دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 61242

سلامت نیوز : به گفته رییس انجمن دیابت ایران، بیش از شش میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: متاسفانه در حال حاضر نه پزشکان و سیاستمداران بهداشت و درمان و نه خود بیماران این بیماری را جدی نگرفته‌اند.وی با بیان اینکه پایه و اساس درمان دیابت، آموزش است، افزود: متاسفانه آنچنان که باید و شاید به این بیماران بها داده نشده و هزینه‌های آموزش آنها که بسیار سنگین است از سوی مسوولین پرداخته نمی‌شود.

رییس انجمن دیابت ایران در ادامه افزود: بسیاری از بیماران دیابتی نیازی به دارو نداشته و می‌توانند با یک آموزش ساده بیماری خود را کنترل کنند. مثلا اگر یک بیمار پره دیابتی اضافه وزن داشته باشد با پایین آوردن وزن خود اصلا نیازی به دارو نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: کنترل بیماری از آن جهت با اهمیت است که بیمار دچار عوارضی همچون عوارض چشمی، کلیوی و نابینایی نشود.رجب با بیان اینکه سیستم ارجاع بیماران دیابتی به هیچ وجه خوب نیست، افزود: اگر سیستم ارجاع در کشور ما جا افتاده و همه به آن احترام بگذارند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر از جهت تامین داروهای پایین آورنده قند خون مشکل نداشته و داروهایی که در کشور تولید می‌شوند کیفیت خوبی دارند و مشکل اساسی در تهیه وسایل و ابزار کنترل روزانه قند خون است که توسط بیمه‌ها پوشش داده نمی‌شوند.

رجب تاکید کرد: خوشبختانه در ایران در زمینه علمی مشکلی نداشته و حتی از برخی کشورهای اروپایی جلوتریم.وی در پایان اظهار کرد: پزشکان باید بدانند چند دقیقه زمان برای تشخیص و تجویز نسخه برای بیماران دیابتی کافی نیست و پزشک باید برای آموزش‌ آنها وقت گذاشته و نسبت به بیماری آگاهشان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha