سلامت نیوز : فرض کنید ساعت 3 بعد از نیمه شب به بیمارستان مراجعه کرده و نیازی فوری به تصویربرداری پزشکی پیدا کنید. اگر مسئول رادیولوژی به شما بگوید که فیلم رادیولوژی تمام شده است و موجود نیست، چه حالی به شما دست می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این وضعیتی است که برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور طی چند وقت اخیر به آن دچار شده‌اند و به گفته کارشناسان نیز دلیل اصلی آن مربوط به محدودیتهای ارزی به وجود آمده است.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در هفت ماهه امسال 566 تن فیلم‌های مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی یا همان فیلم‌های رادیولوژی به ارزش 10.9 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 12.3 و 15 درصد کاهش یافته است.

بد نیست بدانیم که بیشترین حجم واردات فیلم‌های مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی طی این مدت از اروپا انجام شد. در میان کشورهای اروپایی بلژیک با چهار میلیون دلار و آلمان با دو میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. در سال جاری تاکنون 116 هزار دلار فیلم رادیولوژی نیز از آمریکا وارد ایران شده است.

هاشم تبریزی دانا، یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات مربوط به کمبود فیلم‌های رادیولوژی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خبرنگار ایسنا گفت: محدودیت‌های ارزی ایجاد شده در چند ماه گذشته یکی از دلایل اصلی اختلال در واردات فیلم رادیولوژی به کشور بوده است.

وی افزود: فیلم رادیولوژی و دستگاه‌های مربوط به آن جزو اولویت‌های اول و دوم که ارز مرجع برای واردات می‌گیرند، نیستند و به طور طبیعی برای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد که جنس خود را با ارز آزاد وارد کند و آن‌را در بازار داخلی براساس قیمت‌گذاری وزارت بهداشت بفروشد.

اوایل سال جاری نیز دبیر انجمن رادیولوژی ایران عنوان کرده بود که با وجود دیجیتالی شدن مراکز تصویربرداری، هنوز مصرف فیلم رادیولوژی در ایران بالا بوده به طوری که میزان مصرف آن برابر با مصرف کل اروپاست.

در همین حال سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت‌وگو با ایسنا خبر داده که با توجه به تعاملات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به ویژه معاونت دارویی، اقدامات لازم جهت تقویت منابع ارزی واردات اقلام داروئی، همچنین تسریع فرآیند واردات آن به کشور انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha