سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش در ارتباط با نوع بیماری، نحوه درمان و عوارض آن در حین بستری ضروری است، گفت: پزشکان ارتباط مناسبی با بیمار برقرار نمی‌کنند. متاسفانه 80 تا 90 درصد شکایت از پزشکان، علت عدم برقراری ارتباط مناسب با بیمار است و به علت ارائه خدمات بی‌کیفیت در بیمارستان‌ها نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی در نخستین کنگره ملی «آموزش بیمار» که در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه آموزش به بیمار یکی از وظایف مهم کارکنان حرفه‌ بهداشتی و درمانی و ارائه مراقبت اثربخش و شرط کیفیت مناسب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است، گفت: همه بیماران حق دارند در مورد حفظ سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سلامت خود، آموزش ببینند.

وی ادامه داد: آموزش به بیمار فواید و نتایج مثبت زیادی در بر دارد. کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت خدمات از این جمله است.

رییس نخستین کنگره ملی آموزش بیمار ضمن تاکید بر اینکه آموزش به بیمار یکی از جنبه‌های مهم ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیماران و افراد جامعه است، اظهار کرد: ضرورت دارد برنامه‌های آموزش به بیمار به عنوان بخشی از برنامه‌های روزمره کارکنان بیمارستانی سازماندهی و اجرا شود.

امامی رضوی با بیان اینکه نظام حاکمیت خدمات بالینی در وزارت بهداشت به عنوان چارچوبی برای ارتقای سلامت و کیفیت در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: یکی از اجزای این چارچوب، آموزش به بیمار است.

وی در تعریف نظام حاکمیت خدمات بالینی، گفت: نظام حاکمیت خدمات بالینی چارچوبی است که سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات در قبال بهبود دائمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می‌شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می‌پردازند.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: نظام حاکمیت خدمات بالینی در کنار برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها همانند دو بال هستند که در نهایت منجر به ارتقای کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی می‌شوند.

امامی رضوی ضمن تاکید بر اینکه "آموزش و تعلیم" یکی از ستون‌های اصلی نظام حاکمیت خدمات بالینی است، اظهار کرد: بخشی از این آموزش و تعلیم به آموزش به بیماران تخصیص یافته است. البته در این میان بر توانمندسازی آموزش‌دهندگان نیز توجه شده است و بناست در برنامه‌های آموزشی گروه‌های مختلف قرار بگیرد.

رییس نخستین کنگره ملی آموزش بیمار در ادامه با بیان اینکه قرار دادن استاندارد مشارکت با بیمار و جامعه به عنوان استانداردهای الزامی بیمارستان‌های دوستدار ایمنی بیمار از جمله دیگر فعالیت‌های معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای استقرار نظام حاکمیت خدمات بالینی است، گفت: در حال حاضر 100 بیمارستان داوطلب اخذ لوح بیمارستان‌های دوستدار ایمنی بیمار از مجامع بین‌المللی هستند.

وی اضافه کرد: اگر بیمارستانی آموزش به بیمار را انجام دهد، امتیاز مناسبی در ارزشیابی‌های مربوط به برنامه اعتباربخشی دریافت می‌کند.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، ارائه اطلاعات دقیق درباره وضعیت سلامت، کاهش اضطراب و افزایش رضایت، کاهش میزان پذیرش مجدد پس از ترخیص، کاهش هزینه‌های بستری و مدت اقامت در بیمارستان، افزایش استقلال و کاهش وابستگی غیرمنطقی و افزایش توانایی جهت تصمیم‌گیری و تسهیل کسب رضایت‌نامه رسمی از جمله اهداف آموزش به بیمار در چارچوب نظام حاکمیت خدمات بالینی است.

امامی رضوی همچنین با بیان اینکه تعیین ضوابط و الزامات قانونی به منظور تسهیل روند آموزش به بیمار، استفاده از محتوای آموزش استاندارد و اختصاص زمان مناسب برای امر آموزش به بیمار از جمله الزامات استقرار آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها هستند، اظهار کرد: متوسط زمان ترخیص در بیمارستان‌های ما طولانی است و از این زمان استفاده درستی نمی‌شود. معتقد هستیم باید بازه زمانی ترخیص کوتاه شود و در عین حال از این بازه زمانی کوتاه نیز استفاده درستی صورت پذیرفته و آموزش‌های لازم به بیمار ارائه شود.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه به تبیین مراحل آموزش به بیمار در چارچوب نظام حاکمیت خدمات بالینی پرداخت و گفت: آموزش‌های بدو ورود بر اساس استانداردهای حاکمیت بالینی، آموزش به بیمار در حین بستری، آموزش حین ترخیص و آموزش‌های پس از ترخیص مراحل آموزشی در چارچوب این نظام هستند.

به گفته رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بایستی بیمارانی که ترخیص می‌شوند و برای درمان‌های تکمیلی باز هم به ما مراجعه می‌کنند، آموزش‌های مناسب را در این خصوص دریافت کنند.

امامی رضوی با تاکید بر اینکه آموزش در ارتباط با نوع بیماری، نحوه درمان و عوارض آن در حین بستری ضروری است، گفت: پزشکان ارتباط مناسبی با بیمار برقرار نمی‌کنند. متاسفانه 80 تا 90 درصد شکایت از پزشکان، علت عدم برقراری ارتباط مناسب با بیمار است و به علت ارائه خدمات بی‌کیفیت در بیمارستان‌ها نیست.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: مدیریت درد نیز یکی از مصادیق آموزش‌های بدو ورود بر اساس استانداردهای حاکمیت بالینی به بیمار است که به آن توجه زیادی نمی‌شود.

به گفته رییس نخستین کنگره ملی آموزش بیمار، آموزش به بیماران در مورد جزئیات مراقبت از خود و اطمینان یافتن از درک کامل بیمار از موضوعات مطرح شده، اطلاع‌رسانی جهت دستیابی به مراقبت‌های اورژانس در صورت لزوم، اطلاع‌رسانی کلامی جهت مراجعات بعدی در صورت لزوم و دادن آدرس منابع یا مراکز و سایت‌های آموزشی به بیمار نیز از جمله مصادیق آموزش‌های حین ترخیص برای بیماران است.

وی در پایان اضافه کرد: همچنین ارائه مراقبت تلفنی برای گروهی از بیماران نیازمند به مراقبت پس از ترخیص بر اساس صلاحدید و توان بیمارستان و اختصاص بخشی از وب‌سایت بیمارستان جهت آموزش به بیمار و پر کردن خلاء آموزش‌های مورد نیاز از جمله آموزش‌های پس از ترخیص به بیمار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha