سلامت نیوز :علی کشاورزیان پیش از ظهر امروز در حاشیه دوازدهمین کنگره گوارش و کبد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن در بروز بیماری‌های گوارشی موثر است چرا که بدن در هر 24 ساعت با تغییراتی رو به رو است و تغییر در ساعات خواب و غذا خوردن با تاثیر بر این سیستم به بروز بیماری‌های گوارشی منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: محیط بدن انسان 24 ساعته و 12 فصله است و تغییر زمان و روشنایی در شبانه‌روز و فعالیت‌های مختلف سبب افزایش حرارت بدن و در نتیجه بروز عکس‌العمل‌هایی از جانب سیستم بیولوژیکی فرد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اساس سیستم ساعت بیولوژی بدن خاطرنشان کرد: مغز هدایت تغییرات بدن را بر عهده دارد و بر اساس فاکتورهای ژنتیکی در افراد مختلف امکان تخریب این سیستم وجود دارد.

کشاورزیان تغییر در ساعات خواب را یکی از فاکتورهای آسیب‌زا به این سیستم عنوان کرد و گفت: همواره شاهد بروز آسیب در سیستم زمان بیولوژیکی بدن در افرادی که مجبور به کار در شیفت‌های شب و متغیر هستند و همچنین کسانی که وضعیت خوابشان ثبات ندارد هستیم که در نتیجه فرد به بیماری‌های گوارشی مبتلا می‌شود.

وی به تغییر در زمان خوردن غذا و نقش آن در ابتلا به بیماری‌های گوارشی اشاره کرد و گفت: فعالیتی که سیستم مذکور را تنظیم می‌کند زمان خوردن غذا است که متناسب با هر تغییر کوچکی در ساعت سرو غذا سیستم گوارشی با تغییراتی رو به رو می‌شوند که بهترین زمان برای خوردن غذا هنگام روشنایی روز و قبل از تاریکی هوا است.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به نتایج نتایج یک مطالعه خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که مدارس آنها صبح بسیار زود آغاز به کار می‌کند عملکرد پایین‌تری نسبت به دانش‌آموزانی دارند که کمی دیرتر در سر کلاس حاضر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha