سلامت نیوز: دفتر برنامه مشترک مقابله با ایدز سازمان ملل در آخرین گزارش خود تاکید کرد: ظرف 24 ماه گذشته تعداد بیماران آلوده به اچ آی وی که به امکانات درمانی ایدز دسترسی پیدا کرده‌اند در سراسر جهان 63 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این سازمان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی، تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان کاهش چشمگیری داشته است.

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است که همزمان با نزدیک شدن به مهلت هزار روزه این سازمان برای دستیابی به اهداف جهانی مبارزه با ایدز، کاهش نرخ موارد جدید ابتلا به این بیماری در 25 کشور مختلف جهان به بیش از 50 درصد می‌رسد.

آمار جهانی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر روش درمانی antiretroviral بعنوان شیوه‌ای قدرتمند برای نجات جان بیماران ایدزی بکار گرفته شده است.

از سوی دیگر در بسیاری از کشورها، سرمایه گذاری در بخش مقابله با ایدز به رغم شرایط نامساعد اقتصادی رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، اچ آی وی یا «ویروس معیوب کننده سیستم دفاعی بدن انسان»، یک retrovirus است که سلولهای سیستم دفاعی بدن را آلوده می کند و در نتیجه منجر به بروز نقص یا اختلال در فعالیت آنها می‌شود.

هر چه این عفونت در بدن بیشتر پیشرفت کند، سیستم دفاعی بدن ضعیف‌تر می‌شود و فرد بیشتر مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های دیگر خواهد شد. این عفونت در پیشرفته ترین وضعیت به بیماری ایدز منجر می‌شود. به طور معمول 10 تا 15 سال طول می‌کشد که یک فرد آلوده به ویروس اچ آی وی به بیماری ایدز مبتلا شود اما با استفاده از داروهای antiretroviral که برای کنترل عفونت ایدز استفاده می‌شوند، این مدت زمان حتی طولانی‌تر نیز خواهد شد و روند بیماری کندتر می‌شود.

بنابراین گزارش، ویروس اچ آی وی از طریق تماس جنسی، تزریق خون آلوده، استفاده مشترک از سرنگ آلوده و از مادر به جنین در دوره بارداری و نیز در هنگام شیردهی منتقل می‌شود.

هر ساله در روز اول دسامبر مراسم روز جهانی ایدز برگزار می‌شود. در این روز مردم سراسر جهان فعالیت‌ها و برنامه‌های خاصی را برگزار می‌کنند که هدف آن گرامیداشت یاد افرادی است که با این بیماری دست و پنجه نرم کرده‌اند و نیز تاکید بر تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی است که در سال‌های گذشته به منظور واکنش مناسب و کنترل جهانی این بیماری صورت گرفته است.

امسال نیز سازمان جهانی بهداشت برای برگزاری مراسم و برنامه‌های این روز مهم با بسیاری دیگر از نهادها و شرکای خود در سراسر جهان همراه خواهد شد تا بر فرصت‌های مناسب برای اجرای برنامه جدید خود تحت عنوان «راه کار جهانی 2012 بخش بهداشت برای مبارزه با ایدز» و نیز چالش‌های اصلی این برنامه تاکید کند. این برنامه با هدف مقابله موثرتر و گسترده‌تر با بیماری ایدز و نجات هر چه بیشتر مبتلایان تهیه و ارائه شده است.

بیماری ایدز یکی از کشنده‌ترین عفونتها در سراسر جهان است که طبق آمار موجود، طی 30 سال گذشته بیش از 25 میلیون قربانی گرفته است. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی حدود 34.2 میلیون نفر در جهان با ویروس ایدز زندگی کرده‌اند. سال گذشته میلادی همچنین 2.5 میلیون مورد جدید ابتلا به ایدز گزارش شده و 1.7 میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

در این گزارش آمده است در سال 2011 میلادی بیش از هشت میلیون بیمار آلوده به اچ آی وی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط تحت درمان قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha