نرخ رشد بیماران کلیوی کشور در ۱۰ سال اخیر ۱۵ درصد افزایش داشته است. با ادامه این روند تا ۱۰ سال آینده تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران سه برابر خواهد شد. این در حالی است که اکنون در بیمارستان‌ها با کمبود تخت برای درمان بیماران دیالیزی روبه رو هستیم که اگر این مشکل حل مرتفع نشود در سال‌های آینده با مشکلات جدی‌تری در قبال این بیماران مواجه خواهیم بود.

بیماران دیالیزی با کمبود تخت رو به رو هستند
سلامت نیوز : دکتر آزیتا ظفر محتشمی فوق تخصص کلیه و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت و گو با سینا نیوز در این استان گفت: «بیماری کلیوی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور به شمار می‌رود که تا مراحل انتهایی می‌تواند بدون علامت باشد؛ به طوری که اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود، فرد نیازمند دیالیز خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از افراد جامعه که مبتلا به این بیماری هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند.»

تا ۱۰ سال آینده تعداد بیماران کلیوی در کشور سه برابر خواهد شد
دکتر ظفر محتشمی شیوع بیماری کلیوی را در کشور رو به افزایش دانست و ادامه داد: «شیوع این بیماری در کل جهان رو به افزایش است که کشور ما نیز از آن جدا نیست. نرخ رشد بیماران کلیوی در ۱۰ سال اخیر ۱۵ درصد افزایش داشته است که با ادامه این روند تا ۱۰ سال آینده تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران سه برابر خواهد شد. این در حالی است که اکنون در بیمارستان‌ها با کمبود تخت برای بیماران دیالیزی روبه رو هستیم که اگر این مشکل حل نشود در سال‌های آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم بود.»

رشد ۱۲ درصدی بیماران دیالیزی
این استادیار دانشگاه، رشد سالیانه بیماران دیالیزی را در کشور ۱۲درصد اعلام کرد و گفت: «در صورت از کار افتادن کامل کلیه‌ها ادامه حیات وابسته به انجام دیالیز و یا پیوند کلیه است. به طوری که رشد سالیانه بیماران دیالیزی نزدیک ۱۲ درصد است.»

مصرف بی‌رویه مسکن‌ها باعث ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود
محتشمی از مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی به قند خون، فشار خون بالا، دفع پروتئین، مصرف بی‌رویه مسکن‌ها، سبک غلط زندگی و استفاده از فست فودها دانست.

اهداء عضو از بیماران دچار مرگ مغزی نیازمند فرهنگ سازی جدی است
این فوق تخصص کلیه، پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی را نیازمند فرهنگ سازی جدی دانست و ادامه داد: «یک راه جایگزین برای کاهش مشکلات بیماران دیالیزی پیوند کلیه از دهنده زنده است که اگر در این خصوص فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد، با اهدای عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده است شاهد احیای زندگی دیگر خواهیم شد.»

دکتر ظفر محتشمی در پایان پیشگیری را موثر‌تر، کم هزینه‌تر و آسان‌تر از درمان دانست و گفت: «برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی باید به چند نکته شامل اطلاع از قند و کنترل آن، کنترل فشار خون، توجه به سابقه فامیلی، توجه به سنگ ساز بودن کلیه و در ‌‌نهایت مراجعه به موقع حائز اهمیت است، تا در آینده شاهد مشکلات کمتری در خصوص این بیماری در کشور باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha