سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 61332

سلامت نیوز : حسن ابوالقاسمی در چهارمین سمینار سراسری ایدز افزود: ایدز را باید یکی از بحران‌های جهانی بدانیم که طبقه ضعیف اجتماع را بیش از سایرین مبتلا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: طبق آمارها تا سال 2011 میلادی 34 میلیون نفر در جهان مبتلا به این ویروس هستند که بیش از دو سوم آنها در کشورهای فقیر آفریقایی زندگی می‌کنند.وی اضافه کرد: 22.5 میلیون نفر در کشورهای آفریقایی به این ویروس مبتلا هستند که نشان‌دهنده وحشت ابتلا به ایدز در میان فقراست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کودکان مبتلا به ایدز در آفریقا 91 درصد جمعیت کودکان هستند که نشانگر حذف آموزش و گرفتاری اجتماعی است که باعث ابتلای کودکان بیگناه از طریق مادران آلوده به ایدز است.

وی ادامه داد: هم اکنون خطر و تهدیدی که وجود دارد متوجه کودکان و نوجوانان زیر 15 سال است که آمارها حاکی از ابتلای 3.3 میلیون نفر کودک در جهان است.

وی ادامه داد: اگر اپیدمی تنفسی در جهان گسترش یابد نمی‌توانیم همه را نسبت به آن ایزوله کنیم چرا که راه‌های کنترل آن بسیار است اما بیماری ایدز راه‌های انتقالش محدود به روش‌های خونی، جنسی و مادر به فرزند است بنابراین جای تأسف دارد که با وجود قابلیت کنترل آن هنوز نتوانسته‌ایم آن را در کشور مهار کنیم.

ابوالقاسمی با تأکید بر عزم ملی برای کنترل ایدز تصریح کرد: کنترل این بیماری چیزی نیست که تنها وظیفه وزارت بهداشت باشد بلکه اقدام بین بخشی را می‌طلبد. تمام بخش‌های فرهنگی، دستگاه‌هایی که با جوانان سر و کار دارند و گروه هایی که وظیفه‌شان جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی است می‌توانند کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موج اول ایدز در ایران در مکان‌هایی بود که از آسیب‌ها رنج می‌بردند چرا که ایدز از زندان‌ها شروع شد یا فرآورده‌های پلاسمایی که از کشورهای غربی به ایران آمد و در سال 64 اولین بیمار هموفیلی مبتلا به ایدز را در کشور شناسایی کردیم اما وجود نظام خون‌رسانی مناسب در کشور در قالب سازمان انتقال خون در کنترل این بیماری بسیار مؤثر عمل کرد.

ابوالقاسمی اظهار کرد: طبق نظام گزارش‌دهی رسمی آمار حدود 24 هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که آنچه مهم است نقش ناچیز ابتلای بیماران از طریق خون و فرآورده‌های خونی است که به زیر یک درصد رسیده است.

وی گفت: پس از ابتلا از طریق فرآورده‌های خونی گسترش ایدز از طریق معتادان تزریقی را شاهد بودیم که با اجرای برنامه‌های متنوع تا حدودی کنترل شد.

ابوالقاسمی افزود: اما امروزه نگرانی ما انتقال ایدز از طریق روابط جنسی است که همه را درگیر می‌کند. داروهای درمانی در این زمینه گران هستند و البته درمان قطعی هم ندارد. بخش عمده‌ای از هزینه‌های سلامت را می‌بلعند بنابراین با وجود این هشدارها چرا مبارزه جدی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهیم.

وی با اشاره به دو نوع تفکر برای کنترل ایدز گفت: عده‌ای معتقدند آموزش صحیح به مردم در کنترل آن مؤثر است کاری که کشورهای غربی انجام دادند و از تمام ابزارها، رسانه‌ها استفاده کردند که ما هم می‌توانیم در این زمینه از گلوگاه‌هایی مانند دوران سربازی استفاده کنیم چرا که فرصت مناسبی برای آموزش است.

ابوالقاسمی افزود: اما به نظر می‌رسد تنها راه مؤثر برای مقابله با ایدز در کشور اقدام توأم با گسترش ارزش‌های اخلاقی است چرا که جامعه ما مذهبی است و می‌توانیم از فرصت‌هایی مانند ایام عزاداری‌ها و گردهمایی‌های بزرگ مذهبی استفاده کنیم و در این تریبون‌ها مکارم اخلاقی را گسترش دهیم تا جوانان یاد بگیرند که تماس جنسی در خارج از چارچوب خانواده یک ضد ارزش است و راهی برای ابتلای آنها.

وی موج بعدی انتقال ایدز را نگران‌کننده و از طریق جنسی عنوان کرد و گفت: امروز مهمترین معضل و آسیب اجتماعی در کشور مصرف شیشه است، زمانی کنترل بیماری‌های روانی از دغدغه‌های ما بود که با ایجاد تخت‌های روانی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به آن کمک کردیم اما هم اکنون عارضه‌ای که مصرف شیشه می‌گذارد این است که بیماران روانی خطرناکتری ایجاد می‌کند که در جامعه رها شده‌اند.

وی گفت: خودکشی، دگرکشی، مسائل جنسی، لجام گسیختگی و توهم آسیب‌رسان از عوارض مصرف شیشه است و کنترل آن یک اقدام بزرگ برای کنترل بیماری‌های خطرناک است.

وی ادامه داد: در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افراد مبتلا به ایدز را در کلینیک‌های مثلثی و رفتاری تحت نظر قرار داده‌ایم به طوری که بیش از 2200 نفر به همراه خانواده‌هایشان تحت درمان هستند و طبق 10 استراتژی کلان وزارت بهداشت از قبیل تأمین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، پیشگیری از انتقال جنسی، کاهش بیماری‌های جنسی، مراقبت و درمان، توانمندسازی و حمایت،تقویت زیرساخت‌ها و برقراری مدیریت اپیدمیولوژیک رفتار کرده‌ایم و 3 مرکز زنان آسیب‌پذیر  8 مرکز بیماری‌های رفتاری و 3 پایگاه دیده‌ور ایجاد کرده‌ایم.

ابوالقاسمی تأکید کرد: مراکز دولتی و خصوصی را باید تشویق کنیم تا تست و آزمایش آسان برای تشخیص سریع ایدز انجام دهند چرا که بسیاری از جوانان از انجام آزمایش‌های طولانی مدت و گران قیمت خودداری می‌کنند.

وی افزود: طبق گزارشهای رسیده بسیاری از مبتلایان به این مراکز دیر مراجعه می‌کنند و فاصله مراجعه تا مرگ آنها بسیار کم است چرا که از مراجعه به مراکز می‌ترسند بنابراین توصیه ما به مراکز این است که با تست غربالگری ساده آزمایش را شروع کنند و به آزمایش PCR که آزمایشی گرانقیمت است نیازی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha