از این تعرفه‌های تعیین شده پیروی کنند بنابراین در صورت بروز تورم و افزایش قیمت تهیه مواد اولیه آزمایشگاه‌ها قادر به تغییر مبلغ دریافتی از مراجعین نیستند بنابراین دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد و در ‌‌نهایت این عوامل بر تداوم فعالیت آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

دکتر حسین غلامی تصریح كرد: از ابتدای مرداد ماه تا پایان مهر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ۷۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است این در حالی است که در آبانماه سال‌جاری این نوسان قیمت به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

کاهش مراجعین آزمایشگاه‌ها در پی شرایط نامناسب اقتصادی

معاون درمان بیمارستان شهید باهنر با اشاره به گستردگی مشکلات موجود در کشور و کاهش مراجعه افراد به آزمایشگاه‌ها ، اظهارداشت: شرایط کنونی مردم جامعه را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است به گونه‌ای که از مراجعین به آزمایشگاه‌ها تا حد زیادی کاسته شده است و مردم قادر به پرداخت هزینه‌های موجود نیستند.

وی با بیان اینکه هیچ گونه اقدام عملی از سوی وزارت بهداشت و مسوولان مشاهده نشده است، افزود: اعتراضات به سازمان نظام پزشکی و همچنین دکتر سعید مهدوی رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت منتقل شده اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده است.
 
رییس سابق اداره مدیریت آزمایشگاه‌های کشور از ورشکستگی آزمایشگاه‌ها از جمله آزمایشگاه های دولتی سخن گفت و خاطرنشان کرد: تداوم شرایط کشور منجر به کاهش کیفیت فعالیت آزمایشگاه‌ها و تعطیلی این مراکز می‌شود و در حال حاضر نیز شاهد فروش بسیاری از آزمایشگاه‌های کشور هستیم که این امر در مراکز دولتی به دلیل وجود تعرفه‌های غیر واقعی و حساب نشده گستردگی بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha