سلامت نیوز :مسعود مردانی در چهارمین همایش پیشگیری از ایدز افزود: با اینکه شاهد حذف روز ایدز از تقویم ملی کشورمان هستیم اما ما همچنان مصرانه برای تبدیل شدن ایران به کشوری عاری از ایدز تلاش می‌کنیم و آن روز روز دوری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بعد از 3 دهه از اولین بروز ایدز در آمریکا و بعد از آن در ایران همه ما فکر می‌کردیم بیماری است که افراد از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی مبتلا می‌شوند چرا که ابتلای بیمار هموفیلی به ایدز را شاهد بودیم اما 9 سال بعد سیل ابتلا به زندان‌ها رسید و 800 مورد فقط در زندان خود را نشان داد اما از 6 سال قبل تاکنون شاهد تغییرات الگوی اپیدمیولوژیک ایدز هستیم.

وی تصریح کرد: زنانی که 2 تا3 درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دادند امروز میزان ابتلایشان رو به افزایش است و مشخص شد در سال 90 همین ابتلا از 3 درصد به 20 درصد رسیده است.وی با هشدار نسبت به کاهش سن ابتلای ایدز در ایران گفت: انتقال جنسی ایدز رو به فزونی است و بارها گفته‌ام مسئله انتقال ایدز به روش جنسی بسیار بغرنج‌تر از آن است که تصور می‌شود. ایدز بیماری رفتار اجتماعی است و به سراغ افراد نمی‌رود بلکه ما با رفتارهای پرخطر آن را انتخاب می‌کنیم.

مردانی تصریح کرد: می‌توانیم با اقدامات انجام شده بگوییم موارد افزایش معتادان تزریقی مبتلا به ایدز را نداشته‌ایم اما مشکل آن است که تزریقی‌ها به سمت مصرف شیشه و قرص اکس رفته‌اند.وی افزود: تغییر الگوی جنسی در کشور اتفاق افتاده و از متخصصان علوم اجتماعی کمک گرفته‌ایم تا برای کاهش آن راهی پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha