سلامت نیوز: حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به بیماری آلزایمر در کشور وجود دارد/ معمولا ۶ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر درخانم‌ها بیشتر است.

معصومه صالحی درگفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب گفت: انجمن جهانی آلزایمر و همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) برطبق آخرین تحقیقات اعلام کرده‌اند که هر چهار ثانیه یک نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران نیز به سمت سالمندی پیش می‌رود، امکان اینکه هر ۷ تا ۸ دقیقه یک نفر به آلزایمر مبتلا شود وجود دارد.

وی با تاکید براینکه باید مسئولان از همین الان به فکر باشند، افزود: تشخیص زودهنگام موجب می‌شود تا معلولیت ناشی از این بیماری ۵ سال به تعویق بیفتد از همین رو برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر باید برنامه ریزی کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما اصرار داریم مجلس و وزارت بهداشت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا از درصد ابتلا به بیماری آلزایمر در کشور کاسته شود واگر هم افرادی به این بیماری مبتلا می‌شوند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار باشند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: باتوجه به آماری که از استان‌ها و شهرستان‌ها به ما رسیده تخمین می‌زنیم که حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به بیماری آلزایمر در کشور وجود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴ هزار نفر به انجمن آلزایمر ایران مراجعه کرده‌اند، افزود: بیش از ۱۸۰۰ پرونده تشکیل داده‌ایم که صد در صد به آلزایمر مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که انجمن آلزایمر ایران انجمن کوچکی است و تعداد مراجعان آن نیز بیشتر در محدوده تهران و به ویژه غرب آن است ازهمین رو ممکن است در سایر مناطق بیماران زیادی به مطب‌ها و مراکز سالمندی مراجعه کرده باشند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: با توجه به آماری که از مراکز سالمندی استان‌ها داریم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سالمندانی که آنجا نگهداری می‌شوند مبتلا به آلزایمر هستند.

صالحی در پاسخ به این سوال که چه عواملی منجر به بروز بیماری آلزایمر می‌شود، گفت: فاکتور اصلی سن است و بعد ازآن ژن، شرایط زندگی، وجود استرس‌های روانی، تغذیه نامناسب، عدم فعالیت‌های مغزی مواردی هستند که درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: ممکن است سایر بیماری‌های دیگر همچون ضربه مغزی، دیابت، فشارخون، کلسترول از عوامل تشدید کننده بیماری آلزایمرباشند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ژن عامل انتقال بیماری آلزایمر است، افزود: توصیه می‌کنیم برای جلوگیری ازابتلا به بیماری آلزایمرسالمندان زندگی آرام تری داشته باشند، ورزش کنند، کتاب بخوانند، چیزهای جدید یادبگیرند، در فعالیت‌های اجتماعی به ویِژه خیریه‌ای شرکت کنند، از تنهایی اجتناب کنند، سعی کنند در سن سالمندی قرآن، زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را یاد بگیرند زیرا این‌ها درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین می‌آورد.

صالحی درمورد درمان بیماری آلزایمر نیز تصریح کرد: باتوجه به اینکه علت اصلی بیماری آلزایمر ناشناخته است درمان کاملی هنوز برای آن پیدا نشده است و داروهایی هم که اکنون مصرف می‌شود درمان نگهدارنده محسوب می‌شود به این معنی که با مصرف آن‌ها بیماری به تعویق می‌افتد و فرد زندگی بهتری را می‌گذراند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران همچنین در مورد سن ابتلا به آلزایمر گفت: معمولا این بیماری مختص سنین ۶۵ سال به بالا است اما درکشور ما ۶۰ سال به بالا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است سنین پایین‌تر از ۶۰ سال به بیماری آلزایمر مبتلا شوند و درحال حاضر نیز این وجود دارد به طور مثال مراجعینی داشتیم که ۴۶، ۴۸ و یا بیش از ۵۰ سال سن داشته‌اند البته ممکن است عوامل دیگری در ابتلای آن‌ها به بیماری آلزایمر تاثیر داشته است.

صالحی در پاسخ به این سوال که بیماری آلزایمر در بین خانم‌ها شایع‌تر است یا آقایان گفت: معمولا ۶ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر درخانم‌ها بیشتر است اما به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که شاید این به دلیل بیشتر بودن عمر خانم‌ها نسبت به آقایان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha