سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
سلامت نیوز : صندوق جمعیت سازمان ملل در آخرین گزارش جهانی جمعیت در سال 2012 وضعیت ایران و دیگر كشورها را از لحاظ مولفه‌های جمعیتی بررسی كرد. در این گزارش جمعیت كل ایران در سال 2012، 6/75 میلیون نفر اعلام شده است. این گزارش نشان می‌دهد در بازه زمانی سال‌های 2015- 2012 درصد تغییر نرخ سالانه جمعیت ایران به طور متوسط یك درصد است. یعنی تا سال 2015 نباید انتظار تغییری بیش از یك درصد را در تعداد جمعیت كشور داشته باشیم. هر چند مسوولان این روزها بیشتر از گذشته با روش‌ها و برنامه‌های مختلف به فكر افزایش آمار‌ها و تغییر روند كاهنده نمودارهای جمعیتی و ترغیب خانواده‎‌ها به بچه‌دار شدن هستند اما در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران 2/1 است؛ این رقم از سال 2010 تا الان تقریبا بدون تغییر مانده است. آمارهای صندوق جهانی جمعیت همچنین نشان می‌دهد نرخ باروری كل برای هر زن ایرانی در فاصله سال‌های 2012 تا 2015، 6/1 است. یعنی تا سال 2015 در ایران هر زن به طور متوسط كمتر از دو بچه، یعنی چیزی حدود 5/1 بچه به دنیا می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازاعتماد ؛ گزارش جهانی جمعیت 2012 سازمان ملل درباره نرخ باروری بیانگر این است كه كشورهایی همچون نیجر با نرخ باروری 9/6، زامبیا و سومالی با 3/6، مالاوی با 6 و مالی 1/6، دارای بیشترین نرخ باروری در میان كشورهای جهان هستند. در مقابل كشورهای بوسنی و هرزگوین با نرخ باروری 1/1، استرالیا و پرتغال با 3/1، رومانی و لهستان و ژاپن با 4/1 از جمله كشورهایی هستند كه پایین‌ترین نرخ باروری را در میان كشورهای جهان دارند. اما در حالی كه نرخ باروری ایران با وجود سیاست‌های مختلف جمعیتی چندان تغییری از عدد 6/1 برای هر زن نمی‌كند، نرخ باروری شش فرزند برای هر زن در كشور همسایه افغانستان تذكر صندوق جمعیت سازمان ملل به این كشور درباره رشد بالای جمعیت را به دنبال داشت. این صندوق در گزارش جهانی جمعیت خود افغانستان را در شمار 10 كشوری قرار داد كه با افزایش سریع جمعیت مواجه است. بر اساس این گزارش 50 درصد جمعیت افغانستان را افراد زیر 15 سال تشكیل می‌دهند. براساس همین آمار نرخ رشد جمعیت افغانستان سالانه حدود 2/2 درصد است. این در حالی است كه براساس این گزارش، میزان استفاده از روش‌های تنظیم خانواده در افغانستان از سال 2003 تا سال 2010 میلادی از 10 درصد تا 22 درصد بالا رفته است.

امید به زندگی 75 سال برای زنان ایرانی

بر اساس گزارش جهانی سازمان ملل امید به زندگی مردان ایرانی 72 سال و زنان 75 سال است. در حالی كه این آمار در افغانستان برای زنان و مردان 49 سال است. این كشور در كنار تعدادی از كشورهای آفریقایی پایین‌ترین نرخ امید به زندگی را دارند. بالاترین میزان امید به زندگی برای زنان نیز با 80 سال مربوط به كشورهای فلسطین اشغالی، ژاپن، سوئد، سویس و استرالیا است. برای مردان نیز بالاترین میزان امید به زندگی 85 سال در سویس و ایتالیا، 84 سال در سوئد، فلسطین اشغالی، بلژیك و استرالیا، 82 و 81 در انگلیس و امریكا است. این صندوق همچنین به بررسی شاخص‌هایی درباره وضعیت آموزش، سلامتی كودك و مادر در كشورهای جهان پرداخته است. بررسی این شاخص‌ها درباره ایران بیانگر این است كه نرخ مرگ و میر مادران به ازای تولد هر صد هزار كودك زنده به دنیا آمده، 21 نفر است. بالاترین نرخ مرگ و میر مادران مربوط به كشورهای آفریقایی همچون چاد با هزار و صد مورد مرگ، سومالی هزار مورد، آفریقای مركزی 890 مورد، لیبریا 770 مورد مرگ به ازای هر صد هزار كودك به دنیا آمده است. نرخ مرگ و میر مادران در كشور افغانستان نیز بر اساس این گزارش 460 مورد است. سنگاپور و یونان هم با سه مورد مرگ مادران به ازای هر صد هزار كودك زنده به دنیا آمده، سوئد، ایتالیا بلاروس، با چهار مورد و كشورهایی همچون استرالیا، ایسلند، سویس با پنج مورد پایین‌ترین نرخ مرگ و میر مادران را دارند. این آمارها همچنین نشان می‌دهد 99 درصد تولدها در ایران در حضور پرسنل بهداشتی ماهر صورت گرفته است.

1/3 درصد بارداری زنان زیر 19 سال در ایران

گزارش جهانی جمعیت همچنین نشان می‌دهد تعداد كودكانی كه در ایران از سوی زنان نوجوان یعنی در فاصله سنی 19-15 سال صورت گرفته است، 31 مورد در هر هزار زن بوده است. این آمارها همچنین نشان می‌دهد نرخ مرگ و میر كودكان زیر پنج سال در ایران 31 مورد به ازای هر هزار كودك زنده متولد شده است. اما بالاترین میزان كودكان به دنیا آمده از سوی زنان زیر 19 سال، مربوط به كشور آنگولا با 165 كودك، جمهوری چاد در آفریقا با 193 مورد، لیبریا با 177 مورد، مالی با 190، موزامبیك با 193 مورد و نیجر با 199 مورد است. تعداد زنان ازدواج كرده در فاصله سنی 19-15 در افغانستان كه حداقل یك فرزند به دنیا آورده‌اند نیز 90 مورد در هر هزار زن است. در مقابل كشورهایی همچون سوئد با شش مورد، سویس با چهار مورد، كره با دو مورد، ژاپن با پنج مورد، دانمارك با شش مورد، فنلاند با هشت مورد و آلمان با 9 مورد در هر هزار زن از جمله كشورهایی هستند كه تعداد كودكان به دنیا آمده از سوی زنان نوجوان در آن كمتر از سایر كشورها است.

آمارهای مربوط به سلامتی درباره ایران نیز نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 1990 تا 2011 نرخ شیوع و استفاده از وسایل پیشگیری بارداری با انواع روش‌ها در ایران در میان زنان 15 تا 49 سال 73 درصد است. نرخ شیوع و استفاده از وسایل پیشگیری مدرن نیز برای همین گروه از زنان برابر با 59 درصد است. در این میان كشور آنگولا و سایر كشورهای آفریقایی با 6 یا 8 درصد در پایین‌ترین رتبه استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری قرار داشتند. نروژ، انگلستان و چین نیز با آمارهای 88، 86 و 85 درصد بالاترین رتبه استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را داشتند.

اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان بین‌الملل درباره وضعیت آموزش نیز بیانگر این است كه نرخ ثبت نام كودكان در سن مدرسه، در مدارس ابتدایی در ایران برای پسران 98 درصد و برای دختران 96 درصد در فاصله زمانی 1999 تا 2011 است. این نرخ برای كشورهایی همچون نروژ، ایتالیا، سوئد، سویس، انگلیس، اسپانیا، كویت، عمان، سوریه، كانادا، برزیل، آرژانتین و بحرین، صد یا نزدیك به صددرصد است. كنگو، آنگولا و لیبریا هم با 30، 40 و 50 درصد پایین‌ترین درصد ثبت‌نام كودكان در مدارس را داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha