سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 61274

وقتی مسئولان رسمی وزارت بهداشت از رشد 10 برابری انتقال جنسی ایدز و شیوع 20 درصدی آن در موارد جدید و آمار تخمینی 100 هزار مبتلا سخن می‌گویند، معلوم است که باید نگران بود مبادا سرنوشت تایلند، چین و هند اینجا تکرار شود.

ایدز، بمبی در انتظار کبریت
سلامت نیوز : وقتی مسئولان رسمی وزارت بهداشت از رشد 10 برابری انتقال جنسی ایدز و شیوع 20 درصدی آن در موارد جدید و آمار تخمینی 100 هزار مبتلا سخن می‌گویند، معلوم است که باید نگران بود مبادا سرنوشت تایلند، چین و هند اینجا تکرار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ وزارت بهداشت طبق یک روال معمول هر 3 ماه یکبار آخرین آمار موارد شناسایی و ثبت شده مبتلا به HIV را اعلام می‌کند اما آخرین آماری که اعلام کرده مربوط به آمار ثبت شده تا پایان سال 90 است که 24 هزار و 290 نفر مبتلا را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار 90.8 درصد این مبتلایان مرد و 9.2 درصد زن هستند. از اینان 3455 نفر مبتلا به بیماری ایدز ( وارد فاز بیماری شده) شده و 4722 نفر از افراد مبتلا نیز فوت کرده‌اند. حدود 46 درصد از این مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

گزارش رسمی وزارت بهداشت می‌افزاید علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به عنوان مبتلا به ثبت رسیده‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد «69.6 درصد»، رابطه جنسی «10.1 درصد»، دریافت خون و فرآورده‌های خونی «1درصد» و انتقال از مادر به کودک «1درصد» بوده است. راه انتقال در 9/17درصد از این گروه نامشخص مانده است که البته حدس زده می‌شود بیشتر این افراد از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌باشند.

اما در مورد موارد شناسایی شده جدید آمار، اندکی فرق می‌کند. اعتیاد تزریقی 62.5 درصد، برقراری روابط 21.2 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 9/3 را تشکیل داده است. در 4/12درصد از موارد شناسایی شده در این آمار راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

رشد 20 درصدی انتقال جنسی ایدز در ایران

درست 4 ماه بعد از این اظهارات بود که عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ابتلا به HIV در زنان کشور چنین گفت:‌70 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور از بیماری خود خبر ندارند و از حدود یکسال پیش با رشد 20درصدی ابتلای جنسی ایدز در کشور مواجه هستیم. وی افزود: در این زمینه ابتلا به HIV در زنان نیز افزایش یافته است.

صداقت با اشاره به تهدید ابتلا به HIV در بین جوانان به خصوص با توجه به افزایش مصرف روانگردان‌ها که می‌تواند عامل غیرمستقیم در افزایش HIV به حساب آید، تصریح کرد: آخرین آمار تعداد HIV طبق آمار سال جاری بالغ بر 24 هزار نفر مبتلا به HIV در کشور است که برنامه‌های مراقبتی، مشاوره و آزمایش آنان به صورت محرمانه و رایگان صورت می‌پذیرد.

صداقت تصریح کرد: از سال 1365 تا سال 1390 آمار تجمیع مبتلایان به HIV از طریق جنسی 7 درصد بود که امروز با آمار 10 درصدی رشد جنسی مواجه هستیم یعنی در سال 90 اگر به صورت جدا بخواهیم ابتلا به HIV از طریق موارد جنسی را بررسی کنیم با رشد 20 درصدی مواجه می‌شویم که این باعث نگرانی است.

شیوع 10 برابری ایدز جنسی

وی اضافه کرد: اما واقعیت این است که بروز موارد جنسی ایدز طی 15 سال گذشته 10 برابر شده و از 2 درصد به حدود 20 درصد رسیده است و اگر مواردی که علت ابتلا ناشناخته است را هم عامل جنسی بدانیم این میزان بیشتر هم می‌شود‌.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: واقعیت این است که بروز ایدز به طرف عامل جنسی تغییر کرده است و وزن این عامل بیشتر از گذشته شده است، که یک علت آن ناآگاهی مردم از این عامل مهم و لزوم آموزش عمومی در این زمینه آشکار است. بنابراین ما برای اولین بار امسال در سمینار کشوری روز جهانی ایدز آ‌موزش عمومی به مردم را هم با حضور خود بیماران شروع کرده‌ایم.

فاجعه‌ای شبیه تایلند

وی گفت: اگر همین روند ادامه پیدا کند، ممکن است فاجعه‌ای شبیه تایلند، هند یا چین در انتظار ما باشد در این کشورها معضل HIV مانند بمب آتشینی است که فقط کافی است یک کبریت زیر آن بکشند.مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت هم نگران آینده این بیماری در کشور است.

به گفته او رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی غیر متعارف و مصرف روانگردانهایی مثل شیشه که تمایلات جنسی را 8 تا 10 برابر می‌کند اگر به همین روال ادامه پیدا کند، در آینده آتشفشان بیماری ایدز در کشور شعله ور می‌شود. وزیر بهداشت معتقد است: رشد تزریقی ایدز را در کشور تقریباً کنترل کرده‌ایم و مشکلی نداریم و در همان حدی که قبلاً بوده باقیمانده است. ولی رشد انتقال ایدز از طریق جنسی خیلی بیشتر شده و خطرناک شده است. او گفت: اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم طی شود یک دفعه 10سال آینده می‌بینیم، 50 درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند. چون هر فردی به خصوص از بین زنان خیابانی می‌تواند به طور متوسط 5 نفر را مبتلا کند.

وزیر بهداشت گفت: آماری که ما داریم این است که 50 درصد این افراد از روش‌های معمولی پیشگیری مثل کاندوم استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر افرادی که با اینها تماس دارند مبتلا می‌شوند. این افراد ممکن است بعداً ویروس ایدز را با افراد دیگری حتی همسرانشان منتقل کنند. بنابراین آمار ایدز از این بابت خیلی خطرناک و نگران کننده است.

آتشفشان ایدز

به گفته او مواد محرک و روانگردان مثل شیشه، کراک و ... نیز وجود دارد. این مواد حالت‌هایی را در افراد ایجاد می‌کند که تمایلات جنسی را 8 تا 10 برابر می‌کند و باعث می‌شود مراقبت از خودشان را از دست بدهند و اگر قبلاً از پوششی استفاده می‌کردند تا مبتلا نشوند. حالا دیگر آن را از دست می‌دهند.به این ترتیب این افراد دیگر نمی‌توانند از ابتلا به ایدز جلوگیری کنند.

وی گفت: حتی گاهی می‌بینیم که این افراد مرتکب قتل و جنایت و اعمال خلاف حتی با محارمشان می‌شوند. بنابراین این دو مسئله یعنی روابط جنسی غیرمتعارف و مواد روانگردان مثل شیشه می‌تواند آتشفشان ایدز را در کشور شعله‌ور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha