چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 61414

سلامت نیوز :به گفته یک فوق تخصص گوارش و کبد، کم‌خونی‌های بی‌مورد یکی از علائم سرطان روده هستند که نباید از آنها غافل بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در «دوازدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد» با بیان اینکه مردهایی که کم‌ خونی بی‌دلیل می‌گیرند، بیش از دیگران مشکوک به سرطان روده هستند، افزود: در برخی مواقع این افراد با توصیه بستگان شروع به خوردن قرص آهن می‌کنند که باعث تشخیص دیرهنگام بیماری آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که در بستگان نزدیک خود سابقه ابتلا به سرطان روده دارند، حداقل سالی یک بار آزمایش مدفوع بدهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان روده در کشور به شدت رو به افزایش است، افزود: در حال حاضر چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در ایران، سرطان روده است که نشان می‌دهد نقش تغذیه در این بیماری اهمیت زیادی داشته و افزایش مصرف چربی‌های حیوانی و کاهش مصرف فیبر غذایی در افزایش این بیماری بسیار موثر بوده است.

به گفته ابراهیمی دریانی، بین روده و کبد ارتباط تنگاتنگی وجود داشته و به عقیده برخی پزشکان، مهم‌ترین مشکلی که در ایجاد کبد چرب دخالت دارد، تغییر نوع میکروب‌های روده است که بر اثر آن سد دفاعی دیواره روده از بین رفته و بسیاری از مواد التهابی وارد بدن شده و روی کبد اثر می‌گذارند.

وی ادامه داد: میکروب‌هایی که در بدن فرد چاق وجود دارد با فرد لاغر متفاوت بوده که نسبت به نوع تغذیه نیز تغییر خواهد کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه با اشاره به بیماری کبد چرب به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عصر حاضر، اظهار کرد: کبد چرب سه مرحله داشته که در مرحله اول دور کبد چربی جمع شده و با افزوده شدن التهاب به مرحله دوم وارد می‌شود و سپس با سیروزی شدن کبد، وارد مرحله سوم می‌شود.

وی ادامه داد: 20 درصد کسانی که به مرحله دوم می‌رسند، به مرحله سوم نیز خواهند رسید، اما اگر این بیماری در مرحله اول تشخیص داده شود، با لاغر شدن بیمار‌ از پیشرفت آن جلوگیری خواهد شد.

ابراهیمی دریانی ادامه داد: در صورت ایجاد کبد چرب هیچ داروی مشخصی برای بیمار وجود نداشته و تنها راه درمان آن ورزش و کاهش وزن است.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: در بررسی‌هایی که در خارج از کشور صورت گرفته، نشان داده شده است که کسانی که دچار کبد چرب هستند به دلیل بسته شدن عروق کرونر قلب زودتر از دیگران دچار سکته قلبی می‌شوند.

به گفته وی، علاوه بر کبد چرب بیماری‌هایی همچون دیابت، سنگ کیسه صفرا، تورم لوزالمعده و کاهش ایمنی بدن نیز بر اثر چاقی به وجود می‌آید و حتی بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، آرتروز و نقرس در این افراد بیشتر است.

ابراهیمی دریانی در پایان اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ غلطی در کشور جا افتاده است که بچه‌ها باید تپل باشند. در صورتی که این مسئله باعث چاقی بیش از حد آنها و ایجاد کبد چرب در بدنشان خواهد شد و عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha