اینروزها چالشهای مربوط به حوزه سلامت وبویژه بخش دارو هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد وحالا وبعد ازمباحثی همچون کمبود و پایان یافتن انبارهای دارو و تعلل در واریز ارز برای خرید دارو بحث تجهیزات و داروهای بی کیفیت دوباره پر رنگ تر شده است بخصوص بعد از اعتراضات درباره توزیع داروهای بیهوشی بی‌کیفیت در بیمارستانها!

جولان تجهیزات فرسوده و داروهای بی کیفیت در بیمارستانها/شوخی با جان مردم!
سلامت نیوز : اینروزها چالشهای مربوط به حوزه سلامت وبویژه بخش دارو هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد وحالا وبعد ازمباحثی همچون کمبود و پایان یافتن انبارهای دارو و تعلل در واریز ارز برای خرید دارو بحث تجهیزات و داروهای بی کیفیت دوباره پر رنگ تر شده است بخصوص بعد از اعتراضات درباره توزیع داروهای بیهوشی بی‌کیفیت در بیمارستانها!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویستا ؛ چندی پیش بود که برخی رسانه ها با دو عنوان"داروهای ارزان چینی بلای جان بیماران" و "تجهیزات پزشکی و جان بیماران!" به هشدارهایی در خصوص ورود تجهیزات و دارو بی کیفیت اشاره کردند بطوریکه «سیدجمال سعیدواقفی» دبیرانجمن داروسازان در گفت‌وگوی از داروها و وسایل قاچاق چینی سخن به میان ‌آورد که سلامت بخش بزرگی از کشور را با خطر روبه‌رو کرده است! البته همه نگرانی او به داروهای قاچاق محدود نمی‌شود. او اعتقاد داشت که گاهی اوقات چینی‌ها در فروش مواد اولیه دارویی به کشورمان دغل می‌کنند که اگر تشخیص داده نشود وارد چرخه تولید دارو می‌شود، اما مسئولان وزارت بهداشت با مبراکردن داروهای تاییدشده از سوی این وزارتخانه، اعتقاد دارند تمام تجهیزات پزشکی و داروهای بی‌کیفیت بازار ایران ، از راه قاچاق وارد کشور شده است!

* جنس بنجل چینی
همچنین اوایل امسال بود که دبیر شورای عالی نظام پزشکی گفت: آزمایشگاهها و بیمارستا‌نها از جنس بنجل چینی پر شده است.محمد صاحب‌الزمانی با انتقاد از برخی مسئولان اقتصادی در دولت گفت: مشکل ما این است که برخی از مسئولان اقتصادی در دولت برنامه‌ریزی بلد نیستند که خود مزید بر علت است و چند ماه اخیر مشخص شد هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد. در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در دسترس نیست و اگر موجود باشد یا دسته دوم است یا از هند و کشورهای سطح پایین به دست ما می‌رسد.

صاحب‌الزمانی افزایش جنس بی‌کیفیت پزشکی را در بیمارستانها از دیگر دغدغه‌های جامعه پزشکی و آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: چرا باید بیمارستانهای ما با جنس‌های بنجل چینی پر شود. همین چند روز پیش یک پلاک به پای بیماری نصب کردند که بعد از 2 روز شکست و مشخص شد جنس بی‌کیفیت چینی بوده که از بازار آزاد تهیه شده است.
وی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی را به دست ما بسپارید که هم قیمت‌گذاری و هم توزیع و نظارت را در کنار آزمایشگاه مرجع سلامت برعهده بگیریم. اگر چه این کار وظیفه حاکمیتی است ولی برای سرعت کار حاضر به انجام آن هستیم.

*تحریم دلیل قانع‌‌کننده‌ای نیست
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه تحریم‌ها علت اصلی بروز مشکلات در حوزه دارو نیست، گفت: اگرچه هم‌اکنون در شرایط سخت تحریم قرار داریم، اما چنانچه وضعیت این حوزه از سوی مسئولان مدیریت می‌شد با مشکلات امروز روبه‌رو نبودیم.عابد فتاحی با یاد‌آوری اعتراضات مسئولان حوزه سلامت درباره توزیع داروهای بیهوشی بی‌کیفیت در بیمارستان‌ها، تصریح کرد: به‌طور حتم مصرف داروهای بدون کیفیت عوارض بسیاری را برای بیماران به‌دنبال دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مصرف داروهای بی‌کیفیت تولید داخل، موجب بی‌اعتمادی بیماران به محصولات ایرانی می‌شود، گفت: مصرف این محصولات افزون‌بر بروز عوارض غیر قابل جبران برای بیمار، هیچ تأثیری در روند درمان ندارد.وی با تأکید بر اینکه داروهای ضمن جراحی مانند داروهای بیهوشی در قیاس با سال‌های اخیر با کیفیت بالاتری توزیع می‌شوند، افزود: داروهای مورد نیاز اعمال جراحی به‌علت داشتن خطرپذیری آنان، باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بعضی از بیماران مانند بیماران قلبی و عروقی به علت شرایط جسمی نامناسب نباید از داروهای بی کیفیت استفاده کنند، از این رو اگر به این موضوع دقت کافی نشود، به طور حتم خطرات بسیاری جان بیماران را تهدید می‌کند.

فتاحی با بیان اینکه مردم لیاقت استفاده از تمام امکانات پزشکی و درمانی باکیفیت را دارند، یاد‌آور شد:‌ مسئولان باید هر آنچه که در دنیا به‌عنوان بهترین محصول پزشکی وجود دارد برای مردم تهیه کند، از این‌رو تهیه نکردن محصولات باکیفیت هیچ توجیهی ندارد.وی با بیان اینکه تحریم‌ها علت اصلی بروز مشکلات در حوزه دارو و سلامت نیست، گفت: اگرچه هم‌اکنون در شرایط سخت تحریم قرار داریم، اما اگر وضعیت این حوزه از سوی مسئولان مدیریت می‌شد امروز با مشکلات روبه‌رو نبودیم.این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ ادامه داد: در چنین شرایطی مسئولان دولتی به جای مدیریت اوضاع سلامت کشور، با اظهارات خود به مشکلات دامن می‌زنند.

فتاحی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی باید با تدبیر در جهت ذخیره‌سازی دارو در کشور اقدام کنند، افزود: از طرف دیگر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز باید با اختصاص اعتبارات، این وزارتخانه را به منظور واردات و توزیع محصولات پزشکی یاری کند.عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌‌اکنون بهترین راه برای حل مشکل نقل و انتقال اعتبارات خرید دارو، استفاده از ظرفیت‌های سازمان هلال احمر است.

*جان مردم شوخی بردار نیست
نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی به‌عنوان متولی حوزه سلامت باید نظارت خود را در واردات تجهیزات پزشکی افزایش دهد، گفت: به‌طور حتم به‌علت ارتباط کیفیت تجهیزات پزشکی با جان و سلامت مردم، باید در انتخاب و خرید این‌گونه محصولات احتیاط کرد.محمدرضا رضایی‌کوچی با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در واردات تجهیزات پزشکی بی کیفیت، تصریح کرد: به‌طور حتم به‌علت ارتباط کیفیت تجهیزات پزشکی با جان و سلامت مردم، باید در انتخاب و خرید این‌گونه محصولات احتیاط کرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی حوزه سلامت باید نظارت خود را بر واردات تجهیزات پزشکی افزایش دهد، گفت: هم‌اکنون و با توجه به جایگاه ایران در نظام سلامت جهانی، نباید شاهد ورود تجهیزات بی‌کیفیت و ناکارآمد باشیم.وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در جهت ارتقا سطح سلامت در کشور تلاش کنند، یاد‌آور شد: به‌طور حتم نبود نظارت در واردات محصولات پزشکی مایه تأسف است، از این‌رو باید در جهت تشدید نظارت تلاش کرد.

این نماینده مجلس نهم، با اعلام اینکه دولت باید با تخصیص ارز و امکانات کشور اقدام به خرید محصولات با کیفیت کند، گفت: این که مشاهده می‌شود که با اعتبار و ارز حوزه دارو اقدام به واردات محصولات دیگر مانند محصولات آرایشی می‌کنند بسیار تأسف‌بار است.رضایی‌کوچی با اشاره به واردات بیشتر تجهیزات پزشکی از چین و کشورهای دیگر٬ یادآور شد: هم‌اکنون بخش کوچکی از تجهیزات پزشکی در تولید داخل کشور است اما بخش عمده این محصولات از کشورهای دیگر به‌ویژه چین وارد می‌شود.

این نماینده مجلس نهم٬ با بیان اینکه تجهیزات پزشکی چینی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند٬ تصریح کرد: متأسفانه وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی در تولید و واردات اینگونه تجهیزات نظارت مناسبی ندارد٬ که این موضوع موجب بی‌کیفیتی تجهیزات پزشکی شده است.نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: با وجود توانمندی‌های بسیار کشور و محققان داخلی در تولید تجهیزات پزشکی با کیفیت٬ متأسفانه به‌علت نبود برنامه‌ریزی مناسب و فقدان نظارت هم‌اکنون میزان و کیفیت محصولات ایرانی در قیاس با کشورهای توسعه‌یافته بسیار عقب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha