چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 61377

كاهش نرخ رشد جمعیت و پایین آمدن آمار ازدواج مسوولان را این روزها بیش از پیش به فكر تدوین راهكارها و سیاست‌هایی برای ترغیب هر چه بیشتر افراد به ازدواج و بچه‌دار شدن انداخته است.

اعمال محدودیت برای تشویق ازدواج
سلامت نیوز : كاهش نرخ رشد جمعیت و پایین آمدن آمار ازدواج مسوولان را این روزها بیش از پیش به فكر تدوین راهكارها و سیاست‌هایی برای ترغیب هر چه بیشتر افراد به ازدواج و بچه‌دار شدن انداخته است. بر اساس پیش‌بینی كارشناسان جمعیتی، رشد جمعیتی ایران در آینده‌یی نزدیك و تا پیش از سال 1420 منفی خواهد شد. اما نگرانی كارشناسان جمعیتی و هشدار نسبت به روند كاهنده نمودارهای جمعیتی منجر به تدوین سیاست‌های دستپاچه‌یی از سوی دستگاه‌های مختلف دولتی، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... شده است كه به نظر می‌رسد چندان از بعد كارشناسی برخوردار نیست. سیاست‌ها و راهكارهایی كه از مشوق‌های اقتصادی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نظر گرفتن انواع امتیازات تحصیلی و شغلی برای متاهلان و بچه‌دار شدن گرفته تا توقف عمل رایگان وازكتومی و توبكتومی برای كنترل جمعیت را شامل می‌شود. اما در این میان، تدوین مصوبه‌هایی همچون شرط تاهل برای استخدام در آموزش و پرورش و به عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها، در كنار اعمال محدودیت‌ برای خروج دختران مجرد از كشور، رنگ و بوی دیگری به سیاست‌های افزایش جمعیت داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ بر اساس مصوبه كمیسیون اجتماعی مجلس در كارگروه تنظیم جمعیت و حمایت از خانواده، تاهل پیش شرط استخدام در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌شود؛ پیش شرطی كه انتقاد بسیاری از كارشناسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه را در پی داشت. به اعتقاد احمد شیرزاد كارشناس آموزش عالی و هیات علمی دانشگاه این انتظار كه ما بگوییم هیات علمی دانشگاه به كار عقب‌ماندگی جامعه از تولید مثل بپردازد و برای ادامه كار او محدودیتی ایجاد كنیم، بسیار قابل تامل و تاسف‌انگیز است. بر اساس مصوبه دیگری در راستای افزایش جمعیت و ترغیب به ازدواج از سوی دست‌اندركاران و تصمیم‌گیرندگان، اخذ گذرنامه برای زنان مجرد تا 40 سالگی منوط به اجازه از ولی قهری می‌شود؛ مصوبه‌یی كه صدور گذرنامه برای دختران را تنها محدود به شرط سنی نمی‌كند، بلكه بر اساس پیشنهاد فراكسیون زنان مجلس هدف سفر دختران نیز باید مشخص باشد تا در صورت صلاحدید گذرنامه برای آنان صادر شود؛ مصوبه‌یی كه به اعتقاد اشرف بروجردی، استاد دانشگاه و معاون وزیر كشور در دولت اصلاحات، با تصویب آن شاهد عقبگردی در جامعه زنان خواهیم بود. با این اوصاف این روزها در سایه غفلت از علت‌ها و شرایط واقعی كاهش آمار ازدواج و جمعیت باید باز هم منتظر راهكارهای كارشناسی نشده و محدودیت‌های بیشتر برای مجردان در راستای سیاست افزایش جمعیت باشیم.

نایب رییس فراكسیون زنان مجلس: باید بپذیریم كه یكسری تفاوت?هایی بین زن و مرد وجود دارد محدودیت‌های شرعی كه برای زنان هست گاها برای مردان وجود ندارد.مصوبه صدور گذرنامه به فراكسیون زنان هم رسید؛ مصوبه‌یی كه اخذ گذرنامه زنان مجرد تا 40 سال را منوط به اجازه ولی قهری كرده است و با گذر از فراكسیون زنان تبصره‌یی به آن افزوده شده كه شرایط را برای صدور گذرنامه زنان سخت‌تر هم می‌كند. این فراكسیون به هیات رییسه مجلس نسبت به اصلاح طرح ضرورت موافقت ولی قهری یا حاكم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران زیر40 سال پیشنهاداتی داده و قرار است این پیشنهادات یا در كمیسیون امنیت ملی مجلس یا در صحن علنی مطرح شود. لاله افتخاری، یكی از نمایندگان زن مجلس درباره این تبصره جدید به ایسنا گفته است: «بر اساس پیشنهاد فراكسیون زنان مجلس، نباید این مصوبه تنها با توجه به سن دختران اعمال شود؛ بلكه دخترانی كه با هدف نامشخصی قرار است به خارج از كشور سفر كنند، باید مشمول این مصوبه شوند.»

وی كه سخنگوی فراكسیون زنان مجلس هم هست خروج برخی از زنان مجرد را از كشور به صلاح ندانست و اعلام كرد: «در چند سال اخیر محدودیت خروج دختران از كشور برداشته شده است؛ اما برخی افراد از این وضعیت سوءاستفاده كردند، همین امر برای نظام مشكلاتی را به وجود آورد و وجهه دختران را خدشه‌دار كرده است، بنابراین تصمیم گرفته شد شرایط به‌گونه‌یی فراهم شود تا دخترانی كه قصد سوءاستفاده ندارند بتوانند بر اساس شرایط و ضوابطی از كشور خارج شوند.»مصوبه كمیسیون امنیت ملی به خودی خود اعتراض وكلا و جامعه‌شناسان را برانگیخته است. به اعتقاد آنها، تصمیم‌گیری برای زنان تا 40 سالگی صرفا به خاطر مجرد بودن‌شان توسط ولی قهری، دور از عدالت و آنچه در قانون به برابری زن و مرد اشاره‌شده است. اما اینكه هدف زنان از سفر در كجا معلوم می‌شود و چه سازمانی صلاحیت تشخیص اهداف و درست و نادرست خروج این گروه از زنان از كشور را دارد، معلوم نیست.

نایب رییس فراكسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» از تبصره جدید این فراكسیون می‌گوید: «این مصوبه مشكلی از نگاه زنان مجلس ندارد، ما تنها درصدد اضافه كردن تبصره‌یی هستیم كه در این مصوبه لازم است. اینكه زنان و دختران ما با چه هدفی از كشور خارج می‌شوند تقریبا مشخص است. برخی از دختران پذیرش تحصیلی دارند، برخی برای كنفرانس‌های علمی می‌روند، برخی زنان تاجر و بازرگان هستند و برای معاملات تجاری از كشور خارج می‌شوند، برخی از دختران هم برای دیدن خانواده‌هایشان می‌روند در این موارد هم دعوتنامه‌یی وجود دارد و مداركی مشخص. اما برخی سفرها درهیچ كدام از این موارد نمی‌گنجد و این گروه بخش كوچكی از زنان را تشكیل می‌دهند.»شهلا میرگلوی بیات در ادامه با اشاره به مشكلاتی كه در گذشته از سوی این گروه برای كشورهای دیگر پیش آمده و موجبات اعتراض آنها را پیش آورده گفت: «برخی از این زنان كه هدفی نامشخص برای خروج از كشور داشتند، مشكلاتی را برای جامعه ایرانی به وجود آوردند كه موجب اعتراض از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه كشورهای دیگر شد. این موارد مشخص است و نیاز به بررسی دارد، حتی سفرهای توریستی و گردشگری زنان در این محدوده سنی هم جزو سفرهای با هدف نامشخص است و در زمره سفرهای هدف‌دار نمی‌گنجد.

فكر می‌كنم پدر و مادر این حق را داشته باشند كه بدانند فرزندشان كجا می‌رود و برای چه می‌رود. این مصوبه مشكل خاصی برای هیچ قشری ایجاد نمی‌كند.»میرگلوی بیات همچنین درباره تغییر محدوده سنی زنان مجرد در این فراكسیون گفت: «احتمال اینكه محدوده سنی زنان مجرد از 40 سال كمتر بشود زیاد است. در فراكسیون پیشنهادی درباره كم كردن این محدوده سنی مطرح شده كه در درست بررسی است كه هنوز به نتیجه مشترك نرسیده‌ایم.»نایب‌رییس فراكسیون زنان در پاسخ به اینكه آیا این محدودیت درباره مردانی با اهداف نامشخص سفر هم وجود دارد، اظهار داشت: «باید بپذیریم كه یكسری اختلافات دینی بین زن و مرد وجود دارد، محدودیت‌های شرعی كه برای زنان هست برای مردان وجود ندارد. آقایان می‌توانند با جاری كردن صیغه محدودیت‌هایشان را برطرف كنند ولی زنان نمی‌توانند. درست است كه آقایان باید خیلی مسائل را رعایت كنند اما محدودیت زنان را ندارند. این محدودیت‌ها نه در كشور ما كه در كشورهای دیگر هم وجود دارد. قوانینی شرعی و عرفی بر ما حاكم است كه ما به عنوان زن مسلمان ملزم به رعایت آنها هستیم.»وی همچنین در پاسخ به اینكه این محدودیت برای زنان مجرد گذاشته شده و قطعا محدودیت شرعی‌ای كه زنان متاهل در این زمینه دارند برایشان نیست، گفت: «من به عنوان یك پزشك معتقدم فیزیولوژی بدن زن و مرد فرق می‌كند، این تفاوت‌ها باعث می‌شود كه برای زنان محدودیت بیشتری قائل شویم و این به نفع زنان است.

ما همه‌جا گفته‌ایم كه به حقوق زنان باید بیشتر از حقوق مردان احترام گذاشت، زنان نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند تا مردان. اینكه مردان در كشورهای دیگر چه می‌كنند و برخی سفرها به برخی كشورها چه عوارضی به دنبال دارد به خودشان مربوط است. اما درباره زنان كشور اسلامی این قضیه تفاوت دارد.»زنان فراكسیونی هم می‌دانند این مصوبه طرفداران زیادی ندارد، شاید مردان و زنانی كه به قول كولایی هنوز در دوران پدرسالاری به سر می‌برند در انتظار تصویب این مصوبه باشند، اینها همان خانواده‌هایی هستند كه نایب‌رییس فراكسیون زنان از اصرار آنها به تصویب مصوبه حرف می‌زند. نمایندگان زن مجلس اما، شاید با در نظر گرفتن فشارهای اجتماعی كنونی وارده بر زنان فكری بیندیشند و نگذارند اوضاع قوانین به ظاهر حمایتی زنان بدتر از اینكه هست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha