دستگاه اکسیژن هایپر بار با ظرفیت بالا توسط جمعی از اعضای انجمن بیهوشی ایران به منظور مصرف پزشکی برای اولین بار در خاورمیانه وارد ایران شده و آئین نامه اجرایی آن در آستانه تصویب در وزارت بهداشت قرار دارد.

به گزارش مهر، دستگاه اکسیژن هایپر بار حدود 70 سال قدمت دارد و به تعبیر اعضای انجمن بیهوشی ایران، پدیده ای جدید نیست اما ورود آن برای مصرف عموم به ایران با تاخیر صورت گرفته است. دستگاه اکسیِژن هایپر بار اولین خدماتی که به بشر ارائه کرده است در زمینه درمان آمبولی گازی غواصان بوده اما مصرف پزشکی آن به تدریج در نقاط مختلف دنیا به شهروندان رسیده و اکنون نیز جامعه ایرانی می تواند از آن به عنوان درمان اصلی یا مکمل تعداد متنابهی بیماری بهره گیرد.

محفظه ای 17 تنی که به شکل یک کپسول بسته عمل می کند و اکسیژن صد در صد خالص تحت فشار به آن خاصیت درمانی می دهد، می تواند به طور مستقیم یا به صورت مکمل با سایر درمان ها جوابگوی بیماری هایی مثل آلزایمر، فلج های مغزی، آبسه های مغزی، سوختگی ها، زخم های دیابت، عفونت هایی که منجر به قطع پا می شوند، زخم معده، له شدگی های عضلانی و ضربه های ایجاد شده در ورزش، بیماری های شبکیه، عفونت های استخوانی، شکستگی های استخوان و وز وز گوش باشد.

به اعتقاد دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن متخصصین بیهوشی ایران، طبیعت حرفه ای دستگاه اکسیِِژن هایپربار با طبیعت طب مراقبت های ویژه عجین است. استفاده از گازهای مختلف برای بیهوشی، فیزیولوژی جذب و پخش آنها در بدن از فعالیت های حرفه ای متخصص بیهوشی است. مراقبت از بیمار و سیستم پایش بیمار که با پایش گازهایی مانند اکسیژن انجام می شود، کاری است که متخصصین بیهوشی برای بیماران انجام می دهند. مسئول فنی دستگاه اکسیژن هایپربار که هدایت برنامه درمانی و نظارت بر این دستگاه را بر عهده  دارند از متخصصین بیهوشی هستند.

دکتر قیامت از کاربرد این دستگاه برای بیمارانی خبر داد که دچار سوختگی نسوج و اعصاب یا کم خونی های مزمن پیشرفته هستند و گفت: درمان بیماری هایی که توسط دستگاه اکسیژن هایپربار ذکر می شود در منابع علمی معتبر جهان ثبت شده است. یک سری از بیمارانی که در ICU با درصدهای معمولی اکسیژن جواب نمی دهند یا سوختگی های بالای 40 - 30 درصد که اغلب در ایران منجر به مرگ می شود را می توان با این دستگاه به نتیجه رساند.

 

وی به عنوان یکی از دست اندرکاران ورود دستگاه اکسیژن هایپربار با ظرفیت 16 نفر یادآور شد: شدت حمله در انواع میگرن به خصوص میگرن هایی که در اثر استرس و خستگی اتفاق می افتد با بهره گیری از این دستگاه کاهش پیدا می کند. البته هر بیماری، پروتکل درمانی خاص خود را دارد و درمان بیماران می تواند در یک جلسه تا صد جلسه به طول انجامد و هر جلسه به طور متوسط از یک تا 5/1 ساعت طول کشد. این یک قاعده کلی نیست زیرا هر جلسه درمان در بیماری هایی مثل آمبولی گازی تا پنج ساعت نیز طول می کشد.    

متخصصین بیهوشی دست اندرکار برای بهره برداری از دستگاه اکسیژن هایپربار می گویند : با افزایش اکسیژن محلول در پلاسما میزان اکسیژن رسانی به سلول هایی که در حال عادی یه آنها اکسیژن کافی نمی رسد و سوخت و ساز کافی ندارند افزایش پیدا می کنند. به این ترتیب تنفس سلولی برقرار می شود و سموم راحت تر دفع می شوند، بازتوانی سلولی در همه اندام های بدن انجام می شود و اختلاف فشار باعث انتشار اکسیژن در مناطقی از بدن می شود که امکان خون رسانی در آنها وجود ندارد. سلولها به این ترتیب ترمیم می شوند و فعالیت سلول طبیعی می شود.

به گزارش مهر، دکتر قیامت از تهیه پیش نویس آئین نامه اجرایی دستگاه اکسیژن هایپربار توسط انجمن متخصصین بیهوشی ایران با همکاری معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و افزود: آئین نامه در مرحله تصویب در دفتر حقوقی وزارت بهداشت است و از روزی که مجوز بهره برداری صادر شود آمادگی پذیرش بیمار وجود دارد. پیش بینی می شود تا یک ماه آتی این دستگاه بهره برداری شود.

وی ارزش پولی این دستگاه را معادل یک میلیارد تومان خواند و پیش بینی کرد که هر جلسه درمانی توسط این دستگاه معادل 700 هزار ریال هزینه داشته باشد، اما معتقد است : درمان با کمک دستگاه هایپربار با توجه به هزینه اولیه این دستگاه و نوع سرویسی که می دهد، درمان گرانی نخواهد بود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران با ابراز اینکه در اکثر بیمارستان های کشور از اکسیژن صنعتی استفاده می شود، گفت: اکسیژنی که در دستگاه اکسیژن هایپربار مصرف می شود خالص است و از مراکز پتروشیمی کشور که سیستم تولید انرژی خالص دارند استفاده خواهد شد.

به گزارش مهر، در حالی که خبر ساخت اولین دستگاه اکسیژن هایپر بار در ایران با ظرفیت 8 نفره به همت گروهی از غواصانی که سالها مسئولیت غواصی در اهواز را بر عهده داشته اند توسط رئیس انجمن بیهوشی به مهر اعلام شد، دکتر خسرو فاتحی عضو انجمن بیهوشی ایران تاکید کرد : اولین سیستم دستگاه اکسیژن هایپربار در خاورمیانه با ظرفیت 16 نفره در ایران نصب می شود. پس از بهره برداری و نیازسنجی مملکت، مصر هستیم تا فناوری ساخت این دستگاه را بومی کنیم.   

به گفته رئیس انجمن متخصصین بیهوشی ایران مقرر شده است تا این انجمن به انتقال اطلاعاتی علمی خود به دست اندرکاران ساخت دستگاه اکسیژن هایپربار 8 نفره در ایران بپردازد تا در سایه انباشت علمی در این زمینه بتوان سریعتر به فناوری نوینی در عرصه این دستگاه دست پیدا کرد. دکتر محمد مهدی قیامت، فناوری و تکنیک دستگاه اکسیژن هایپر بار را بسیار پیچیده و حساس توصیف کرد.

......................................
گزارش : نیما شایان
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha