سلامت نیوز : علی یگانه در گفت‌وگو با فارس،افزود: آرتروز بیماری‌ای است که غضروف‌ها را فرسوده می‌کند و همانند دوران سالخوردگی که به صورت طبیعی بافت بدن، دندان‌ها و استخوان‌ها فرسوده می‌شوند باعث پوسیدگی ربات‌ها و غضروف‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد اما می‌توانیم با رعایت نکاتی آن را به عقب انداخته، درد و رنج بیمار را کم کنیم تا کیفیت زندگی‌ ارتقاء یابد.یگانه گفت: در درمان آرتروز باید پیشگیری را در دو سطح اولیه برای مبتلا نشدن و در سطح ثانویه برای جلوگیری از پیشرفت آن انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هر چه وزن بدن کمتر باشد فشار بر روی مفاصل بدن کمتر می‌شود بنابراین قدم اول برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز کاهش وزن است.

یگانه با اشاره به اینکه آرتروز زانو شایع‌ترین نوع این بیماری است ادامه داد: راه رفتن بر روی زمین شیب‌دار بار زیادی را به بدن وارد می‌کند بنابراین افرادی که به آرتروز مبتلا هستند و به کوهنوردی می‌روند باید سطح شیب‌دار را انتخاب نکنند و در معابری که شیب تند ندارد رفت و آمد کنند.

این متخصص و جراح ارتوپد بر تغییر سبک زندگی ایرانیان و رعایت مسائل بهداشتی تأکید کرد و گفت: باید روش‌های مفیدتری جایگزین روش‌های سنتی شود و تا جایی که امکان دارد افراد با بالا رفتن سن وزن خود را کنترل کنند و از پله استفاده نکنند چرا که غضروف‌های بین مفاصل می‌توانند بار مشخصی را تحمل کنند.یگانه به افراد مبتلا توصیه کرد که به هنگام نماز خواندن حتماً از صندلی استفاده کنند و سعی کنند در طول روز به صورت چهارزانو و دو زانو ننشینند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش مؤثر تغذیه در ایجاد آرتروز برای افزایش وزن افزود: هنوز دارویی برای درمان این بیماری کشف نشده و کپسول‌های غضروف‌ساز موجود فقط درمان‌های کمکی هستند بنابراین تبلیغات ماهواره‌ای برای  کاهش درد آرتروز و مفاصل کاملاً بی‌تأثیر است و در درمان و پیشگیری آرتروز نقشی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha