چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 61366
سلامت نیوز : باوجود همه اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در جامعه ایرانی، ایدز چه در میان مبتلایان و چه در میان دیگران كه آنها را قضاوت می‌كنند، یك تابو به حساب می‌آید.مبتلایان از ترس برچسب خوردن بیماری خود را پنهان می‌كنند چون افراد جامعه همین كه نام ایدز را می‌شنوند گمان می‌كنند كه ابتلا به دلیل بی‌بند و باری جنسی صورت گرفته است و این بر همه مناسبات زندگی فرد مبتلا اثر می‌گذارد. جای تاسف دارد كه پس از گذشت بیش از 2 دهه از بروز این بیماری در كشور، هنوز برنامه‌ای مدون و مداوم برای اطلاع‌رسانی به مردم پایه‌ریزی نشده تا مردم باور كنند كه ابتلا از طریق رابطه جنسی فقط یكی از راه‌های ابتلاست! باور كنونی جامعه بر این است كه مبتلا به ایدز یك مجرم است و نه یك بیمار. بسیاری از مبتلایان به ایدز هنوز نمی‌دانند كه حتی همراه با این بیماری می‌توانند تا سال‌های متوالی همچنان زندگی كنند. آن علاوه بر رنج بیماری، هزینه كتمان بیماری را نیز بر خود تحمیل می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در برنامه چهارم توسعه كشور، آنجا كه به مبحث اعتیاد پرداخته شده بود، در مواردی نیز به ایدز اشاره شده و برای پیشگیری از آن مواردی گوشزد شده بود. این در حالی است كه در برنامه پنجم همین توجه اندك نیز دیده نمی‌شود. گذشته از آن حذف روز جهانی ایدز از تقویم كشور نشان می‌دهد كه این موضوع برای دولتمردان از اهمیتی ویژه برخوردار نیست وگرنه ایدز به عنوان یكی از مصیبت‌های بشر در عصر حاضر، به آسانی قابل پیشگیری است. موضوعات متعدد و مهمی در كشور وجود دارد كه برای مبارزه با آن یا ارائه راهكار نیازمند عزم ملی و بسیج امكانات برای رفع مشكل بوده‌ایم. مثلا راهكاری به نام اقتصاد مقاومتی كه در پاسخ به تهدیدی جدی ارائه شد و در اولویت كارها قرار گرفت. اگر مسئولان بر این باور باشند كه ایدز یك خطر جدی برای نسل جوان است و در حالی كه در تمام جهان ابتلا به ایدز در میان كودكان كاهش یافته، در ایران كودكان 11 ساله به ایدز مبتلا شده‌اند، باید عزمی ملی برای مبارزه با آن طلبید. اما به نظر می‌رسد آنچه برای دولتمردان مهم است بیش از هر چیز مسائل اقتصادی است تا سایر موارد.

به نظر می‌رسد آمار مبتلایان به ایدز امری چندان دقیق نیست چون به علت ضعف در اطلاع‌رسانی و ساخت و پخش برنامه‌های آگاهی بخش در رسانه ملی، بیشتر افراد جامعه حتی این نیاز را كه تست اچ‌آی وی بدهند، احساس نكرده‌اند. بدون شك ناآگاهی و شناخت نداشتن صحیح از هر معضلی، افزایش آن را به‌دنبال خواهد داشت چون راهی درست برای مقابله با آن انتخاب نمی‌شود. ایدز امری جدی است كه تاثیر آن بر جامعه را می‌توان به عنوان یك آسیب و بیماری اجتماعی بررسی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha