سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 61288
سلامت نیوز : خوشبختانه پژوهش‌های صورت گرفته در دانش پزشكی امروزی نیز مهر تائیدی بر این تجربه كهن است. روغن زیتون، سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مونو (MUFA) است و با كاهش كلسترول بد (LDL) و بدون كاهش كلسترول خوب (HDL)، سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شفابخش نامرئی درون این ماده غذایی ارزشمند از سرطان و التهاب جلوگیری كرده و حتی می‌تواند نقش مفیدی در دیابت و كاهش وزن داشته باشد.پژوهش‌ها نشان می‌دهد، جایگزینی انواع دیگر چربی‌ها با چربی‌های غیراشباع مونو بویژه روغن زیتون به كاهش وزن كمك می‌كند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده هنگامی كه افراد روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب غیراشباع مونو را جایگزین چربی‌های اشباع می‌كنند، غذای كمتری می‌خورند و وزن خود را حفظ كرده یا كاهش وزن پیدا می‌كنند.

پژوهش‌های دیگر نیز حاكی از آن است كه چربی‌های غیراشباع سبب تسریع مصرف چربی‌های ذخیره‌شده بدن می‌شود.در كنار این ویژگی‌های ارزنده، روغن زیتون منبع خوبی از ویتامین E، كاروتینوئید و تركیبات پلی‌فنلی است كه همگی آنها برای بدن بسیار مفید است.

نگهداری از روغن زیتون

روغن زیتون خالص معمولی (با بو) دارای چربی غیراشباع مونو و نیزمواد مغذی و فیتوكمیكال‌های سودمند است.نوعی دیگر از روغن زیتون، روغن زیتون سبك یا بی‌بو نامیده می‌شود. این نوع روغن زیتون پس از فیلتركردن روغن زیتون خالص معمولی و گرفتن رنگ، عطر و مزه آن به دست می‌آید.

در این فرآیند از هیچ‌گونه ماده شیمیایی یا حرارت استفاده نمی‌شود. به این ترتیب، نوعی روغن زیتون حاصل می‌شود كه دیگر بوی زیتون خام نمی‌دهد البته محتوای این دسته از روغن زیتون‌ها تغییر نمی‌كند و مانند روغن زیتون معمولی دارای 13 گرم چربی و 120 كالری به ازای هر قاشق چایخوری است.

بهتر است روغن زیتون را در جای خنك و تاریك مانند یخچال نگهداری كنیم. بهترین ظروف برای نگهداری آن، ظروف شیشه‌ای رنگی (برای دور نگهداشتن از نور) یا ظروف فلزی كه با روغن واكنش نمی‌دهند مانند ظروف استیل است.

چند توصیه برای نگهداری و استفاده از روغن زیتون

مقدار كمی روغن زیتون را در دمای اتاق در ظرفی كه در آن محكم است (مانند پارچ كوچك چینی درپوش‌دار) نگهداری كنید. به این ترتیب، روغن زیتون برای موارد استفاده فوری و روزانه در دسترس خواهد بود.

یخچال ممكن است سبب تیره‌شدن و ایجاد لایه‌ای جامد در این روغن شود و به این شكل گاهی استفاده از آن كمی دشوار خواهد شد. بازگرداندن روغن به دمای اتاق، سیال‌بودن و رنگ آن را بازمی‌گرداند.

بهترین گزینه برای استفاده از روغن زیتون خالص، غذاهای غیرپختنی یا با حرارت كم یا متوسط است. برخی انواع روغن زیتون كه تصفیه و فرآوری شده‌اند برای كاربرد در حرارت بالا مانند سرخ‌كردن مناسب است.

اگر روغن هنگام حرارت‌دادن دود كرد، آن را دور بریزید زیرا آن روغن مضر بوده و برای سلامت‌تان مناسب نیست. همچنین می‌توانید روغن زیتون را روی سالاد، ماكارونی و سبزیجات پخته بریزید.به طور كلی استفاده از روغن زیتون به عنوان جایگزین روغن‌های دیگر می‌تواند برای جلوگیری از افزایش وزن موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha