ستفاده از سوزن های غیر یکبار مصرف برای عملی همچون تاتو که رنگ را وارد پوست می کنند و خونریزی های جزیی به وجود می آورد می تواند عاملی برای تماس پیدا کردن با خون آلوده و در نتیجه ابتلا به HIV باشد.

آیا آرایشگاه ها می توانند سبب انتقال ویروس نقص ایمنی انسان( HIV) شوند؟
سلامت نیوز : پس از گذشت سی سال از تشخیص اولین موارد عفونت ایدز همچنان این بیماری بدون درمان ، قسمت عمده ای از سرمایه گذاری های بخش سلامت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز تحقیقات ایدز ؛ با وجود اقدامات پیشگیری کننده همچنان این ویروس به واسطه ی خون و ترشحات جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و با توجه به گزارش سال 2009 سازمان بین المللی ایدز(UNAIDS) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سالانه 6/2 میلیون نفر(3/2-8/2 میلیون) به ویروس نقص ایمنی انسان( HIV) آلوده می شوند.

یکی از دلایل دشواری مقابله با این ویروس ماهیت آن است که سبب می شود افراد سال ها از آلوده شدن شان گذشته باشد وخود از این موضوع آگاه نباشند. فرد مبتلا به HIV می تواند افراد دیگر را نیز آلوده کند بدون آنکه خود بداند.

یکی از مکان هایی که ممکن است خون فرد آلوده با خون فرد غیر آلوده تماس پیدا نماید ، آرایشگاه است. آرایشگاه زنانه به دلیل استفاده بیشتر از تیغ‌ها، موچین‌ها، قیچی‌های تیز کوچک، ابزار پدیکور و مانیکور و تاتودر مقایسه با پیرایشگاه های مردانه، در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی، می توانند محیط های مستعدتری برای آلوده شدن افراد باشند. مشتری ها و همچنین کارکنان آرابشگاه ها دو گروه از افراد در معرض خطر ابتلا به HIV در چنین محیط هایی هستند.

ارائه خدمات به چندین مشتری با استفاده از ابزاری غیر یکبار مصرف که سبب خراش ، آسیب دیدگی و پارگی پوست می شوند، اولین و مهمترین نکته قابل توجه است که احتمال انتقال HIV را در این اماکن افزایش می دهد. بعلاوه آرایشگران نیز به دلیل امکان تماس پیدا کردن با خون مشتری ها در صورت رعایت نکردن اصول حفاظتی در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند .

تاتو یا خالکوبی یکی از تهاجمی ترین خدماتی است که در آرایشگاه ها انجام می شود. تحقیقات زیادی در مورد میزان انتقالات ویروس نقص سیستم ایمنی از این طریق در ایران انجام نشده است و ما به طور دقیق نمی دانیم که چه تعداد از افراد به واسطه ی انجام تاتو به روش غیر بهداشتی به ویروس آلوده شده اند. اما به صورت منطقی استفاده از سوزن های غیر یکبار مصرف برای عملی همچون تاتو که رنگ را وارد پوست می کنند و خونریزی های جزیی به وجود می آورد می تواند عاملی برای تماس پیدا کردن با خون آلوده و در نتیجه ابتلا به HIV باشد. افرادی که این خدمات را ارائه می دهند نیز می توانند با خون که یکی از عوامل اصلی انتقال این ویروس است تماس پیدا کنند.

با رعایت اصول توصیه شده ای همچون همراه داشتن تیغ ، قیچی، حوله، شانه، سوهان و ... توسط مشتری ها و همچنین استفاده از سوزن های یکبار مصرف، پوشیدن دستکش و شست و شوی دست ها از طرف آرایشگران به راحتی می توان از انتقال این ویروس از فردی به فردی دیگر در محیط آرایشگاه ها جلوگیری نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha