سلامت نیوز : تحقیقات جدید در دانمارک حاکی است: کودکانی که مادران آنها در دوره بارداری آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند؛ اندکی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آسم قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این نتایج تایید نمی‌کند که مصرف آنتی بیوتیکها علت افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکان بوده است اما این نظر را تایید می‌کند که باکتریهای "دوست" در بدن نقشی در این زمینه دارند که آیا کودک به آسم مبتلا خواهد شد یا خیر. آنتی بیوتیکها ممکن است کار مفید این باکتریها را متوقف کند.

هانز پیس گارد از شرکت کنندگان در تحقیقات و استاد دانشگاه کپنهاگ دانمارک گفت: معتقدیم که استفاده مادر از آنتی بیوتیکها تعادل در باکتری طبیعی را که به نوزاد منتقل می‌شود، برهم می‌زند و این عدم تعادل در باکتری در مراحل اولیه عمر بر بلوغ دستگاه ایمنی نوزاد تاثیر می‌گذارد.

پیس گارد و همکارانش اطلاعات خود را از پرونده ملی ثبت احوال بی بیش از 30 هزار کودک جمع‌ آوری کردند که بین سالهای 1997 تا 2003 میلادی متولد شدند و آنها را بیش از ۵ سال زیر نظر گرفتند.

این محققان دریافتند که حدود 7300 کودک یعنی یک چهارم آنها در معرض تاثیر آنتی بیوتیک در دوره بارداری مادرانشان قرار گرفتند و 238 کودک از بین آنها یعنی کمی بیشتر از ۳ درصد در پنج سالگی به‌ آسم مبتلا شدند.

این تحقیقات افزود: در مقابل، حدود 2.5 درصد یعنی 581 کودک از بین حدود 23 هزار کودکی که مادران آنها در جریان بارداری آنتی بیوتیک مصرف نکردند، به آسم مبتلا شدند.

تیم پیس گارد بعد از درنظر گرفتن فاکتورهای دیگر احتمالی که خطر ابتلا به‌ آسم را افزایش می‌دهند، به این نتیجه رسیدند: کودکانی که در معرض آنتی بیوتیک قرار داشتند به میزان 17 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آسم قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha