سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 61276

3 ماه از زلزله ویرانگر در شهرستان ورزقان، هریس و اهر از توابع آذربایجان‌شرقی می‌گذرد اما تلاش برای بازسازی 2 ماهه سرپناه برای همه زلزله‌زدگان عملی نشد و با شروع سرما که هفته‌هاست در این مناطق آغاز شده این بار لرزه بر اندام اهالی این مناطق افتاده است.

سرما زلزله‌زده‌ها را می‌لرزاند
سلامت نیوز :  3 ماه از زلزله ویرانگر در شهرستان ورزقان، هریس و اهر از توابع آذربایجان‌شرقی می‌گذرد اما تلاش برای بازسازی 2 ماهه سرپناه برای همه زلزله‌زدگان عملی نشد و با شروع سرما که هفته‌هاست در این مناطق آغاز شده این بار لرزه بر اندام اهالی این مناطق افتاده است. اگر چه کمک‌ها و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در روزهای ابتدایی انجام شد اما کم‌کم نیاز اصلی این افراد به خانه‌ای مناسب برای در امان ماندن از سرمای زمستان زودرس در این مناطق دغدغه اول مردم و مسؤولان شد. دولت نیز نوع کمک‌های خود را به مردم اعلام کرد که کم و بیش به دست مردم رسید اما وعده اصلی که خانه‌دار شدن همه آنها بود هنوز اتفاق نیفتاده و تعداد زیادی از این افراد در کانکس‌ها و چادر زندگی می‌کنند.

2بانک برای ارائه وام به زلزله‌زدگان کافی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازوطن امروز ؛ در این باره عباس فلاح‌باباجان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به تخصیص وام 22 میلیونی در نظر گرفته شده برای خسارت مناطق زلزله‌زده عنوان کرد: مشکلات اساسی ما بحث واگذاری تسهیلات است. وی با بیان اینکه استان تهران به‌عنوان استان معین در مناطق اهر و هریس وارد عمل شده است، اظهار داشت: تنها یکی، دو شعبه از بانک مسکن تسهیلات ارائه می‌دهند که به هیچ وجه جوابگوی افراد متقاضی نیست.وی یادآور شد: باید در این میان مسؤولان استان معین جدی‌تر وارد عمل شوند. با این وجود چندی پیش به وزیر اقتصاد هم یادآور شدم که چگونه 2 بانک می‌تواند تسهیلات 30 هزارنفر را واگذار کنند؟ فلاح با اشاره به اینکه در قالب طرح 2فوریتی به اجاره‌نشین‌ها وام داده می‌شود، اظهار داشت: با فرماندار اهر و هریس توافقاتی به عمل آمده که 6 میلیون تومان تسهیلات به خانواده‌ها بابت اجاره خانه و تکمیل منازل آنها داده شود تا بتوانند برای خود منزلی را رهن کنند و به طور موقت اسکان پیدا کنند.وی اضافه کرد: این وام سریعا پرداخت می‌شود و برای سال آینده به آنها 6 میلیون تومان دیگر بابت ساخت و ساز تحویل داده می‌شود که مجموعا 12 میلیون تومان می‌شود.

نماینده اهر: به 2 هزار کانکس نیاز داریم

فلاح در ادامه با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده 4200 هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: 54هزار واحد شهری و روستایی در این زلزله تخریب شدند و 21 هزار ساختمان تعمیری داریم که هنوز قابل استفاده نیستند . نماینده اهر و هریس در مجلس دهم با بیان اینکه در این مناطق نیازمند 2 هزار کانکس هستیم، تصریح کرد: متاسفانه هنوز هزاران نفر در زیر چادر زندگی می‌کنند که شرایط سختی را می‌گذرانند.فلاح ضمن گلایه از عملکرد برخی مسؤولان در زمان وقوع زلزله اظهار داشت: ناگفته‌های زیادی دارم که وقتش نرسیده آنها را به زبان بیاورم. وی اضافه کرد: باید قبول کرد که همه اشتباه می‌کنند نباید به دنبال مچگیری بود، باید بسیاری از قصورات را جبران کرد امیدواریم اشتباهاتی که در زلزله آذربایجان‌شرقی اتفاق افتاد در مناطق دیگر تکرار نشود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: چند وقت پیش در وزارت کشور اعلام شد 99 میلیارد تومان پول برای زلزله‌زدگان با همکاری استانداری و هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌ها جمع‌آوری شده که مبلغ بسیار خوبی است و مطمئنیم نماینده رهبری این موضوع را بررسی می‌کند که پول جمع‌آوری شده به دست مردم برسد. وی با گلایه از رسانه‌های بومی و محلی آذربایجان که مشکلات زلزله‌زدگان را پیگیری نمی‌کنند، افزود: خیلی نگرانم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که رسانه‌ها و بویژه مطبوعات آذربایجان‌شرقی مسائل مناطق زلزله‌زده را دنبال نمی‌کنند. نماینده اهر و هریس در پاسخ به سوال «وطن‌امروز» مبنی بر اینکه خبر خوشی برای مردم منطقه‌اش داشته باشد، اظهار داشت: خبر خوش را روزی می‌توانم بدهم که حتی یک چادرنشین نداشته باشیم اما الان شرمنده مردم هستیم. وی در ادامه در واکنش به آماری که اعلام شد ساخت مسکن روستایی به اتمام رسیده است، عنوان کرد: متاسفانه برخی آمارها معلوم نیست از کجا می‌آید چرا که در زلزله 2/5 ریشتری اخیر همه ساختمان‌های روستایی به‌طور کامل تخریب شد.

کمبود برق و نفت مشکل چادرنشینان

فلاح با بیان اینکه از سوی لاریجانی، رئیس مجلس شخصا مامور شده‌ام که مسائل را پیگیری کنم، یادآور شد: 22 اکیپ را در روستاها مامور کردم که ریز و بم مشکلات را انعکاس دهند. همچنین با مدیران سازمان‌ها و ادارات منطقه خیلی کاربری و عملیاتی به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم که ان‌شاءالله به نفع مردم باشد. فلاح با تاکید بر اینکه هنوز از بحران خارج نشده‌ایم، اظهار داشت: 2 موضوع برق و نفت عمده‌ترین مشکلی است که چادرنشینانمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وی اضافه کرد: برق را می‌شود تحمل کرد ولی بحث نفت خیلی جدی است. اگر نفت منطقه تامین شود دغدغه‌ای به نام مرگ را نخواهیم داشت. با توجه به بارش باران و برف شدید پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت بحران استانداری باید جدی‌تر این مساله را پیگیری کنند.

نماینده ورزقان:به 800 کانکس نیاز داریم

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان نیز هفته گذشته پیش از آنکه در یک تصادف مرگبار جاده زنجان – تبریز همسر و 2 فرزندش را از دست بدهد با «وطن‌امروز» گفت‌وگو کرد و اظهار داشت: چند وقت پیش یکی از مسؤولان عنوان کرد که 75‌درصد منازل مناطق زلزله‌زده ساخته شده است که به هیچ وجه صحت ندارد. وی اضافه کرد: 30 هزار خانه ویران شده اما تنها 5 هزار واحد مسکونی تکمیل شده است. اطلاعات غلط باعث شده که آسیب زیادی به مناطق زلزله‌زده وارد شود همچنین وسعت خرابی خیلی زیاد است که باید واقع‌بینانه به آن نگاه کنیم. نماینده ورزقان با بیان اینکه پس از زلزله 21 مرداد مردم چند زلزله دیگر و ده‌ها پس‌زلزله را پشت سر گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: 800 میلیارد تومان به زلزله آذربایجان و سیل مازندران اختصاص یافته که امیدواریم این رقم صرف بازسازی این مناطق شود. وی از کمک‌های هلال‌احمر در زمان وقوع زلزله و هفته‌های بعد از آن تشکر کرد و یادآور شد: کار هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد غیردولتی تامین مایحتاج اولیه بود که انصافا خوب عمل کرد اما الان بحث زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی اهمیت دارد که کارگروه تامین مسکن عهده‌دار آن است که متاسفانه آنطوری که باید ضربتی پیش می‌رفت، انجام نشده است.

دهقانی تصریح کرد: عمق ویرانی‌ها بسیار زیاد است، با یک طرح دوفوریتی در مجلس پیگیر موضوع بازسازی شدیم که رای نیاورد اما در کمیسیون عمران با امضای اعضا بنا شد خارج از نوبت این مساله رسیدگی شود. وی درباره وام ضروری یک میلیون تومانی به مناطق زلزله‌زده ابراز نارضایتی کرد و افزود: این وام در اختیار فرمانداری است که چک‌های یک میلیونی را در اختیار افراد نیازمند قراردهد اما متاسفانه با سرکشی‌هایی که به عمل آمده تاکنون این پول در اختیار افراد نیازمند قرار نگرفته که مسؤولان باید جوابگو باشند. هرچند بسیاری از کسانی که این پول را دریافت کرده‌اند افرادی بوده‌اند که هم در خانه اسکان یافته‌اند و هم نیازمند نبوده‌اند. نماینده ورزقان با اشاره به اینکه در این مناطق و روستاهای آن خیلی از خانواده‌ها اسکان دائم ندارند و در زیر چادر اضطراری بسر می‌برند، یادآور شد: حدود 750 کانکس به این منطقه داده‌اند که اصلا جوابگو نیست و الان در این وضعیت سرما به 800-700 کانکس دیگر برای اسکان موقت نیاز داریم.

 وی با بیان اینکه زلزله اخیر ورزقان برخی خانه‌های تعمیری را نیز ویران کرده است، خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که همه تلاش‌مان این است که این بار خانه‌های ساخته شده تحمل هرگونه زلزله احتمالی را داشته باشند. دهقانی در خاتمه با تشکر از بنیاد مسکن و همچنین خیرینی که کمک‌های زیادی به زلزله‌زدگان کرده‌اند، اظهار داشت: زلزله 21 مرداد به‌رغم همه خرابی‌هایی که به بار آورد می‌تواند سکوی پرتابی باشد که از بافت‌های سنتی و فرسوده این مناطق خداحافظی کنیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد شهرستانی با بافت جدید باشیم. در پایان روزنامه «وطن‌امروز» ضمن ابراز همدردی با دهقانی، نماینده ورزقان که هفته پیش در اثر تصادف همسر و 2 فرزندش را از دست داد، از خداوند علو درجات برای درگذشتگان و صبر و سلامتی برای وی خواستار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha