سلامت نیوز : محمود نبوی در چهارمین همایش سراسری ایدز افزود: انتقال ایدز نیاز به تداخل سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان‌های زندان‌ها، بهزیستی، انتقال خون، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... دارد که آموزش، اطلاع‌رسانی و تأمین سلامت خون به همراه مشاوره و آزمایش داوطلبانه از اقدامات مهم و استراتژیک ما است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: در زمینه تأمین سلامت خون مشکلی نداریم اما مشاوره و آزمایش داوطلبانه در کشور کم است در حالی که در کشوری مثل تایلند با انجام مشاوره توانستند اپیدمی ایدز را کاهش دهند.

نبوی کاهش آسیب‌های منتقل از ایدز را مانند اعطای رایگان سرنگ بسیار مفید دانست و گفت: پیشگیری از طریق انتقال جنسی به همراه آموزش از جمله اقداماتی است که باعث خاموشی این اپیدمی می‌شود.

وی مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر فرد به بیماری‌های آمیزشی مبتلا باشد احتمال ابتلا به ایدز در آنها 10 درصد افزایش می‌یابد. در کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی تعداد افراد مبتلا به ایدز هم اکنون 2 برابر شده است و در ایران شیوع ایدز در بین مصرف‌کنندگان تزریقی 15 درصد محاسبه شده است.

نبوی افزود: معتادان از روش‌های تزریقی به سمت مصرف آمفتامین و شیشه رفته‌اند و سکس بدون مراقبت را در پیش داشته که میزان انتقال از طریق روابط جنسی را زیاد کرده است.

وی افزود: در بین زنان در معرض خطر بیشترین میزان ابتلا 4.5 درصد محاسبه شده و کشور در مرحله همه‌گیری متمرکز قرار دارد. شیوع ایدز در بین زنان باردار نزدیک به صفر بوده است و هنوز شواهدی از همه‌گیری وجود ندارد اما تمام زنان را نمی‌توان تست کرد چرا که هم هزینه‌بر است و هم بسیاری امتناع می‌کنند.

نبوی افزود: طبق آخرین آمار 24 هزار نفر بیمار مبتلا وجود دارد که تا پایان سال به 25 هزار نفر می‌رسد. 3 هزار نفر تحت درمان رایگان هستند. بقای درمان در پایان یک سال 82 درصد است.

وی تعداد فوتی‌ها را تا پایان سال 90 ، 4 هزار و 722 نفر عنوان کرد و گفت: برآورد می‌شود تعداد کل مبتلایان در سال جاری 90 تا 100 هزار نفر باشد و بسیاری از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده 130 هزار بیمار مبتلا به ایدز داشته باشیم که تنها بتوانیم حدود 30تا 40 هزار نفر را شناسایی کنیم.

وی افزود: در مردان مبتلا 70 درصد از طریق تزریق و در زنان 70 درصد به علت مسائل آمیزشی به HIV مبتلا شده‌اند، در کودکان نیز در ابتدا میزان ابتلا صفر بود که در سال گذشته تعدادی مبتلا شناسایی شد.

وی در مورد مراکز تشخیص، شناسایی و درمان ایدز گفت: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، درمان رایگان و سرنگ استریل و کاندوم می‌دهند که هم اکنون 103 مرکز در کشور فعالیت می‌کنند. مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در زندان‌ها نیز 134 مرکز است. پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری و همچنین مراکز مشاوره ویژه زنان در 25 مرکز به صورت اختصاصی به زنان مبتلا خدمات می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز گذری مراکز آموزش جوانان نیز که به دلیل ندادن بودجه از سوی یونیسف بسته شده بود از سال آینده برای همسالان و همسان‌ راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: با وجود مشکلات مالی بودجه مراکز کاهش چندانی نداشته اما فعالیت ما همچنان باقی است تا ایدز را کنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha