سلامت نیوز : سرپرست پژوهشكده آمار گفت: پیش‌بینی‌های جمعیتی نشان می‌دهد احتمال این‌كه جمعیت ایران قبل از سال1420 با نرخ رشد منفی مواجه شود، بسیار بالا است.  به گزارش ایرنا، علیرضا زاهدیان افزود: اگر روند كاهش رشد جمعیت همچنان ادامه یابد از چند جنبه با مشكل مواجه خواهیم شد. وی یادآور شد: جمعیت جوانی كه هم‌اكنون اكثریت جمعیت كشور را به خود اختصاص داده‌اند تا 30 سال آینده وارد دوره سالمندی می‌شوند و هزینه‌های تامین اجتماعی و مراقبت این جمعیت سالمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ؛ به گفته زاهدیان، در سال‌های 60 الی 65 كه رشد اوج تولدها بود سالانه حدود 2/2 تا 3/2 میلیون نفر موالید داشتیم. هم‌اكنون این میزان سالانه به 3/1 میلیون نفر موالید رسیده است در حالی كه سالانه حدود 400 هزار فوت در كشور رخ می‌دهد.  زاهدیان تاكید كرد: شكی نیست در سال‌های آتی به دلیل سالخوردگی، مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد. پیش‌از 1420 تعداد سالخوردگان به 18 تا20 میلیون نفر می‌رسد.   وی ادامه داد: در صورتی كه در آن زمان (سال 1420) نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند كافی نباشد كشور در تامین هزینه‌های لازم با مشكل مواجه خواهد شد.

وی تاكید كرد: وقتی جمعیت به سن سالخوردگی برسد باید به اندازه كافی جمعیت جوان باشد تا از پرداخت مالیات و بیمه آنان، سالمندان بتوانند در شرایط متعارف زندگی كنند.  وی اظهار داشت: در شرایطی كه ذكر شد، نیروی كار باید بتواند پاسخگوی سالمندان و كودكان باشند و این در حالی است كه جمعیت جوان روبه كاهش خواهد رفت.  وی تاكید كرد: زمانی كه سن به سالخوردگی می‌رسد مشكلات اصلی خانوارها سالمندان هستند.  به گفته زاهدیان، نتایج سرشماری سال 1390 نشان داد در حال حاضر متوسط اندازه خانوارهای كشور به كمتر از چهار نفر كاهش یافته به‌طوری كه اكثریت با خانوارهای سه نفره است.

بر این اساس با ادامه روند فعلی خانوارهای تك فرزند سهم قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد كه در این صورت روابط فامیلی با اقوامی نظیر برادر، خواهر و بعدها عمو، دایی و… تاثیر خود را از دست خواهد داد كه این امر تبعات اجتماعی خاص خود را دربرخواهد داشت. وی گفت: هم‌اكنون در استان‌هایی نظیر گیلان اندازه متوسط خانوار به سه نفر نزدیك شده است. وی گفت:

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال 1395 روند تقاضای كار نزولی خواهد شد و بدیهی است برای رشد اقتصادی مناسب، كشور نیازمند نیروی كار جوان و كارآمد است.  به گفته زاهدیان، بدیهی است در صورت ادامه روند فعلی، كشور در آینده با مشكل تامین نیروی كار مواجه خواهد شد. وی گفت: هم‌اكنون بسیاری از كشورهای اروپایی كه با نرخ رشد منفی جمعیت مواجه شده‌اند، مجبورند برای جبران آن از مهاجران سایر كشورها استفاده كنند كه تبعات اجتماعی خاص خود را در پی دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های كنترل جمعیت در اواخر دهه 60 گفت: كشور در زمانی كه به سیاست‌های كنترل موالید نیاز بود موفق عمل كرد اما افزایش رشد جمعیت بسیار مشكل و زمانبر است و برای آن باید از هم‌اكنون برنامه‌ریزی كرد.  زاهدیان تاكید كرد: هم‌اكنون باید سیاست‌های جمعیتی را در پیش گرفت كه شالوده آن براساس ارتقای كیفیت جمعیت باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha