سلامت نیوز : امیررضا چمنی روانپزشک اظهار داشت: موسیقی قابلیت لمس جنبه‌های درونی‌تر انسان مانند احساسات و هیجانات را فراهم می‌کند و باعث خودآگاهی انسان نسبت به احساس خود می‌شود. همچنین در بیماران روحی باعث نظم در هیجانات و دست یابی به آرامش می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی افزود: شروع زندگی انسان همراه با شنیدن موسیقی است، به‌طوری که جنین و نوزاد با شنیدن صدای تنفس و ضربان قلب مادر آرامش می‌گیرد و همچنین در طبیعت نیز انسان با نغمه‌های اطراف خود مانوس است.

روان پزشک با تاکید بر تاثیر موسیقی بر هیپوفیز و حافظه اظهار داشت: موسیقی باعث ترشح اندروفین در بدن شده که نشاط و تسکین درد را به دنبال خواهد داشت و همچنین موجب بهبود کارایی مغز می‌شود.

چمنی افزود: موسیقی به دو شکل می‌تواند به بهبود وضع جسمی و روحی فرد کمک کند، به‌طوری که در فرد شنونده باعث تحریک واکنش‌های عاطفی و ذهنی فرد می‌شود و در فرد نوازنده که خود نیز در ایجاد موسیقی فعال است، علاوه بر تحریک عواطف موجب تقویت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگی این ارتباط در بدن کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که نواختن موسیقی به‌صورت گروهی یا فردی انجام می‌شود و تاثیر آن نیز بر روح متفاوت است، بنابراین تاثیر نواختن یا شنیدن آن می‌تواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرام کننده باشد.

متخصص اعصاب و روان گفت: در موسیقی درمانی استفاده درست و به جا از موسیقی نشان دهنده هنر درمانگر است که بتواند متناسب با هیجان فرد موسیقی مناسب را پیشنهاد کند.وی گفت: در بیماران روحی نوعی درهم ریختگی روحی و هیجانی وجود دارد؛ به طوری که شنیدن موسیقی باعث نظم در هیجانات این بیماران شده و به آرامش آن‌ها کمک می‌کند.

این روانپزشک ادامه داد: برخی از آهنگ‌ها همچون برخی صداهای گوش خراش در طبیعت می‌توانند تاثیر مخربی داشته باشند و حتی موجب ایجاد غم و افسردگی در فرد شوند. انتخاب درست و به جای موسیقی می‌تواند تا حد زیادی در بهبود کارکرد مغز و افزایش نشاط افراد، کاهش خستگی و درد موثر باشد به‌طوری که در درمان بیماری‌های روحی و یا جسمی که منشا روحی دارند، نیز به کار می‌رود. همچنین موسیقی در تقویت حافظه، یادگیری و درمان بعضی از اختلالات خواب نیز نقش مهمی دارد.

چمنی تصریح کرد: موسیقی با شل کردن عضلات در کسب آرامش به فرد کمک کرده و چون باعث دور کردن ذهن از افکار منفی می‌شود، می‌تواند در درمان افسردگی و بیماری‌های دو قطبی روانی همچون (افسردگی – شیدایی) نیز نقش داشته باشد.

وی گفت: استفاده مداوم از موسیقی مناسب می‌تواند اختلالات روحی کودکان همچون پرخاشگری را نیز بهبود بخشد. روان پزشک یکی دیگر از فواید موسیقی درمانی را در روش گروه درمانی دانست و افزود: در این روش گروهی از افراد که دارای مشکلات روحی هستند، تحت موسیقی درمانی قرار می‌گیرند و این افراد بعد از مدتی از گوشه‌گیری و انزوا خارج شده و روند اجتماعی شدن در آن‌ها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha