سلامت نیوز : یک دکترای داروساز با بیان اینکه بعضی از انواع داروهای ضددرد به شکل افشانه یا چسب‌هایی است که روی پوست می‌چسبد، گفت: به علت آن که ترکیبات موجود در این داروها از راه پوست جذب می‌شود، بهتر است روی مفصل‌هایی مانند مفصل‌های موجود در دست و زانو نزدیک سطح پوست مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر هوشنگ سلطان زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه بیماران مبتلا به التهاب مفاصل، دردهای شدیدی را تجربه می‌کنند، گفت: این بیماران به علت انجام کار بیشتر حتی با استفاده از داروهای معمولی دچار درد هستند ولی در برابر مصرف بیشتر دارو مقاومت می‌کنند.

وی با اشاره به اثربخشی بالای کرم‌های ضد درد، در خصوص نحوه‌ی تأثیرگذاری داروهای موضعی گفت: داروهای موضعی یا topical درد از راه پوست جذب می‌شوند، رایج‌ترین انواع این داروها، کرم‌ها یا ژل‌هایی است که روی پوست مفاصل دردناک مالیده می‌شوند.

این دکترای داروساز همچنین افزود: بعضی انواع این داروها به شکل افشانه یا چسب‌هایی است که روی پوست می‌چسبد، به علت آن که ترکیبات موجود در این داروها از راه پوست جذب می‌شود، بهتر است روی مفصل‌هایی مانند مفصل‌های موجود در دست و زانو که نزدیک سطح پوست هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر سلطان زاده یادآور شد: اجزای مؤثر به کار رفته در داروهای موضعی بدون نسخه شامل کاپسائی سین، سالیسیلات‌ها و منتول هستند.

وی گفت: در داروی کاپسائی سین Capsaicin، کاپسائین موجود بااحساس سوزش همراه است، این سوزش، فلفل چیلی را به یاد می‌آورد، استفاده از کرم کاپسایی‌سین موجب تخریب ماده‌ای شیمیایی در یاخته‌های عصبی می‌شود که برای فرستادن پیام‌ درد به مغز اهمیت دارد.

وی همچنین افزود: سالیسیلات‌ها حاوی ماده‌ تسکین دهنده‌ دردی هستند که در آسپیرین یافت می‌شود و منتول با ایجاد حس گرما یا سرما به طور موقت موجب می‌شود درد التهاب مفصل حس نشود.

دکتر سلطان زاده خاطرنشان کرد: سالیسیلات‌ها در دردهای عضلانی مؤثرتر هستند، فرآورده‌های حاوی کاپسائی‌ سین غالباً در موارد دردی به کار می‌رود که با آزردگی عصب همراه است، مانند دردهای عصبی بعد از هرپس(تبخال).

وی با اشاره به اینکه کاربرد کرم‌های کاپسایی سین سبب ایجاد احساس سوختگی یا گزش پوست می‌شود، گفت: معمولاً با چند هفته مصرف روزانه، این ناراحتی کاهش می‌یابد، پس از هر بار مالیدن این کرم به موضع، دستها را باید کاملاً شسته و از دست زدن به چشم و غشاهای مخاطی به شدت پرهیز شود. بهتر است از دستکش برای مالیدن دارو استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد نسبت به آسپیرین، آلرژی داشته باشد یا از داروهای رقیق‌ کننده‌ی خون استفاده شود، پیش از مصرف داروهای موضعی حاوی سالیسیلات باید با پزشک مشاوره کند.

وی همچنین تصریح کرد: روی پوست بریده یا آسیب دیده نباید از داروهای ضد درد استفاده شود، استفاده از این داروها با بانداژ کردن عضو یا استفاده از حوله‌ی داغ مناسب نیست.

دکتر سلطان زاده با تاکید بر اینکه قرص‌های حاوی داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب(NSAID) از روش‌های درمانی رایج استئوآرتریت است، گفت: این داروها سبب تحریک معده می‌شوند، در استفاده کنندگان، کرم‌ یا ژل‌های NSAID احتمال تحریک معده کمتر است، نتایج بعضی بررسی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از ژل‌ها و کرم‌های NSAID غیرآسپیرینی نیز شبیه قرص‌های خوراکی این داروها مؤثر است.

وی یادآور شد: سازمان غذا و دارو استفاده از ژل‌ حاوی دیکلوفناک (Voltaren) را که ازNSAID ها است در درمان استئوآرتریت دست، مچ، آرنج، پا، قوزک یا زانو تأیید کرده است، در آمریکا چسب حاوی دیکلوفناک نیز وجود دارد.

دکتر سلطان زاده در پایان گفت: در بعضی موارد ممکن است پزشک برای درد مفصل چسب لیدوکائین تجویز کند، این چسب‌ها برای درمان عوارض دردناک زونا مورد تأیید قرار گرفته‌اند ولی می‌توان از آنها در سایر انواع درد به صورت خارج از برچسب استفاده کرد، این چسب‌ها را هر بار 12 ساعت روی پوست مفصل دردناک قرار می‌دهند زیرا لیدوکائین موجب کرختی محل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha