سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 61289
سلامت نیوز : تغذیه سالم یكی از اصلی‌ترین عوامل تقویت و رشد و در نتیجه‌داشتن موهایی سالم و زیباست. سلول‌های رشددهنده مو برای داشتن عملكرد مطلوب به برخی مواد غذایی خاص نیاز دارند كه در صورت نبود آنها، كیفیت مو كاهش یافته و ریزش آن تشدید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در ادامه به بررسی چند غذای سالم كه می‌تواند سلامت موها را در پی داشته باشد، می‌پردازیم.

1ـ شیر و مواد لبنی

انواع لبنیات كم چرب مواد مورد نیاز برای رشد مو را تامین می‌كند. موادی نظیر ماست و برخی انواع پنیر از بهترین منابع تامین پروتئین‌های مورد نیاز برای تقویت مو است.

2ـ ماهی

ماهی‌های چرب نظیر قزل‌آلا به علت داشتن اسیدهای چرب نظیر امگا 3 می‌تواند از ریزش مو جلوگیری كند.

ماهی منبع خوبی از آهن و ویتامین B12 است كه برای سلامت پوست و مو ضرورت دارد. بخشی از آهن مصرفی ما جذب بدن می‌شود و بخشی دیگر نیز در فولیكول مو ذخیره می‌شود.

در صورت كمبود آهن در بدن، این منابع ذخیره‌شده در مو، مورد مصرف قرار گرفته و به این شكل به سلامت موها آسیب وارد می‌شود.

3ـ غلات سبوس‌دار

انواع محصولاتی که از غلات سبوس‌دار درست می​شوند (نظیر نان و ماكارونی سبوس‌دار) دارای روی، ویتامین‌های گروه B و نیز آهن است. عنصر روی، تنظیم هورمون‌هایی را كه بر رشد و كیفیت مو موثر هستند به عهده دارد. وجود مقدار كافی از این عنصر در برنامه غذایی می‌تواند تضمین‌كننده سلامت مو باشد.

4 ـ آجیل و خشکبار مغزدار

گردو، فندق و بادام از منابع اصلی تامین روی هستند. عنصر مفید دیگری که در گردو موجود است، سلنیوم است. این عنصر برای سلامت پوست سر موثر بوده و در نتیجه سبب کاهش احتمال بروز شوره سر می‌شود.

افزودن اندکی خشکبار مغزدار به برنامه غذایی روزانه ضمن تاثیر مثبت بر سلامت عمومی بدن، به حفظ شادابی و سلامت موها نیز کمک می‌کند.

5 ـ انواع لوبیا

انواع لوبیا نه‌تنها دارای مقادیر قابل توجهی آهن و روی است، پروتئین فراوانی نیز دارد که در شکل‌گیری ساختار مو موثر است. لوبیا همچنین دارای بیوتین (نوعی ویتامین B) نیز است که سبب جلوگیری از شکستگی موها می‌شود.

6 ـ هویج

با این که مصرف هویج برای خیلی‌ها تداعی‌کننده سلامت چشم و بینایی است، اما سودمندی آن تنها به این بخش محدود نمی شود و برای موها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.ویتامین A موجود در هویج سبب درخشش موها و نیز حفظ چربی طبیعی آنها و حفظ سلامت پوست سر می‌شود.

7 ـ تخم‌مرغ

همان طور که اشاره شد، پروتئین یکی از اصلی‌ترین عناصر سازنده مو است و کمبود آن می‌تواند موجب افت کیفیت مو شود. تخم‌مرغ افزون بر تامین پروتئین، مقادیر زیادی بیوتین و ویتامین B12 نیز دارد.

8 ـ سبزیجات به رنگ سبز تیره

اسفناج، کلم و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره، دربردارنده آهن و کلسیم هستند که برای سلامت مو لازم و ضروری است.

برخی از چربی‌های طبیعی نقش مهمی در ظاهر موی انسان دارد. یکی از این چربی‌ها سبوم نام دارد که در واقع نوعی حالت‌دهنده طبیعی مو است. ویتامین های A و C موجود در این دسته از سبزیجات نقش مهمی در تولید این چربی دارد.

9 ـ گوشت مرغ

گوشت مرغ و بوقلمون نیز از منابع اصلی تامین پروتئین بدن و البته موهاست. کمبود پروتئین در بدن سبب شکننده شدن آنها و در موارد شدید حتی به از دست رفتن رنگ طبیعی موها می‌انجامد. انواع گوشت مرغ همچنین دارای آهن است که برای حفظ فولیکول مو ضروری است.

10 ـ موز

کمبود ویتامین B6 به باریک شدن قطر مو و نیز ریزش مو منجر می‌شود. موز نیز منبع خوبی از این ویتامین است، اما یکی دیگر از اصلی‌ترین کارکردهای این ویتامین تاثیر آن بر تولید گلبول‌های قرمز خون است. خونرسانی مطلوب به پوست سر می‌تواند مواد مورد نیاز فولیکول مو و در نتیجه سلامت مو را تامین كند.

دلایل ریزش موی زنان

اگر هر بار پس از شانه‌زدن، انبوهی از مو را در میان دندانه‌های شانه مشاهده می‌كنید، جزو میلیون‌ها نفری هستید كه در دنیا دچار ریزش مو هستند، اما آیا این پدیده، درمانی هم دارد؟

از‌دست‌دادن موها می‌تواند برای برخی افراد همچون كابوس باشد، اما نكته مهم این است كه استرس و تنش می‌تواند سبب تشدید ریزش مو شود

كافی است عبارت ریزش مو را در اینترنت جستجو كنید یا نگاهی به پیام‌های تبلیغاتی بسیاری از مجلات خانوادگی بیندازید تا انبوه محصولات و روش‌های درمانی ریزش مو را كه عنوان طبیعی بودن را با خود یدك می‌كشند، مشاهده كنید. با وجود این همه تنوع، اولین پرسشی كه به ذهن می‌رسد، این كه كدام گزینه مناسب‌تر است و آیا این روش‌ها موثر هستند؟

واقعیت این است كه پژوهش‌های انجام شده فقط كارآیی معدودی از این شیوه‌ها را تائید كرده است. البته پژوهشگران همچنان به بررسی‌ خود ادامه می‌دهند و شاید در آینده به فهرست درمان‌های موثر طبیعی ریزش مو افزوده شود. با این حال بررسی دقیق پدیده ریزش مو و نیز روش‌های علمی كاهش آن می‌تواند به روشن‌ترشدن قضیه كمك كند.

پدیده‌ای با دلایل فراوان

ریزش مو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. كمبود ویتامین‌های مختلف، مشكلات تیروئید و نیز یائسگی می‌تواند از دلایل اصلی این مساله باشد.

اگر ریزش مو به دلیل وجود بیماری خاصی باشد، برای درمان آن باید به پزشك مراجعه كنید. در چنین مواردی درمان علت ریزش مو می‌تواند سبب درمان ریزش مو نیز بشود.

با این كه در برخی موارد مراجعه به متخصص پوست و مو و مصرف داروهایی خاص برای رفع ریزش مو ضروری است، اما در بسیاری از موارد رعایت برخی نكات می‌تواند این مشكل را از میان ببرد.

تغذیه

تغذیه مناسب، یكی از اصلی‌ترین عوامل تقویت مو است و مواد معدنی دریافتی بدن نقش مهمی در این میان دارند.

یكی از این مواد معدنی، آهن است. كمبود آهن در بدن سبب ریزش مو می‌شود. البته مصرف خودسرانه مكمل‌های غذایی حاوی آهن توصیه نمی‌شود و فقط پس از تائید پزشك مصرف این مكمل‌ها مجاز است.

روی و بیوتین از سایر مواد ضروری برای رشد مو هستند. در واقع میزان این مواد در بدن افرادی كه دچار مشكلات متابولیسمی هستند، كم است.

مصرف پروتئین سبب افزایش رشد و نیز استحكام مو می‌شود. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 سبب كاهش التهاب و در نتیجه بهبود وضع پوست سر می‌‌شود.

مصرف مكمل‌های غذایی برای درمان ریزش مو

چنانچه برای درمان ریزش مو قصد دارید از مكمل‌های غذایی استفاده كنید، حتماً با پزشك مشورت كنید. با این كه مصرف مكمل‌های غذایی نیاز به تجویز پزشك ندارد، اما پزشك می‌تواند اطلاعات جامعی درباره شرایط مصرف و حتی عوارض جانبی و نامطلوب آن در اختیار شما بگذارد.

حالت دادن مو

در صورتی كه دچار ریزش مو هستید، بستن موها به صورت سفت و فشرده تنش زیادی به آنها وارد می‌كند. همچنین شست‌و‌شوی زیاد موها می‌تواند سبب تضعیف آنها شود. البته این به معنای بی‌توجهی به وضع ظاهری نیست. در واقع آنچه اهمیت دارد جلوگیری از واردشدن فشار دوچندان به موهاست.

تاثیراسترس بر ریزش مو

از دست دادن موها می‌تواند برای برخی افراد همچون كابوس باشد، اما نكته مهم این است كه استرس و تنش (چه از نوع جسمی و چه از نوع روحی و ذهنی) می‌تواند سبب تشدید ریزش مو شود.بنابراین اگر فكر می‌كنید ریزش موهایتان به مرحله خطرناكی رسیده، حتماً به پزشك مراجعه و با او مشورت كنید.خلاصه این كه با وجود تاثیر ریزش مو بر ظاهر افراد، دور بودن از استرس و تنش ناشی از فكركردن به نتیجه كار، كمك بزرگی به سلامت موها خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha