چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 61369

تعداد یوزپلنگ‌ها بین 100 تا 120قلاده است. هرچند همان زمان هم صدور مجوز برای ساخت جاده‌های روستایی از جمله صدور مجوز برای یك جاده روستایی ازدل بافق كه یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ است اعتراض بسیاری را برانگیخت.

یوزپلنگ‌های ایران منقرض می‌شوند
سلامت نیوز : یك یوزپلنگ ماده در استان سمنان توسط سگ‌های گله از پا درآمد تا تعداد یوزپلنگ‌های باقی مانده كه در آخرین سرشماری سازمان حفاظت از محیط‌زیست به 50 یوزپلنگ رسیده بود به 49 یوزپلنگ برسد. ناصر كرمی كارشناس حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با «تهران امروز» می‌گوید: «حد انقراض جمعیت برای یك گونه بین چهل تا صدتاست. یعنی حتی در بهترین وضعیت حفاظت هم آمار اگر به چهل تا برسد انقراض قطعی است.» این در حالی است كه چند سال گذشته «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور با اعلام وجود نزدیك به 120 یوزپلنگ در كشور، تمام هم خود را برای احیای ببرهای ایرانی گذاشته بود. پروژه‌ای كه البته به شكست منجر شد و نزدیك به 14 شیر باغ‌وحش را به كام مرگ كشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما این پروژه با اصرار محمدی‌زاده همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اتفاق بسیاری احتمال می‌دهند كشته شدن پلنگ در روستای آیینه‌ ورزان آبسرد دماوند، توسط یكی از محیط‌بانان این سازمان، به دلیل اقدام به زنده‌گیری این پلنگ برای ادامه تبادل ببر و پلنگ میان ایران و روسیه است. گمانه‌زنی‌ای كه البته اثبات نشده است. اما به موازات تلاش سازمان میراث محیط‌زیست برای احیای ببر سیبری و به تازگی شیر ایرانی، این سوال از سوی كارشناسان حوزه محیط‌زیست و افكارعمومی از سازمان حفاظت محیط‌زیست پرسیده می‌شود كه چرا این سازمان به جای احیای گونه‌هایی كه بین نیم تا یك قرن است انقراض شده‌اند، عزم خود را برای جلوگیری از انقراض سایر گونه‌های در معرض خطر قرار نمی‌دهد. البته این انتقاد در زمانی گفته می‌شود كه براساس داده‌های سازمان متبوع محمدی‌زاده، تعداد یوزپلنگ‌ها بین 100 تا 120قلاده است. هرچند همان زمان هم صدور مجوز برای ساخت جاده‌های روستایی از جمله صدور مجوز برای یك جاده روستایی ازدل بافق كه یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ است اعتراض بسیاری را برانگیخت.

البته سازمان پیش از آن هم اجازه فعالیت نفتی را در پارك ملی كویر داده بود و آه از نهاد همگان برآورده بود. اما نگاه دلسوزان ماجرا به حفاظت از گونه‌های دیگر بود. تا زمانی كه «هومن جوكار» مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و همكاران پرده از واقعیت ماجرای یوزپلنگ‌ها برداشتند نتیجه سرشماری جوكار و همكاران می‌گوید 50 یوزپلنگ در ایران زندگی می‌كند. محمدی‌ها هم امروز می‌گوید: «بیش از 50 یوزپلنگ در ایران زندگی می‌كند.» یكی از 50یوزپلنگ كه جوكار نشانه‌گذاری كرده یكی به تازگی توسط سگ‌های گله در سمنان از پا درآمد.

یوزپلنگ پیری كه تكه تكه شد

این یوزپلنگ تلف شده به یکی از روستاهای ما بین «طرود» و «شاهرود» در 20 کیلومتری مرز شمالی مجموعه حفاظتی «توران» نزدیک شده بود که هدف حمله سگ های گله قرار گرفت و كشته شد. گفته می‌شود که این یوزپلنگ ماده، سن بالایی داشته و آثار دندان سگ‌های گله روی گردن آن به وضوح مشخص است.در حال حاضر لاشه این یوزپلنگ به شهر سمنان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان انتقال یافته است. تلف شدن این یوزپلنگ توسط سگ‌های اهلی و خارج از مناطق تحت کنترل محیط‌بانان در حالی است که طبق قانون شکار و صید، جریمه شکار و کشتن هر یوزپلنگ 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هنوز مشخص نیست که آیا صاحبان سگ‌های گله‌ای که باعث تلف شدن این یوزپلنگ شده‌اند، محکوم به پرداخت جریمه‌ای 20 میلیون تومانی خواهند شد یا خیر.

یوزپلنگ ایرانی هم سرنوشت شیر ایرانی و ببرمازندران را پیدا می کند

به اعتقاد كرمی و بسیاری دیگر از كارشناسان از جمله «اسماعیل كهرم»، تخریب زیستگاه‌های ایران یكی از علل اصلی انقراض گونه‌های حیوانی دركشور است. كرمی اعتقاد دارد كه در وضعیت موجود زیستگاه‌های ایران حتی یك جمعیت صدتایی بعید است تكافوی بقا را بكند. پس آمار پنجاه تا یعنی كار برای یوزپلنك ایرانی (آسیایی) تمام است. حال سوال اینجاست كه سازمان محیط‌زیست كه متولی اصلی حفاظت از گونه‌های حیوانی است در چند سال گذشته كه به‌دنبال احیای ببر مازندرانی و شیرایرانی بود، برای یوزپلنگ ایرانی چه‌ كرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha