سلامت نیوز :دبیرعلمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ضمن اعلام ارائه جدیدترین راهکارهای درمانی کمردردهای درمانی، کمردردهای حاد، آتروز و دیسک در این کنگره، بر بکارگیری روش‌های پیشگیری از جمله اصلاح شیوه زندگی و ورزش درمانی تاکید کرد و گفت: عدم تشخیص و درمان زودهنگام، مشکلی چون کمردرد را تبدیل به یک منبع درد مزمن با دشواری‌های درمانی مضاعف خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر پرویز مژگانی با بیان اینکه تلاش شده است در کنگره شانزدهم نسبت به کنگره‌های پیشین، محورهای موضوعی متنوع‌تری در نظر گرفته شود، گفت: این امر از یک‌ سو، نتیجه پیشرفت‌هایی است که در حوزه طب فیزیکی در سال‌های اخیر حاصل شده است تا جایی که بسیاری از مفاهیم، روش‌ها و رویکردهای نوین به این شاخه تخصصی از دانش پزشکی افزوده شده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل ماهیت طب فیزیکی و توانبخشی که با دیدی کل‌نگر به بیمار و مشکلات وی می‌پردازد و در این راه از رویکردی تیمی بهره می‌گیرد، موضوعات مورد علاقه و نیاز شرکت‌کنندگان در کنگره طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، توانبخشی عصبی، عضلانی، اسکلتی و قلبی – ریوی، توانبخشی در حوادث، سوانح و طب نظامی، کنترل درد، طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، تازه‌های الکترودیاگنوز، توانبخشی سالمندان، سونوگرافی نوروموسکولو اسکلتال، مهندسی توانبخشی و فناوری‌های نوین در توانبخشی و پزشک خانواده و طب توانبخشی از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بحث در کنگره پیش رو هستند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران افزود: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی عنوان روز جهانی سلامت امسال را «سالمندی و سلامت»‌ تعیین کرده است و همچنین توانبخشی سالمندان از مباحث مهم مطرح در طب فیزیکی و توانبخشی است و بخش عمده‌ای از مشکلات سالمندان نیازمند مداخلات پیشگیرانه یا درمانی همچون توانبخشی‌های عصبی، عضلانی، اسکلتی و قلبی – ریوی است، «توانبخشی سالمندان» به عنوان موضوع ویژه در کنگره به بحث گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از حضور اساتید و سخنرانان خارجی بهره‌مند خواهد شد، اظهار کرد: تا به امروز مقالاتی از کشورهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپایی به دبیرخانه کنگره رسیده است. امید است بتوانیم میزبان اساتید و سخنرانانی از کشورهایی نظیر فرانسه، سوئیس، ایالات متحده و چین باشیم.

مژگانی درباره دستاوردهای تازه و روش‌های نوینی که در بازتوانی و درمان یک آسیب یا بیماری در کنگره ارائه می‌شود، گفت: علاوه بر مباحث تئوریک متعددی که در زمینه آخرین پیشرفت‌های علمی در این حوزه انجام خواهد شد، چند کارگاه آموزشی در راستای ارتقای مهارت‌های عملی در مواجهه با مواردی چون اسپاستیسیتی یا سفتی عضلانی ناشی از آسیب‌های دستگاه عصبی مرکزی و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در درمان بیماری‌های عضلانی – اسکلتی خواهیم داشت.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در پاسخ به اینکه عمده‌ترین مخاطبان رشته طب فیزیکی وتوانبخشی چه کسانی هستند، گفت: صرف نظر از مباحث پیشگیرانه که شاید بتوان گفت به نوعی با همه افراد مرتبط است، به طور کلی وقتی فردی به علت یک بیماری یا آسیب دچار کاهش سطح عملکرد فیزیکی شود، انتظار داریم که از درمان‌های طب فیزیکی و توانبخشی برای رسیدن به حداکثر سطح عملکرد بهره بگیرد.

وی افزود: با در نظر گرفتن این مفهوم مخاطبان این رشته طیف گسترده و ناهمگونی را شامل می‌شوند. به عنوان مثالَ طب فیزیکی هم برای درمان آرتروز و دردهای عضلانی - اسکلتی شایعی که به دلیل شیوه زندگی شهری و ماشینی به وفور در افراد اجتماع مشاهده می‌شود کاربرد دارد و هم در بهبود ناتوانی شدید ناشی از وضعیت‌هایی نظیر آسیب نخاعی، قطع عضو و بیماری ام.اس نقش دارد.

مژگانی تاکید کرد: اهمیت توانبخشی ارتقای کیفیت زندگی به موازات افزایش طول عمر است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درباره جدیدترین راهکارهای درمانی کمردردهای حاد، آرتروز و دیسک عنوان کرد: در اینجا بکارگیری روشهای پیشگیری نقش پررنگی دارد که اصلاح شیوه زندگی و ورزش درمانی از جمله آنهاست.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر تشخیص ودرمان زودهنگام است. زیرا مشکلاتی نظیر کمردرد و دیسک در صورت عدم تشخیص و درمان سریع تبدیل به یک منبع درد مزمن با دشواری‌های درمانی مضاعف خواهد شد.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با بیان اینکه همچنین ممکن است عدم تشخیص و درمان بهنگام در برخی موارد منجر به صدمات بازگشت ناپذیر چون آسیب‌های عصبی شود، گفت: در این صورت این آسیب‌ها در برخی موارد حتی با درمان‌های جراحی نیز قابل ترمیم نیستند.وی اضافه کرد: خوشبختانه در بحث تشخیص زودهنگام ضایعات عصبی، روش‌های الکترودیاگنوز به خوبی به ما کمک می‌کنند و در کنگره نیز مقالات متعدد بسیار ارزشمندی در این زمینه ارائه خواهد شد.

مژگانی با اشاره به ایجاد رویکرد چند تخصصی به مشکلاتی نظیر کمردردهای حاد و دیسک اظهار کرد: این بیماری‌ها در رشته‌های تخصصی دیگری چون ارتوپدی، جراحی اعصاب و روماتولوژی نیز مطرح هستند. در کنگره شانزدهم سعی خواهد شد در جلسات مشترکی با حضور اساتید گروه‌های مرتبط زمینه همکاری‌ هر چه موثرتر برای درمان بهینه این موارد فراهم شود.

شانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از 22 الی 24 آذر ماه سال جاری به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارتش و با همکاری گروه‌های آموزشی طب فیزیکی و توانبخشی در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha