سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 61265

سلامت نیوز : یک فلوشیب جراحی سرطان با اشاره به این که بعضی سرطان‌ها در برخی از خانواده‌ها شایعتر است، گفت: 5 تا 10 درصد سرطان پستان ارثی است و معمولا وجود نمونه‌های مبتلا به سرطان در این خانواده‌ها استعداد ایجاد سرطان در افراد دیگر خانواده را بالا می‌برد.

دکتر فریدون معماری در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: با تحقیقات صورت گرفته در زمینه سرطان، ثابت شده است که سرطان بیشتر یک بیماری ارثی است و از طریق ژن به افراد ارث می‌رسد اما این به این معنی نیست که همه سرطان‌ها از این طریق منتقل می‌شوند.

وی افزود: در خانواده‌هایی که چند نفر از اعضای فامیل به سرطان مبتلا می‌شوند انجام روش‌های غربالگری سرطان در مورد آنها ضرورت می یابد به ویژه لازم است آندوسکوپی روده و ماموگرافی پستان جهت پیشگیری از سرطان در این افراد انجام شود.

این فلوشیب جراحی سرطان با اشاره به این نکته که بعضی سرطان‌ها در برخی از خانواده‌ها شایعتر است، گفت: 5 تا 10 درصد سرطان پستان ارثی است و معمولا وجود نمونه‌های مبتلا به سرطان در این خانواده‌ها استعداد ایجاد سرطان در افراد دیگر خانواده را بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: افرادی که ریسک پذیر هستند همچون کسانی که مادر یا خواهر آنها به سرطان مبتلا شده‌اند به مراقبت‌های ویژه جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان نیاز دارند؛ در این مرحله اصل اساسی، تشخیص زودرس و به موقع سرطان است چرا که سبب می شود درمان کامل‌تر و قطعی‌تر انجام شود.

این پزشک انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه سرطان پستان تنها مختص زنان نیست و امکان بروز آن در مردان وجود دارد، اظهار کرد: هنگامی که سرطان در جوانان ایجاد می‌شود شک به احتمال ارثی بودن آن افزایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص غربالگری سرطان پستان به زنان توصیه کرد: از سن 20 سالگی معاینه پستان توسط خود شخص و پزشک متخصص باید انجام شود همچنین از سن 40 سالگی سالی یکبار تست ماموگرافی باید انجام شود.

دکتر معماری با بیان اینکه امکان شناسایی میزان خطر ابتلای ارثی به سرطان در زنان از طریق مشاوره‌های ژنتیکی و آزمایش‌های ژنتیکی BRCA1 وBRCA2 وجود دارد، اظهار داشت: جهت پیشگیری از ابتلای این افراد به سرطان، روش‌های شیمی درمانی هم چون مصرف تاموکسی فن توسط پزشک تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان رکتوم و روده بزرگ همه افراد چه زن و چه مرد لازم است تست خون مخفی در مدفوع، سیگموئیدوسکوپی، باریم انما و یا کولونوسکوپی انجام دهند. برخی افراد به تشخیص پزشک لازم است سالی یکبار و بعضی هر 10سال یکبار این آزمایش‌ها را انجام دهند.

این متخصص جراحی عمومی اظهار داشت: به زنان متأهل توصیه می‌شود برای پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر را از سن 18سال به بعد حداکثر تا 3 سال پس از انجام اولین نزدیکی انجام دهند؛ همچنین انجام این تست برای دختران پس از رسیدن به 21 سالگی نیز ضروری است.

وی تأکید کرد: زنان یائسه در صورت مشاهده هرگونه لک یا خونریزی باید به پزشک مراجعه کنند تا علت بروز خونریزی در آنها بررسی شود.

دکتر معماری در پایان با اشاره به اینکه پروستات شایعترین سرطان در مردان است، یادآور شد: لازم است مردان بالای 50 سال سن آزمایش مقعد با انگشت و آزمایش PSA را برای تشخیص به موقع سرطان پروستات انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha