سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 61275

چه کسی مسئول اجرایی نشدن این برنامه بزرگ درمانی و بهداشتی است؟چرا اعتبارات لازم برای تحقق این برنامه در بودجه ۹۱ دیده نشد و چرا اعتبارات پیش بینی شده به موقع تخصیص نیافته است؟آیا باید پس از گذشت ۸ ماه به این نتیجه رسید که اعتبارات کافی نیست؟ سازمان های بیمه گر در اجرایی نشدن این برنامه چه نقشی دارند؟

چرا پزشک خانواده به بن بست بی پولی رسید ؟
سلامت نیوز : نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده با اهداف مهمی چون افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش پرداخت ها و هزینه های درمان از جیب مردم، اجرای طرح درمان رایگان در سطح اول خدمات، ارتقای سطح سلامت مردم و رضایت مندی از خدمات بهداشتی و درمانی و ... اوایل سال جاری مطرح و با ثبت نام شهروندان در استان های فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران آغاز شد و مقرر شد تا پایان سال این برنامه در سایر شهرهای کشور با جمعیت بالای 50،20 و ۱۰۰ هزار نیز اجرایی شود.اساس و اهداف این طرح آن چنان ارزنده بود که به محض مطرح شدن نظر مساعد کارشناسان و مردم را به دنبال داشت. هر چند انتقادهایی به نحوه اجرای این برنامه نیز بیان می شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما اکنون با گذشت بیش از ۸ ماه از سال که براساس وعده ها و گفته ها باید شاهد اجرایی شدن این برنامه در بسیاری از استان های کشور باشیم ،‌خبرهایی به گوش می رسد که حکایت از به بن بست رسیدن این طرح دارد.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که پیش از این مصمم به اجرای کامل نسخه ۰۲ پزشک خانواده در تمامی شهرهای کشور بود و از اعلام آمادگی تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای اجرای این برنامه خبر می داد، چندی پیش اعلام کرد که تحقق این برنامه به پول بیشتری نیاز دارد و با اعتبارات فعلی نمی توان کاری از پیش برد.این که چه کسی مسئول اجرایی نشدن این برنامه بزرگ درمانی و بهداشتی است؟ این که چرا اعتبارات لازم برای تحقق این برنامه در بودجه ۹۱ دیده نشد و چرا اعتبارات پیش بینی شده به موقع تخصیص نیافته است؟ آیا باید پس از گذشت ۸ ماه به این نتیجه رسید که اعتبارات کافی نیست؟ سازمان های بیمه گر در اجرایی نشدن این برنامه چه نقشی دارند؟ و ده ها سوال دیگر که پاسخ شفافی به آن ها داده نمی شود همگی آینده ناخوشایندی را برای اجرایی شدن این طرح ترسیم می کنند. طوری که حتی ثبت نام از شهروندان در برخی استان ها نیز متوقف شده است.

پزشک خانواده به بن بست بی پولی رسید

با اجرای نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده توسط وزارت بهداشت، منتقدان به نحوه اجرای این برنامه، بر این عقیده بودند که این طرح با همین روند که دنبال می شود، به بن بست خواهد خورد. اما دکتر محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در پاسخ به این انتقادات عنوان داشت که برخی از کسانی که امروز منتقد برنامه های ما هستند دیروز در برابر اجرا نشدن پزشک خانواده سکوت کرده بودند.به گزارش مهر شریعتی در واکنش به این انتقادها گفته بود که «اگر وقت داشتم به این نقدها پاسخ مشروح می دادم، ولی عجالتا بدانید در یک بند از ابلاغیه برنامه ۰۲ توسط دولت، اجازه تصحیح این نسخه و ابلاغ همزمان آن به ستاد اجرایی پزشک خانواده داده شده است و می توان تمام نواقص برنامه را از این طریق رفع کرد، کما این که در برخی موارد اصلاحاتی در نسخه اولیه تاکنون انجام شده است.»البته منتقدان مهم ترین اشکال وارده بر نحوه اجرای این برنامه در شهرها را نبود اعتبارات لازم عنوان کرده و معتقدند که اجرای این برنامه بدون بودجه و اعتبار، به بن بست خواهد رسید. اما قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام این که اعتبارات اجرای نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده در شهرهای کشور از سوی دولت تامین می شود، به ابهامات و انتقادات مطرح شده در این ارتباط پاسخ داد.

تامین اعتبار به عهده دولت است

شریعتی در ارتباط با این که گفته می شود اعتبار اجرای برنامه پزشک خانواده در بودجه سال ۹۱ دیده نشده است، مدعی شده بود که «بخشی از اعتبارات این برنامه سهم وزارت بهداشت و مقداری هم سهم سازمان های بیمه گر است. در ارتباط با وزارت بهداشت، می توانم بگویم که منابعی برای این برنامه دیده شده است. ضمن این که برنامه پزشک خانواده، مصوبه دولت است و تامین اعتبارات آن برعهده دولت است.»

به دنبال این اظهارات، دکتر حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت نیز عنوان داشت که «وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده مصمم است و هیچ گونه عقبگردی نداریم.»گزارش مهر می افزاید: دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت نیز با اشاره به آمادگی کامل وزارتخانه متبوعش برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور، عنوان داشته است که ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تحت پوشش قراردادن شهرهای کشور نیاز است که امیدواریم معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این بودجه را در اختیار سازمان های بیمه گر قرار دهد.وی البته این موضوع را مورد اشاره قرار داد که چنان چه این اعتبارات تخصیص داده نشود حداکثر می توانیم ۵ تا ۶ دانشگاه علوم پزشکی دیگر را ظرف یک ماه زیر پوشش ببریم.وزیر بهداشت با تاکید بر این که قطعا باید برنامه پزشک خانواده در دولت های بعدی هم ادامه یابد گفت: اجرای این برنامه به نفع مردم است چرا که در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه و کاهش هزینه های جیب مردم و افزایش دسترسی به خدمات سلامت برای همه مردم است.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره استقرار کامل این برنامه و اجرای موفقیت آمیز آن ابراز نگرانی کرده و گفته است که هیچ اطمینانی به آینده این طرح نداریم. دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران نیز با عنوان این مطلب که در بسیاری از نظرات کارشناسی پزشک خانواده، با وزارت بهداشت اشتراک نظر داریم گفته است اما چالش هایی هم وجود دارد که مهم ترین آن کمبود اعتبارات است.دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به مشکلاتی که در مسیر تامین اعتبارات حوزه سلامت وجود دارد، گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده زیر سوال رفته است.وی با اعلام این که برنامه پزشک خانواده جزو اولویت های نظام سلامت تعیین شده است، گفت: متاسفانه برای اجرای این برنامه در بودجه امسال اعتباری در نظر گرفته نشده است.

نبود اعتبارات یا نبود مدیریت؟!

اما سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: روند نادرست اجرای برنامه پزشک خانواده و مدیریت ناصحیح عامل اصلی اجرایی نشدن این طرح ارزنده بهداشتی و درمانی است. دکتر سلیمان عباسی در گفت وگو با خراسان با اشاره به این که اساس برنامه پزشک خانواده به درستی دیده شده است و ارتقای سطح سلامت مردم، در دسترس بودن خدمات بهداشتی و درمانی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه را دربر خواهد داشت گفت: روند اجرای این طرح نادرست است، این برنامه باید در تمامی سطوح و به صورت پایلوت تنها در یک یا ۲ استان که آمادگی اجرای آن را داشتند اجرا می شد تا نقایص طرح به خوبی دیده شود.نماینده مردم گنبدکاووس اظهار داشت: انتظار ما این بود که وزارت بهداشت به این روش عمل کند چرا که با اجراشدن کامل این برنامه در یک استان و برآورد هزینه ها و قیاس هزینه های درمانی نسبت به قبل از اجرای این طرح می توانستیم بودجه موردنیاز برای محقق شدن این برنامه در سراسر کشور را برآورد کنیم و اعتبارات لازم را در قانون بودجه لحاظ کنیم.

اعتبارات قبل از اجرا باید دیده می شد

وی با بیان این که قبل از اجرای گسترده این طرح باید اعتبارات آن دیده می شد افزود: اگر مسئولان وزارت بهداشت بودجه لازم برای اجرای این برنامه را پیش بینی نکرده بودند نباید آن را به این گستردگی اجرا می کردند چرا که با روش فعلی جز اتلاف وقت و اتلاف هزینه نتیجه دیگری عاید نخواهد شد.عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به این که اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در یک یا ۲ استان و به دست آوردن نتایج آن پیش از این به وزارت بهداشت پیشنهاد شده بود ادامه داد: در بودجه ۹۱ اعتباری در حدود ۶ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها برای اجرای این طرح دیده شده است که مبلغ بسیار خوبی بود تا این برنامه در یک یا ۲ استان به درستی اجرا شود.وی در پاسخ به این سوال که مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند از این میزان اعتبار ریالی تخصیص نیافته است اظهار داشت: البته مبالغی پرداخت شده است که آن نیز باید به درستی مدیریت و هزینه می شد.

بیمه ها وارد عمل نشده اند

اما ظاهرا به جز عدم مدیریت، نبود و کمبود اعتبارات مشکل سومی نیز وجود دارد که همکاری نکردن بیمه ها با این طرح است.مدیر گروه گسترش شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمه ها هنوز از نظر سیستم  اداری برای اجرای پزشک خانواده وارد عمل نشده اند و از میان پزشکان ثبت نام شده فقط ۱۸ نفر با سازمان تامین اجتماعی قرارداد بستند و سازمان بیمه سلامت نیز هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است.سیدکاظم شاهزاده فاضلی در گفت وگو با فارس افزود: تاکنون ۳ هزار و ۱۹ پزشک در طرح پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ثبت نام کرده اند و این در حالی است که به ۴ هزار پزشک برای اجرای این طرح احتیاج داریم.وی ادامه داد: از میان پزشکان ثبت نام شده فقط ۱۸ نفر با بیمه ها قرارداد بسته اند. شاهزاده فاضلی تصریح کرد: بیمه نیروهای مسلح نیز هنوز با طرح پزشک خانواده اعلام همکاری نکرده است و بیمه کمیته امداد نیز به دلیل این که پزشک خانواده داشته معتقد است بیماران خود را پوشش خواهد داد.مدیر گروه گسترش شبکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مورد تامین اعتباری که قرار بود از سوی دولت به پزشک خانواده داده شود گفت: از سوی دولت مبلغی برای آغاز طرح پزشک خانواده به دانشگاه ها داده شد، اما این که اعتبار مورد درخواست وزارت بهداشت محقق شده یا خیر، جای بحث دارد.

زمان اجرای پزشک خانواده در تهران قابل پیش بینی نیست

وی اختصاص اعتبارات را برای تامین تجهیزات، زیرساخت ها و سرشماری ضروری دانست و گفت: هنوز هم نمی توانیم زمان دقیق اجرای طرح پزشک خانواده را در تهران مشخص کنیم چرا که مشکلات عدیده ای در زیرساخت های این طرح وجود دارد به عنوان مثال ساختار اینترنتی و مخابرات در برخی نقاط وجود ندارد.شاهزاده فاضلی افزود: نه این که بیمه ها کم کاری کرده باشند بلکه عقب تر از طرح پزشک خانواده هستند و بحث بوروکراسی اداری آن ها همیشه کار را به عقب می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha