سلامت نیوز : رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علاوه بر فوایدی که پروبیوتیک‌ها برای سیستم گوارشی دارند، تاثیر پروبیوتیک‌ها در کاهش عوارض دوران یائسگی، پوکی استخوان، برخی بیماری‌های سیستم ایمنی و شماری از اختلالات روحی و روانی نیز اثبات شده است، گفت: اگر بتوانیم این محصولات را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذاریم، جایگزینی‌شان بسیار اهمیت دارد.

دکتر مجید حاجی‌فرجی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه ماست‌های پروبیوتیک در ردیف فرآورده‌های فراسودمند قرار می‌گیرند، عنوان کرد: فرآوری فرآورده‌های لبنی بویژه ماست با پروبیوتیک‌ها چند سال است که آغاز شده است.

وی ادامه داد: استقبال از این محصولات خوب بوده و مصرف‌شان گسترش یافته است. تنها در خصوص لبنیات، بحث«قیمت‌گذاری» مطرح است که دغدغه مردم و بخش صنعت است و بایستی اصلاح شود. بدنه تولیدکنندگان شیرولبنیات و سیاست‌گذاران تغذیه‌ای در حال آماده‌سازی بسترهای لازم هستند تا یک محصول فراسودمند با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

رییس انجمن علمی تغذیه ایران درباره فواید تغذیه‌ای فرآورده‌های پروبیوتیک توضیح داد: پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها می‌توانند تاثیر خوبی بر روی مشکلات گوارشی و بیماری‌های گوارشی خاص برجای بگذارند. این باکتری‌های مفید در مجاری گوارشی موجود هستند، البته پروسه افزایش تعداد این باکتری‌ها با ایجاد زمینه تغذیه‌ای مناسب برای آنها که بتوانند خواص خود را نمایان کنند، شروع شده است.

حاجی‌فرجی اضافه کرد: در حال حاضر ماست و دوغ پروبیوتیک تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار دارد. اگر میزان چربی‌ این محصولات کنترل شود و تعداد باکتری‌ها افزایش یابد اتفاق مثبتی است. همچنین اگر تعداد سوش‌های میکروبی هم افزایش پیدا کند، می‌توان گفت این محصولات روز به روز سودمندتر خواهند شد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه علاوه بر فوایدی که این باکتری‌ها برای سیستم گوارشی دارند، تاثیر پروبیوتیک‌ها در کاهش عوارض دوران یائسگی، پوکی استخوان، برخی بیماری‌های سیستم ایمنی و شماری از اختلالات روحی و روانی نیز اثبات شده است، گفت: امید است به سمت گسترش این فرآورده‌ها حرکت کنیم و حتی اگر فرد بیمار نباشد، از آنها به جای غذای معمولی استفاده کند. اگر بتوانیم این محصولات را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذاریم، جایگزینی‌شان بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha