پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6129

والدینی که توانسته‌اند کودکانشان را از زیان‌های نوشیدنی‌های گازدار در امان نگه دارند، این بار باید از نوع دیگری از نوشیدنی‌ها بترسند و آن هم آبمیوه‌های آماده است که به راحتی می‌توان انواع گوناگون آن را در هر فروشگاهی پیدا کرد.

محققان درباره خطرها و زیان‌های این گونه نوشیدنی‌ها هم، به خصوص برای دندان کودکان، هشدارهایی دارند. آنها می‌گویند ترکیب میوه و شکر، بدترین ترکیب برای از بین بردن دندان‌هاست.

به گزارش بی‌بی‌سی و به نقل از این محققان در یک مرکز تحقیقاتی در انگلستان، نیمی از مردم این کشور، از زیان‌های این ترکیب بی‌اطلاع‌اند و گمان می‌کنند آبمیوه‌های طبیعی، سالم‌ترین نوشیدنی برای بچه‌هاست.

آمارهای این محققان نشان داده مردم نمی‌دانند که به آبمیوه‌هایی که به صورت پاکتی و بسته‌بندی‌شده عرضه می‌شوند، درست به همان اندازه نوشابه‌های گازدار، شکر اضافه شده و بنابراین مصرف آنها برای دندان‌ها زیان‌آور است.

البته مردم هم تقصیری ندارند و مطالعات قبلی سعی می‌کردند هر طور شده، فایده‌های این آبمیوه‌ها را نشان دهند و مردم را تشویق کنند که نوشیدنی‌های طبیعی را جایگزین نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های زیان‌آور کنند.

از طرف دیگر چند ماه پیش خبر مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد کودکانی که به طور مرتب از آبمیوه‌های خالص طبیعی استفاده کنند، به نسبت بچه‌هایی که علاقه چندانی به نوشیدن این گونه آبمیوه‌ها ندارند، در آینده کمتر اضافه وزن پیدا می‌کنند.

البته در این مطالعه، تاکید شده بود که آبمیوه‌هایی که شیرین نیستند و به آنها شکر اضافه نشده، چنین خاصیتی را دارند.

یک عامل زیان‌آور دیگر در این نوشیدنی‌ها، انواع رنگ‌هایی است که در آنها به کار رفته است. جدا از خطرهای بالقوه‌ای که این رنگ‌ها می‌توانند روی سلامت کودک داشته باشند، روی دندان‌ها هم اثر مخرب دارند.

مجموع این خصوصیات باعث می‌شود کارشناسان در مورد مصرف این گونه نوشیدنی‌ها توصیه‌هایی داشته باشند. آنها می‌گویند بهتر است بیشتر از روزی یک لیوان از آنها را به کودکان خود ندهیم. بهتر است مصرف آنها را محدود به نیاز بچه‌ها کنیم و آنها را به عنوان یک میان‌وعده معمول تلقی نکنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha