سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آموزش به مردم و ارتقای دانش و سواد سلامت مردم را مهم‌ترین و آسان‌ترین راه ارتقای سلامت جامعه دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیرضا مرندی در نخستین کنگره ملی آموزش بیمار که امروز در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد گفت: آموزش کنترل بیماری و اقدامات مراقبتی توسط بیمار به ویژه در بیماری‌های مزمن، باعث کاهش نیازهای تشخیصی، کاهش هزینه درمان و تصمیم‌گیری آسانتر در این خصوص می‌شود.

وی پزشکان را مسوول تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه و بیماران دانست و افزود: ارتقای سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی، یکی از مهم ترین برنامه‌های راهبردی کشور است که پزشکان می توانند در ارتقای سلامت و افزایش بیماران و مردم جامعه نقش اصلی داشته باشند.

وی در ادامه آموزش به مردم و ارتقای دانش و سواد سلامت مردم را مهم‌ترین و آسان‌ترین راه ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: بیماران آموزش ‌پذیرترین و مشتاق‌تر از سایر افراد جامعه هستند و باید بیشترین فرصت را برای آموزش به آنها در نظر بگیریم.

مرندی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش به بیمار جزو اقدامات اولیه درمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: آموزش کنترل بیماری و اقدامات مراقبتی توسط بیمار به ویژه در بیماری‌های مزمن، باعث کاهش نیازهای تشخیصی، کاهش هزینه درمان و تصمیم‌گیری آسانتر در این خصوص می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه برخی آموزش‌ها به بیماران مفید نیست و باعث افزایش نگرانی در آنها می‌شود اما باید در نظر داشت که در ارائه آموزش به بیماران باید اطلاعات مستند و مستدل توسط پزشکان و موسسات سلامت داده شود.

مرندی در پایان با بیان اینکه تجهیزات پیشرفته پزشکی کمتر از 4درصد در ارتقای سلامت جامعه نقش دارند، خاطر نشان کرد: توسعه برنامه‌های مراقبت از سلامت، نیازمند توسعه ساختاری و اجرایی آموزش سلامت در کشور است، اگر آموزش درست ارائه نشود، در حقیقت در حوزه سلامت کم‌فروشی کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha