جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
سلامت نیوز: معتادان به مت‌‌‌آمفتامین ممکن است در آینده واکسنی دریافت کنند که با مهار کردن اثر این ماده بر آنها، اعتیادشان را درمان کند...

مت‌آمفتامین یکی از اعتیادآورترین مواد روانگردان و یکی از پرمصرف‌ترین داروهای خیابانی است. در حال حاضر براساس گزارش دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در سراسر جهان حدود 25 میلیون‌نفر معتاد به مت‌‌‌آمفتامین وجود دارد.
دانشمندان در انستیتوی پژوهشی اسکریپس به موفقیت‌هایی در کاربرد یک واکسن مت‌آمفتامین رسیده‌اند که آثار این ماده را در موش‌های آزمایشگاهی مهار می‌کند. این واکسن به این ترتیب عمل می‌کند که دستگاه ایمنی بدن را وامی‌دارد به مولکول‌های مت‌آمفتامین در جریان خون حمله کند و مانع از وارد شدن آنها به دستگاه عصبی ‌شود. مولکول‌های مت در حالت عادی بیش از حدی کوچک هستند که باعث تولید پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) توسط دستگاه ایمنی شوند.
این واکسن که 6M نام دارد با متصل کردن مواد شیمیایی مربوط به مت به مولکول‌های حامل بزرگ‌تر، باعث واکنش تولید پادتن در دستگاه ایمنی می‌شود. هنگامی که این پادتن‌ها وارد جریان خون شوند، هم به مولکول‌های حامل و هم به مولکول‌‌‌‌های مت حمله می‌کنند. 6M در آزمایش‌ روی موش‌ها دو تاثیر شاخص مت در حیوانات - از دست دادن توانایی تنظیم درجه حرارت بدن و افزایش فعالیت جسمی - را مهار کرد. در یک بررسی دیگر که همچنان ادامه دارد، پادتن‌های هدف‌گیرنده مت در سلول‌های کشت‌شده در آزمایشگاه تولید و سپس در دوزهای تغلیظ‌شده به موش‌ها تزریق شدند. این رویکرد اثرات دارو را در آنها مهار کرد.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha