سلامت نیوز : برای بیماران مبتلا به نارسایی‌های مزمن كلیه، پزشكان معمولا دو نوع درمان عمده را به كار می‌گیرند كه اولین راه‌حل، پیوند كلیه به بیمار است حال اگر در این روش، اهداكننده كلیه وجود داشته باشد و بیمار نیز پیوند كلیه را پس نزند، بیمار می‌تواند از لذت زندگی طبیعی بهره‌مند شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته همیشه هم شرایط پیوند كلیه فراهم نیست و در صورتی كه بیمار نتواند كلیه اهدایی دریافت كند یا وضع جسمی‌اش برای پیوند كلیه مساعد نباشد، در آن شرایط پزشكان برای دفع سموم بدن از دستگاه‌های دیالیز استفاده می‌كنند و در واقع این دستگاه، همان كار كلیه‌ها را برای بیمار انجام می‌دهد.

اما در حالی كه برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی‌های كلیوی، «دیالیز» یك كلمه ترسناك و استرس‌زاست، دكتر عزت‌الله عبدی رییس انجمن نفرولوژی ایران به «جام‌جم» می‌گوید: دیالیز تنها یك روش درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی‌های كلیوی است كه ترس بیماران از آن بی‌مورد است و در صورتی كه این گروه از بیمارن، فرآیند درمان را ادامه دهند و الگوی زندگی سالم را رعایت كنند، می‌توانند كیفیت سلامت زندگی‌شان را نیز ارتقا دهند.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیالیزی

بیشتر بیماران استفاده‌كننده از دستگاه‌های دیالیز، معمولا هفته‌ای سه بار برای دفع سموم بدن به مركز درمانی كه خدمات دیالیز ارائه می‌دهد، مراجعه می‌كنند و این گروه از بیماران باید علاوه بر این كه فرآیند درمان خود را قطع نكنند از الگوهای غذایی خاصی نیز استفاده كنند.

دكتر عبدی درباره بهترین رژیم غذایی برای بیماران دیالیزی تاكید می‌كند: رژیم غذایی یك بیمار دیالیزی باید یك رژیم غذایی كم‌چرب، كم‌نمك و كم‌پروتئین باشد.

وی می‌افزاید: مثلا یك بیمار دیالیزی باید تا حد امكان از گوشت قرمز كمتر استفاده كند، در غذاهای خود تا جایی كه می‌تواند از نمك استفاده نكرده و از مصرف حبوبات نیز خودداری كند.

ورزش را ترك نكنید

شاید كمتر بیماری‌ای را بتوان نام برد كه در آن ورزش كردن موجب حاد شدن بیماری شود. داشتن تحرك و نشاط، علاوه بر این كه از نظر جسمی به بهبود بیماری‌ها كمك می‌كند، در ارتقای روحیه فرد بیمار نیز تاثیر شگرفی دارد.

بیماری دیالیز نیز از این موضوع مستثنا نیست و بیماران دیالیزی هم با رعایت برخی نكات ایمنی می‌توانند به ورزش مورد علاقه خود بپردازند.

دكتر عبدی خاطرنشان می‌كند: ورزش كردن برای بیماران دیالیزی ممنوع نیست، بلكه این گروه از بیماران هم می‌توانند ورزش كنند، فقط باید مراقب باشند كه از انجام ورزش‌های سنگین امتناع كنند و ورزش‌های معمولی و سبك را انجام دهند.

مراقب دیابت و فشار خون باشید

سن و جنسیت، دو عاملی است كه معمولا بر بسیاری از بیماری‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، اما دكتر عبدی می‌گوید: در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن كلیه كه از دیالیز استفاده می‌كنند، نوع جنسیت بیمار ربطی به بروز بیماری ندارد، اما احتمال دارد با افزایش سن، میزان ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن كلیه افزایش یابد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران خاطرنشان می‌كند: چون بیماری‌هایی مثل دیابت و فشار خون، در سنین بالاتر شایع‌تر است و این دو بیماری هم می‌تواند عوارض كلیوی در پی داشته باشد، بنابراین همه افراد باید مراقب قند و فشار خون خود باشند.

درمان را قطع نكنید

بیماران دیالیزی باید از یك روند منظم درمانی پیروی كنند؛ یعنی سر وقت داروهایشان را مصرف كنند و نوبت‌های درمان دیالیز خود را عقب یا جلو نیندازند، اما خیلی از بیماران پس از گذشت چند ماه از درمان دیالیز، خسته می‌شوند و برای ادامه فرآیند درمان مقاومت
می‌كنند.

دكتر عبدی تاكید می‌كند: یك بیمار مبتلا به نارسایی‌های كلیوی كه دیالیز می‌شود باید تا پایان عمر از این روش استفاده كند و این روند درمانی را تا زمان پیوند كلیه ادامه دهد. به همین دلیل بیماران استفاده‌كننده از دیالیز باید بدانند كه مقاومت در برابر دیالیز، راه‌حل منطقی برای مقابله با بیماری‌های مزمن كلیه نیست.

وی توضیح می‌دهد: مقاومت بیمار در برابر دیالیز، منجر به تجمع سموم در بدن می‌شود و در صورتی كه این مقاومت ادامه پیدا كند، حتی ممكن است به مرگ بیمار منجر شود.

لزوم شناسایی بیماران دیالیزی

مطابق آمارهای موجود، در كشور ما نزدیك به 30 هزار بیمار استفاده‌كننده از دیالیز وجود دارد كه از خدمات مراكز درمانی استفاده می‌كنند، اما رییس انجمن نفرولوژی ایران معتقد است كه آمار بیماران دیالیزی در كشور بیشتر از این رقم‌هاست و اگر پالایش درستی انجام شود، تعداد افراد نیازمند به استفاده از دستگاه‌های دیالیز، بیشتر از آمار فعلی است.

از سوی دیگر، درمان دیالیز یك درمان پرهزینه به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز باید از این گروه از بیماران، حمایت بیشتری به عمل آید.

دكتر عبدی یادآور می‌شود: در كشور ما امكانات لازم برای درمان این بیماران وجود دارد و از این جهت نباید بیماران دیالیزی، استرسی در حین استفاده از درمان دیالیز داشته باشند ولی باید حتما به این نكته اشاره كنم كه بیماران مبتلا به نارسایی‌های مزمن كلیوی، باید در زمینه رژیم‌های غذایی و همه مراحل درمان بیماری با پزشك معالج خود، بیشترین سطح همكاری را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha