سلامت نیوز : سید امیر محسن ضیایی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: ظرفیت خالی در رشته‌های تخصصی نداریم و به ازای هر صندلی صدها داوطلب وجود دارد و اینکه ظرفیتهای خالی در دوره تخصصی باشد بی معنی است.ظرفیت پذیرش دستیاری در هر سال 2300 تا 2500 نفر است و به دلیل ایجاد بخش های جدید در دانشگاهها، ظرفیت‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این طور نیست که با ایجاد کلاسهای جدید بتوان به راحتی ظرفیت را 50 درصد افزایش داد چرا که باید امکانات بیمارستانی به اندازه کافی موجود باشد تا فردی که آماده ارائه خدمات دستیاری می‌شود برای جامعه مفید باشد.

ضیایی با اشاره به کمبود متخصص در برخی رشته‌ها گفت: به دنبال رفع این کمبودها هستیم و از طرفی کیفیت ارائه خدمات آموزشی نیز اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را فدای دیگری کرد.بنابراین در 3 سال گذشته ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی با یک روند آرام افزایش یافته است.

رئیس شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت تصریح کرد: در طی سال  بر اساس بخشهای جدید بیمارستانی که ایجاد می‌شود،ظرفیت پذیرش نیز ایجاد می‌شود و ممکن است در برخی رشته‌ها کمتر نیاز باشد.با این وجود در رشته های رادیولوژی، ارتوپدی، جراحی اعصاب و رشته های پایه مانند جراحی،داخلی و اطفال از دانشگاهها خواسته‌ایم افزایش ظرفیت داشته باشند.

وی از افزایش ظرفیت پزشکی تخصصی در سال جاری خبر داد اعلام کرد: از سال گذشته 2 رشته دستیاری پزشک خانواده و طب سالمندی به عنوان رشته های جدید پزشکی راه اندازی شده است.

ضیایی ادامه داد: رشته طب سالمندی تخصصی به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شده و از سال آینده چنانچه تربیت نیرو و آموزشها مناسب باشد در دانشگاههای علوم پرشکی دیگر ایجاد می‌شود.

رئیس شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت گفت: رشته جدید پزشک خانواده در مقطع دستیاری مقوله‌ای متفاوت است و از آزمون برای پذیرش متمرکز دستیار استفاده نمی‌شود بلکه طرحی است که وزارت بهداشت اجرا می ‌کند تا به سرعت پذیرش پزشک خانواده را تا سقف 6 هزار دستیار در سال افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر در این رشته 2 هزار دستیار پذیرش می‌شود و روش پذیرش به این شکل است که افرادی که MPH پزشک خانواده دارند یا 4 سال در حوزه پزشک خانواده فعالیت کرده‌اند می‌توانند بدون آزمون و با انجام مصاحبه وارد این دوره تخصصی بشوند.

ضیایی گفت: این افراد ضمن ارائه خدمات، آموزش می‌بینند و با شیوه تمام وقت بودن دوره آموزش دستیاری در بیمارستانها متفاوت است.با این روش،افرادی که در طرح پزشک خانواده کار می‌کنند به تدریج به متخصص پزشک خانواده تبدیل می‌شوند.

رئیس شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت گفت: طبق طراحی انجام شده، رشته دستیاری تخصصی پزشک خانواده برای سال 92 دانشجو می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha